Ford Galaxy 2009: Trillen bij volgas in lage toeren

Bouwjaar: 2009, Brandstof: Diesel, Motorcode: QXWA, Motorinhoud (cc): 2000, Vermogen (kw): 103

Hallo,
Inmiddels heb ik mijn Galaxy 2.0 tdci ongeveer 10 jaar en de km-stand heeft recent 400.000 gepasseerd.
Ongeveer een jaar geleden merkte ik dat bij vol gas in 3-4-5 versnelling bij toerental van 1200-2000 toeren een vibratie te voelen en te horen is aan de voorkant.
Eerste verdenking ging uit naar motorsteun, baksteun e.d. maar die waren niet gescheurd, niet versleten.
Koppeling en vliegwiel is 200.0000 km geleden vervangen, ik rijd voornamelijk snelweg km's. Voor stadsverkeer gebruik ik mijn Galaxy niet.
Als het DMF (dubbele.massa.vliegwiel) zou zijn, zou je ook ratel moeten horen bij stationair loop én bij het afzetten van motor zonder koppeling in te drukken. Dat is het niet. Er is geen overmatig vibratie, trilling waar te nemen.
Wat betreft de aandrijfassen, die lange aan de bijrijderskant is bij 280.000 km vervangen ( 120.0000 km geleden). Die van de bestuurderskant was nog origineel. Daarop was een kleine speling te voelen aan de binnenste homokineet. Vandaag een gebruikte exemplaar gekocht bij de onderdelenlijn en gemonteerd.

Nu is het trillen, vibratie bij lage toerental in hoge versnellingen minder aanwezig, maar over is het niet. Wat zou die vibratie/trilling kunnen veroorzaken. Kromme wielen of niet goed werkende verstuivers e.d. is uitgesloten. Ondanks het niet ratelen e.d. verdenk ik DMF, omdat resonantie optreed bij opbouwen van maximale koppel tussen 1200-2000 toeren. Als je toerental boven 2000 houdt bij versnellen e.d. is de trilling e.d. niet waar te nemen.

metins

Geplaatst door metins (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Galaxy? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

2 Reacties

kaleido 1 (1805) PRO, 1 jaar geleden

Waarom zou het niet uit een verstuiver kunnen komen?

    Dat sluit ik uit, omdat geen sprake is van vermogen verlies en het voelt ook dat resonantie van onder komt bij het opbouwen van maximum koppel rond 1700-2000 toeren, dat is het moment dat max koppel wordt opgebouwd. Ik verdenk toch DMF die na ruim 200.000 km langzaam begint te slijten of dat rechter aandrijfas ook te veel speling heeft. - metins (0), 1 jaar geleden

metins (0), 1 jaar geleden

Trilling heeft te maken met het bereiken van maximum koppel, zeg maar op het moment dat je net over 1800/2000 toeren gaat en het duurt dus ook maar een seconde. Via onderdelen lijn heb ik en originele aandrijfas gekocht (gebruikte, geteste). Aandrijfas aan de linkerkant vervangen. De trilling is nu deels over. Alleen als je echt opzoek gaat, auto gaat uitdagen om bij lage toeren te versnellen kun je het trillen voor elkaar krijgen. . Misschien dat ik aandrijfas rechtsvoor ook ga vervangen. Die is ruim 120.000 km geleden vervangen door een imitatie exemplaar van 100 euro t.z.t. .

    Enkele aanvullingen, die nieuwe inzichten kunnen geven.
    Het trillen bij versnellen vanuit lage toeren gebeurt niet met koude motor. Pas na een rit van 20-30 minuten merk je dat het optreed. Wanneer auto stil staat, in zijn vrij. Dan is bij het opjagen in de toeren geen gekke zaken te waarnemen. Geen trilling, geen ratel, geen resonantie. Het is dus bij alleen warme motor 3-4-5-e versnelling bij het klimmen in de toeren van 1200-2000 .. het trillen duurt ongeveer een seconde. - metins (0), 1 jaar geleden

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Galaxy of stel zelf een nieuwe vraag.