Na een gebroken waterpomp (deeltjes tot in de koelwaterkanaaltjes van het motorblok) blijft er druk in het koelsysteem. Onze (merkloze) garage heeft sindsdien vervangen: de waterpomp, de thermostaat, het koelwaterreservoir en de koppakking. Net terug van die laatste dure reparatie en er ontsnapt weer water uit het drukventiel in het tankje en de ventilator draait als een gek. We zijn nu echt radeloos. Wat kan er nu nog kapot zijn?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Radiator niet verstopt?
De monteur zegt dat die goed doorstroomt. Het koelwater is ook niet troebel door slurrie ofzo.
1 jaar
Laatste nieuws van de garage: het ventiel van het nieuwe koelvloeistofreservoir ging bij te lage druk open. Deze vervangen.
Maar dat is niet alles. Het koelcircuit naar de radiator blijft dicht omdat de motortemperatuur op de plek van de thermostaat niet hoog genoeg wordt. Echter, de andere helft van het motorblok, waar geen thermostaat zit, loopt wel op tot boven de 100 graden. Daar zit alleen de sensor die de ventilator aanstuurt. Gevolg: ventilator draait, maar geen stroming via radiator. Blijkbaar is een deel van de cilinders oververhit geweest door de breuk van de waterpomp en is daar nu meer wrijvingsweerstand. Provisorische oplossing: gaatjes geboord in de thermostaat waardoor deze altijd water doorlaat, ook als deze nog een lage temperatuur meet. Nadelen: motor warmt later op en verbruikt wat meer en de kachel werkt trager.
We gaan het de komende week testen.
1 jaar
Na een periode testen lijkt de oplossing te werken. Alleen bij file rijden loopt de temperatuurmeter op tot 90 graden. Dan zal een deel van de motor wellicht 100+ zijn. Hoe zal het in de zomer gaan?
1 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Galaxy of stel zelf een nieuwe vraag.
1 jaar