Ford Escort: Trillend remmen, kromme naaf??

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8i 16V

Beste mensen,

Ik heb een heel vervelend probleem wat ik maar niet krijg opgelost. Een hele tijd terug (nu ongeveer 3/4 jaar) is mijn escort naar de garage gegaan omdat deze een kapot lager had aan de passagierszijde voor. Toen hebben ze "geconstateerd" dat ook aan de bestuurderszijde het lager niet meer goed was, dus deze hebben ze alle 2 vervangen. Helaas heb ik sinds toen erg veel problemen met mijn auto.

Het is begonnen met een vervelende schokkende rem, dit kwam omdat het lager was vervangen en daardoor de remschijf niet meer goed was in verhouding tot de rest werd ons gezegd. De oplossing hiervoor was de remschijf af laten draaien melden ze bij de garage (doe het zelf garage).

Nou ben ik geen fan van het afdraaien van remschijven dus heb ik meteen alles vervangen, dus nieuwe schijven met nieuwe blokjes. Dan ben je eenmaal het beste van de problemen af zou je zeggen.

Maar helaas, de eerst 100km gingen perfect, totdat het stuur ineens begon te trillen tijdens het remmen. Toen ik goed op ging letten hoorde ik ook dat de remmen piepte bij elke omwenteling van het wiel. Het is dus dat de rem op 1 plek heel erg hard slijt en op de rest niet. Dit verklaard op een gegeven moment wel het trillend remmen. Na een kleine 1000km was het voort zo erg dat ik nog niet meer kon remmen boven de 50km/h.

Toen heb ik samen met mijn vader besloten de knoop door te hakken en heb ik een nieuw lager met remschijven besteld en de hele veerpoot aan de passagierszijde eronder uit gehaald en hier het lager uit gehaald. Het bleek dat het lager helemaal was leeg gelopen en de naaf kon ik ook een stuk bewegen, foute boel dus. Eenmaal alles vervangen en weer onder de auto gezet, liep hij weer als een trein. Totdat ik er nu een kleine 750km mee heb gereden. Nu vertonnen de zelfde symtonen zich weer als de vorige keer bij ongeveer 100km.

Aangezien ik er nu echt zat van heb wil ik graag jullie mening over dit problemen. Wat zou ik hier mee doen?? Ik neem aan dat het enige wat nog beschadigd kan zijn de naaf zelf is, aangezien de overige draaiende delen al vervangen zijn geweest (en nu dus ook weer weg kunnen aangezien het waarschijnlijk weer kapot is)..

Dus graag jullie mening, alle reacties worden erg gewaardeerd door mij.

Groeten,
Danny

PlumpPeanut

Geplaatst door PlumpPeanut (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Escort? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

jan T (10) PRO, 13 jaar geleden

ja ik ben het met je eens blijft alleen de naaf over.
ik neem aan dat je al gevoeld heb en niks hebt gevoeld.
dan blijft over .
de slingering op meten van de naaf met een micro meter.
maar die zal je zelf niet hebben.
of lager en naaf gelijk vervangen.

groetjes jan.

PlumpPeanut (0), 13 jaar geleden

Ik / mijn vader, bezitten heel wat apparatuur en ook verschillende meters. Heb de slingering in het begin (3/4 jaar) al proberen te meten maar dit is bijna niet te doen als de naaf op de auto zit. Ik had uiteraard de naaf uit moeten klokken toen ik deze uit het lager had geperst. Helaas ben ik dit vergeten door de overtuiging van het kapotte lager. Waarschijnlijk kom ik dus andere naven aan het halen?? Deze hebben ze vermoed ik met bruut geweld terug geperst in de garage, waardoor dus ook dat lager kapot is gegaan.

Iemand nog tips over het nameten van de naaf? of tips om alles uit te kunnen sluiten?

Doktor (0) PRO, 13 jaar geleden

slingering meten doe je met een micrometer op een steun, deze steun zet je op de veerpoot of montagevlak van de remklauw, hier heb je dan een vast en star punt.

Als de naaf los zit in het lager dan is hij zowiezo niet goed meer, dit moet klemvast zitten.

Suc6

Erwin2907 (0), 13 jaar geleden

Danny,
Ik heb dit eens gehad na voorwiellager vervanging bij een 406 die ik had. Na veel geklooi van de garage, waaronder 3 x nieuwe schijven op hun kosten, was ik het beu, ik moest op vakantie. Toen heb ik op de sloop een complete fusee met remschijven gehaald inclusief lager en dit in 1 keer uitgewisseld en toen was het probleem weg. Voor jouw escort moet geoneg te vinden zijn op de sloop. Misschien hebben ze je fusee krom geperst op de pers. Dat krijg je voorspanning op je schijven en die blijven dan krom gaan.
Succes

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Escort of stel zelf een nieuwe vraag.