Ford Mondeo: Trillende remmen bij nieuwe schijven (3000km) en tijdens gas lo

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.2 TDCI

Auto (stuur) trilt bij afremmen indien snelheid boven 120km/h. Schijven/blokken voor vorig jaar vervangen bij 200.000. Na 2 maanden trillen bij remmen: Schijven afgedraaid. Na plusminus half jaar begonnen ze weer te trillen bij afremmen boven 120km. Dit werd langzamerhand erger, en de slingering in de remschijf was uiteindelijk ook al voelbaar bij licht remmen vanaf 20 a 30 km/h. Schijven weer vervangen, remklauwen/zuiger voor de zekerheid volledig schoongemaakt. Na 3000km begint het circus weer opnieuw. Er lijkt geen speling in wielophanging te zitten. Vorige week viel op dat auto (en stuur) soms ook trilde bij gas loslaten (110-120km/h). Dit verdween direct na gasgeven. 20 km later was dit probleem weer verdwenen, en nog niet weer bemerkt.
Auto maakt, zodra hij wat warmer is, ook bijgeluiden in de aandrijflijn bij abrupt gaslos/gasgeven (mogelijk dual/mass vliegwiel?), maar misschien ook speling in aandrijfas? Geen speling in ophanging gevonden.
Ra ra, wat is hier aan de hand?

CorT

Geplaatst door CorT (0) , lid sinds 9 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Mondeo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

kaleido 1 (1345) PRO, 9 jaar geleden

Kromme schijven , kunnen ook veroorzaakt worden doordat de pasvlakken van naaf/schijf en schijf/wiel niet schoon of vlak zijn.
Wielbouten te vast zetten en niet op de juiste wijze vast zetten , waardoor de boel krom getrokken wordt.
Trilling in het stuur bij gas los laten , duid toch op speling/onbalans in de aandrijflijn.
Hoe is de ophanging en aandrijflijn gecontroleerd op speling?

CorT (0), 9 jaar geleden

pasvlakken brandschoon, wielbouten altijd met momentsleutel vastgezet. Ophanging door autoservicebedrijf gecontroleerd op speling, ook wiel vrijhangend naar boven/beneden en links/rechts gecontroleerd. Aandrijflijn zelf nog niet. speling in homokineet volgens hem met hand vaak niet goed te voelen.

kaleido 1 (1345) PRO, 9 jaar geleden

Ook speling in belaste toestand gecontroleerd dus met de wielen op de grond/brug ?
Wielbouten kruislings vast gezet ?
Naaf is schoon maar ook vlak ? als in het verleden er een keer een fout gemaakt is zit u er nu mee , ook al doe je het op de juiste manier , probleem zat er dan al .

CorT (0), 9 jaar geleden

Ik heb eerst 2 jaar probleemloos gereden met deze auto. Vorig jaar dus nieuwe schijven + blokken erop, en 3000km daarna begonnen de problemen.
Wielbouten stervormig vastgezet (5 stuks). of de speling ook belast is gecontroleerd weet ik zo niet. Wel vrijhangend. Voor de zekerheid ook nog banden van voor naar achteren omgewisseld/gebalanceerd, maar maakt geen enkel verschil.

Tom11529 (0), 9 jaar geleden

omdat t alleen zo nu en dan optreedt, en in dit geval na of tijdebs een lange rit zou t homokineet kunnen zijn, bij standaard testje bochtje scherp links en scherp rechts geenbijgeluiden gehoord. gehele ophanging is net nof gecontroleerd voor vakantie

Hans4040 (285) PRO, 9 jaar geleden

Tom11529, je breek in op een topic van iemand anders... start even een eigen topic.

Moderator Problemcar.

CorT (0), 9 jaar geleden

Probleem is opgelost, nadat tijdens de vakantie het stuur weer een aantal keer rond 85km/h zeer heftig begon te schudden. Bleek toch homokineet te zijn.
Het probleem met trillen tijdens remmen is opgelost door schijf aan de auto af te draaien (kleine slingering in lager dus).

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Mondeo of stel zelf een nieuwe vraag.