Ford Escort 1.8 TD: Turbo blijft hangen??

Bouwjaar: 1997

Hulp gevraagd,

Zo nu en dan levert mijn Escort 1.8 TD minder vermogen dan normaal en komt er blauw/zwarte rook uit de uitlaat. Na gas los en weer gas erop is het vaak weer over en is het vermogen normaal en de rook weg.

Iemand vertelde me dat de turbo blijft hangen.

Kan ik daar zelf iets aan doen of ben ik overgeleverd aan de Ford Garage? Weet iemand wat ik eraan kan doen?

Alvast bedankt voor de moeite,

Patrick.

Patrick8478

Geplaatst door Patrick8478 (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Escort? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

Niels8175 (0) PRO, 20 jaar geleden

het komt wel eens voor dat de roetkatalysator kapot gaat.dan gaat ie ook minder trekken,maar eigenlijk constant.

je kan bij de dealer de auto ff laten uitlezen,en de inspuitsolenoide na laten kijken of die goed is.die regelt het inspuittijdstip,en die gaan nog wel eens defect.
en van een hangende turbo heb ik nog nooit gehoord.wat bedoel je daar precies mee?

dus ff langs de fordgarage laten uitlezen,en de roetkatalysator na(laten)kijken.

succes.

niels

tinus11482 (0) PRO, 20 jaar geleden

hij bedoelt waarschijnlijk dat de wastegate vast blijft staan...

Patrick Oosting (0), 19 jaar geleden

Hallo, Patrick

Jouw probleem komt mij heel erg bekend voor.
Mijn Escort 1.8 TD Wagon uit 1996 heeft het zelfde gehad.
Het heeft ruim 1,5 jaar geduurd voor dat de garage het probleem gevonden had en dat was afgelopen mei 2004, omdat de auto niet meer door de APK kwam vanwege de roetmeting.
De garage heeft maanden daarvoor ook al eens de motor uitgelezen, maar ze hebben toen niks kunnen vinden.
Ook hebben ze de brandstofpomp vervangen, maar dat was ook niet de oplossing. En nu wat het wel was.....

De oorzaak was dat de luchtslang tussen het luchtfilter en de inlaat van de turbo te flexibel was geworden door ouderdom. Door de onderdruk in dit gedeelte zoog de rubberen slang zichzelf "dicht", waardoor er teweinig lucht de motor bereikt.
Met als gevolg onvolledige verbranding, dus minder vermogen en grote blauwe rookwolken achter de auto. Het probleem deed zich bij mijn auto voornamelijk voor bij het optrekken ( dus als de turbo het hardste zuigt ) Ja. Kom daar maar eens achter.....
Mijn Escort rijdt nu weer goed, trekt goed op en legt geen rookgordijnen meer.....

Ik hoop je te hebben geholpen

Patrick oosting

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Escort of stel zelf een nieuwe vraag.