auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Ford Escort: Type olie: Hoe belangrijk?

Bouwjaar: 1997, Brandstof: LPG, Motorcode: Zetec 1.8

Regelmatig komt op fora terug dat het voor de Zetec motoren heel belangrijk is dat er dunnere olie dan standaard gebruikt wordt.
Mijn Ford dealer heeft er bij de vorige onderhoudsbeurt 5W40 ingedaan. Dit lijkt te kloppen met wat iedereen zegt.

Nu kom ik vandaag bij de garage om de hoek en daar wordt even tijdens het praten een paar decilitertjes 10W40 erin gegooid. Dus ik zeg tegen die man "er moet 5W40 in. Dat zit er nu ook in en dat is belangrijk voor Zetecs". Dat vond hij allemaal maar onzin. "Nog nooit van gehoord" en "10W40 is geen enkel probleem". Daarbij giet hij het ondanks mijn protest zo in.

Wat moet ik hier nu van denken? Eerst is mij altijd al gezegd dat je niet zomaar twee typen olie door elkaar kunt gooien, en daarbij dat er een groot risico is bij Zetec dat de kleppen gaan blijven plakken als de olie te dik is. Ik maak me hier een beetje zorgen over....

Geplaatst door

Ronald_J (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Idd de verkeerde olie, er moet 5w40 in.
Het zal met een klein beetje niet gelijk fout gaan, maar het hoort er niet in.

primera p11 0

17 jaar

Is het niet ook zo dat de olie kan gaan klonteren als je verschillende soorten mengt?

Ronald_J 0

17 jaar

Er hoort 5w30 olie in en die olie zal niet klonteren maar je verpest wel de specificatie van de olie. gr Bas

bastiaan43 0

17 jaar

Kan geen kwaad.
Grote dealer hier in de buurt doet overal 10w40 op en volgens hun zonder problemen. Als je daar 5w30 vraagt lijkt het alsof ze het horen donderen in Keulen. Ze hebben het wel maar slechts in literbusjes, triestig eigenlijk.

Hendrik4290 0
badge

17 jaar

Mijn dealer deed er 5W40 in. Het verschil tussen 5W30 en 5W40 zal dan wel geen probleem zijn.

Maar dat het nooit problemen zou opleveren is een beetje strijdig met de vele berichten die ik in fora gelezen heb over mensen met een Zetec die problemen kregen na het bijvullen van de olie, die weer opgelost werden door de olie te vervangen door 5W30. Daardoor begon ik erover.
Ik vraag me af of zo een garage de eventuele problemen zou herkennen als het gevolg van hun verkeerde olie.

Bij mij zal het dan waarschijnlijk wel meevallen. Er ging naar schatting maar een kwart liter bij. Maar ik ben wel een beetje teleurgesteld over de "het zal allemaal zo'n vaart niet lopen" mentaliteit die (niet altijd terecht) overall in garageland lijkt te heersen.

Ronald_J 0

17 jaar

Dat het volgens de garage zo'n vaart niet loopt met andere olie,komt omdat ze die olie niet hebben.
Het probleem kan zich voordoen als je de wagen start, 1 minuut laat lopen en uitzet, de volgende dag zeer moeilijk aan de praat krijgt.
De dikkere olie verlaat de hydraulischeklepstoters niet en als je dan start bijven je kleppen openstaan zodat er geen compressie wordt opgebouwd. gr Bas

bastiaan43 0

17 jaar

[quote=Ronald_J]...Daarbij giet hij het ondanks mijn protest zo in.Wat moet ik hier nu van denken?...[/quote]
Moi,
Ik zou denken: 'tap alles maar af, en doe er maar nieuwe olie in en wel volgens specificaties'.
Groet,
Bert

Treb 0

17 jaar

Precies dat dacht ik ook. Volgens mij is het altijd het beste om de dunste olie te gebruiken die de motor goed verdraagt.
De lage wrijving geeft een lager verbruik. Dat is iets wat in deze dure (brandstof) tijden toch iedereen zou moeten interesseren. Aangezien de Zetec in principe niet meer zo uniek is (lijkt me) en alweer meer dan 10 jaar oud, kan ik me voorstellen dat 5W40 tegenwoordig eerder de standaard dan de uitzondering zou moeten zijn. Helaas zijn de garagehouders vaak erg traditioneel.

Bedankt voor de tip over hoe eventuele problemen te herkennen. Ik heb wel begrepen dan de eerste serie Zetecs het meest gevoelig waren. Aangezien mijn Escort uit 1997 is neem ik aan dat het een latere serie betreft. Maar in elk geval weet ik waarop ik waakzaam moet zijn.

Ronald_J 0

17 jaar

Beste Heeren,

Officieel is het zo, volgens de onderhoudsvoorschriften van Ford moet in een 1,6i 16V benzine motor motorolie in van motorcraft (=Ford) met de specificatie's SAE 5W-30, deze olie is bij motorcraft van semi-synthetische kwaliteit!
Als die motorolie niet aanwezig is mag er olie met de volgende specificatie's in t.w. SAE 10W-40 dit is bij motorcraft gewone minerale olie (wordt eigenlijk voor de diesel gebruikt) of SAE 10W-30 (slechter) of 5W-40 (beter), meestal synthetisch! Uiteraard hoeft het niet motorcraft te zijn maar ook bijvoorbeeld Mobil-One, Shell Helix of een ander gerenomeerd oliemerk!
Ik begrijp dat er 5W-40 (ik denk synthetisch) in zat en er is 10W-40 (semi-synthetisch) bijgevuld, dus er zijn twee soorten olie gemengd, wat natuurlijk het totale kwaliteits niveau van de olie naar beneden haalt, echter ik begrijp dat het niet erg veel olie was, maar toch, eigenlijk is het beter geen olie te mengen (d.w.z. andere olie bijvullen), alleen in noodgeval bij een te laag oliepeil en als je dan geen andere olie vooradig hebt, dan moet je wel om motorschade te voorkomen, je kiest dan voor het mindere kwaad, je moet dan wel eigenlijk!
Die Ford garage's doen maar wat en maken er een verhaal van de ene garage gooit er 5W-30 in (heb ik er altijd ingekregen bij mijn dealer) een andere gooit er 10W-40 in (bij een andere delaer waar ik laatst was), ik zag het ook op de rekening staan en maakte dezelfde opmerking als jij dat ik er altijd de betere olie in had en ze zeiden dat die olie ook goed was, deden ze al jaren en die andere olie hadden ze alleen in liter flessen en is veel duurder! Ik heb het idee dat het hier om een financieele kwestie gaat, ze kopen gewoon 1 soort olie 10W-50 in vaten waarschijnlijk is lekker goedkoop voor hen en hoeven dan geen twee typen op voorraad te houden!
Enige tijd heb ik in Polen gewerkt en daar vragen ze altijd wat voor olie je wilt en raden mij daar altijd 0W-40 volledige synthetische motorolie van Mobil One aan, is duurder, maar heeft veel beter eigenschappen en is van hogere kwaliteit, vooral de 0W dikte bij koude is voor hen in polen erg belangrijk olie blijft nog redelijk dun bij het starten bij temperaturen van - 23 graden celcius (dit i.v.m. de hydraulische klepstoter bediening, zoals hierboven reeds vernoemd) en het is mogelijk met deze olie de service / vervang periode van de olie wat te verlengen in km of tijd! Ik heb moet ik zeggen zeer goede ervaringen met deze olie soepelere en stillere loop van de motor vooral bij koude start bij erge koude en laag olieverbruik of eigenlijk nauwelijks olieverbruik!
Ik moet wel hier vermelden dat de motor waarin ik die olie had ook nog weinig km's gereden had en van begin af aan erg goed onderhouden en was altijd 5W-30 olie van Shell Helix gebruikt door de eigenaar!

Ik zou mij niet te veel zorgen maken echter de volgende keer zou ik naar een andere garage gaan die wel de olie erin doet die ik wil en er eigelijk in hoort!

Groetjes!

Wow! 0W40, nog nooit van gehoord. Waar koop je dat dan? In elk geval niet in de benzinestations.

Bedankt voor het uitgebreide verhaal.

Het lijkt mij het beste als ik gewoon een flesje 5W40 koop en in de auto meeneem. Dan heb ik dat zelf in de hand. Tot nog toe was er op elke garage waar ik was wel iets aan te merken. Met naar een andere gaan loop je het risico dat ze daar nog ergere dingen fout doen.
Ik moet zeggen dat ik versteld sta van het lage verbruik van mijn motor. In 30000 Km ongeveer een kwart liter.Dat lijkt me niet slecht voor een motor die al 250000 gelopen heeft.

Ronald_J 0

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Escort of stel zelf een nieuwe vraag.