auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Ford Focus: Uitvallen ford focus 2006 na starten

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.8tdci

Hallo allemaal,

Ik heb vanochtend het volgende probleem ondervonden aan mijn ford focus.
Mijn vriendin wilde de auto meenemen naa haar werk en had problemen met het starten van de motor.
De motor sloeg na het tarten af. Ik meen dat deze wel ongeveer 5 seconden heeft gedraaid en viel toen op de oprit weer uit.

Ik heb het daarna zelf nog geprobeerd. Ik liet de auto voorgloeien en wilde daarop de auto starten. Normaal start de auto eigenlijk altijd direct. Ik hoef de startmotor nooit langer dan een seconden te laten draaien. Nu moesten hem behoorlijk laten gaan en merkte dat hij wel startte. Na ongeveer 2 seconden draaien viel de motor direct weer uit. Er brandde een rood lampje (geen instructie lampje maar een gewoon rood led lampje welke brand als er iets mis is) en daarnaast stond er in het beeldscherm 'motor systeem storing'. Hierop de auto uitgezet en weer geprobeerd te starten echter nu bleef de startmotor een aantal seconden draaien en start de motor zelf niet. Nadat de startmotor zelf dan stopt met draaien staat er weer 'motor systeem storing' in beeld en brand dit rode led lampje.

Ik heb het nog meerdere malen geprobeerd. Het valt mij op dat als ik de auto een half uurtje laat staan en het dan weer probeer, dat de auto dan wel start. Wel moet de startmotor er moeite voor doen, wat hij normaal niet hoeft, en valt de auto gewoon na 2 'à 3 seconden weer uit en staat er weer dezelfde melding in hier beeldscherm. Heb al gebeld met de plaatselijke garage en die geeft aan dat het lijkt of de auto in een beveiliging schiet waardoor de motor afslaat. Ik moest het nog gaan proberen met de sleutel van mijn vriendin. Deze hebben we namelijk nog niet geprobeerd.

Ik vroeg me alleen af of men een idee heeft van wat er aan de hand kan zijn. Mijn auto startte alleen in de winter een keer of 2 wat lastiger omdat het vermoedelijk koud was. Daarnaast wilde ik laatst op het werk wegrijden en ik reed direct na het starten weg. Na ongeveer 5 meter rijden viel de motor uit. Na een paar keer starten deed hij het wel en ben ik vervolgens weer weg geredén. Toen ging er geen lampje branden en kreeg ik geen meldingen.

Ideeën? Of misschien iemand die dit ook heeft gehad?

Groetjes Joey.

Geplaatst door

joeyonline (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Probeer eens met je reserveleutel, mischien starteronderbrekingprobleem.
gr.

firedriver 440

11 jaar

Hey firedriver,

Mijn vriendin heeft de reservesleutel en die is nu dus met haar eigen auto naar haar werk. Die komt straks terug. Dan probeer ik het met de reservesleutel. Ik laat het resultaat uiteraard horen.

joeyonline 0

11 jaar

Nou zojuist geprobeerd met de reservesleutel, maar na ongeveer 3 seconden viel hij wederom uit en wilde hij de opvolgende pogingen niet meer starten. Zelfde melding en rode lampje brand dan als met de hoofdsleutel.

Enig idee iemand?

joeyonline 0

11 jaar

Geloof het of niet. Ik probeer het nogmaals met mijn eigen sleutel. Na de startmotor flink te laten zweten gaf ik iets wat gas , waardoor hij spontaan maar zeer moeizaam aan sloeg. Hierop het toerental rond de 1500 gehouden voor enkele minuten. Hierop voorzichtig terug laten zakken naar stationair, en hem enkele minuten stationair laten draaien. Terwijl de motor stationair draaide ben ik gaan luisteren aan de buitenzijde van de auto.

Ik hoorde het normale geluid van mijn motorblok. Bij mijn linker voorband hoorde ik heel onregelmatig een soort zware stoten tussendoor. Ik kon deze niet plaatsen maar heb deze nooit eerder gehoord.

Ik ben naar de plaatselijke garage gereden en daar gevraagd of hij even wilde luisteren. Nu snap je natuurlijk dat de doffe stoten niet meer te horen waren. Motor afgezet aldaar en vervolgens gestart. Startte direct en liep prima. Geen inhouden geen lampjes of dergelijke.

Ik heb ongeveer 1,5 maand geleden de distributieriem laten vervangen. Ik dacht dat het mogelijk hier aan lag. Nu gaf de monteur aan dat de distributie bij mijn rechter voorband zit en dat bij mijn linker voorband de versnellingsbak zit.

Nu is het tijdelijk opgelost maar dit probleem zou ik niet op de snelweg willen. Iemand op basis van deze info misschien een ander idee gekregen erover??

Gr...

joeyonline 0

11 jaar

Na de melding motor systeem storing zou je een foutcode in het geheugen verwachten.
Misschien preventief alsnog laten uitlezen (met Ford apparatuur)?

oldford 0
badge

11 jaar

Hallo allemaal,

Even een update vanuit mijn kant. Na afgelopen keer de auto toch aan het draaien gekregen te hebben, ben ik de volgende dag naar mijn werk toegereden. De auto startte die ochtend niet zoals normaal maar sloeg niet af en liep daarna prima. Gedurende de rit, ongeveer 80 km, totaal geen problemen gehad. Ook geen haperende motor of dergelijke, alsof er totaal niets aan de hand is.

Ongeveer 8 uur na arriveren op mijn werk, wilde ik weer weggaan richting huis. Motor startte direct, echter na 3 seconden viel hij weer uit. Daarop begon hetzelfde taffereel als eerder omschreven. Na enkele keren proberen sloeg hij toevallig aan en ben ik direct gaan rijden. Wederom geen problemen gehad onderweg naar huis en weer alsof er niets aan de hand is.

Gisteren wilde ik rond 10 uur thuis weggaan met mijn auto en hoopte dat hij zou starten. Hij heeft na vrijdag thuis komen ongeveer 14 uur stil gestaan tot die ochtend daarop. Ik wilde hem starten. Dit ging direct en na ongeveer 3 seconden viel hij weer uit. Daarop wederom hetzelfde taffereel met de foutmelding in het scherm en dergelijke en het alleen maar draaien van de startmotor. Wat mij toen opviel was dat de startmotor steeds minder snel begon te draaien, alsof de accu leef begon te raken. Dit was na ongeveer 5 'a 6 keer proberen te starten. Lijkt mij toch niet dat een goede accu zo snel leeg is. Daarnaast was tijdens het proberen te starten de koplampen aan het flikkeren en sloegen mijn tellers op het dashbord op hol. Alsof er echt een probleem was met de accu. Hierop besloten om zondag te proberen de auto te starten met de startkabels en mijn vriendin der auto.

wat mij nog bijstond van de eerdere keren dat dit zich voordeed, was dat ik de eerste keer de auto vaak startte en dan draaiend kreeg en uitviel. De daarop volgende pogingen sloeg hij niet eens aan en was enkel de startmotor aan het draaien. als ik dan even wachtte (30 minuten) en het opnieuw probeerde, dan kreeg ik na het hard werken van de startmotor, vaak wel dat de motor aansloeg. Soms voor 3 seconden en viel hij uit, en andere momenten bleef hij draaien doordat ik hem hoog in de toeren hield.

Vanochtend eerst geprobeerd de auto te starten, maar nog steeds klonk de startmotor zo traag dat het leek alsof er totaal geen pit meer in de accu zat. Na het aansluiten van de startkabels heeft mijn vriendin der auto eerst even gedraaid. Daarna de Focus gestart. 1e poging, sloeg aan en viel uit. 2e poging ook. 3e poging ook. Daarna probeerde ik het volgende:

Als je de contactsleutel omdraaid en hij slaat aan, dan laat je je sleutel normaal 1 stand terug schieten, eigenlijk uit de 'Startstand' en terug naar de stand waarin hij staat als je motor draait. Bij de 4e poging hield ik na het draaiend krijgen van de motor, de sleutel in de startstand voor ongeveer 8 'a 10 seconden. Ik verhoogde de toeren en liet de sleutel toen terug springen in de neutrale stand. Hierop bleef de motor direct draaien en zonder problemen.

Hierop dacht ik aan het volgende:

Wat als de accu nou eens slecht is en langzaam leeg loopt. Als mijn auto eenmaal aan de gang is dan kan ik hem na 10 minuten draaien uit zetten en starten, zoals altijd normaal was. Dan is het alsof er niets aan de hand is. Zodra hij langer heeft stil gestaan, dan krijg ik de problemen met starten. Toen hij het vanochtend deed, heb ik ongeveer 30 km gereden en heb hem daarna 3 uur laten staan. Hij startte direct en liep als een zonnetje.

Zou het dan namelijk ook zo kunnen zijn dat de motor na het starten van het blok teveel stroom vraagt van mijn accu en dat de accu dit niet aan kan, en dus afslaat na 3 seconden? Ik heb de accu bekeken en zag dat dit een originele Ford accu is van 80 Ah. Auto heeft nu 268000 gelopen, dus zit er dan behoorlijk lang al in, toch?

Ik ben benieuwd naar jullie idee over bovenstaande!

Gr, Joey

joeyonline 0

11 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Focus of stel zelf een nieuwe vraag.