Ford Focus: V-snaar Focus wagon 1.8 TDDI uit 2001

Bouwjaar: 2001

Dit is een topic waar al vaker over is gesproken over diverse forums. Mijn vraag is of een bij een koude motor piepend snaar problemen met zich meebrengt indien dit niet wordt verholpen. Mijn vraag nav de onderstaande forum-reacties waarbij geen oorzaak is gevonden. Naast het piepen is er niets te merken dat als oorzaak het niet aandrijven van een motor onderdeel is.

Welja,ook ik wil even reageren omdat ik een gelijkaardig probleem had.Het ging wel over een oude auto.(Peugeot 605,maar dat doet er verder niet toe.)Een heel heel lange lijdensweg (waaronder riemen spannen/ontspannen en vernieuwen,spuitbus,alternator lagers,nieuwe alternator,enz.) leidde uiteindelijk naar het volgende:vele auto's hebben op de krukas een z.g.poelie met t r i l l i n g s d e m p e r. Deze bestaan in verschillende uitvoeringen.Bij mij zijn dat 2 concentrische delen die aaneen ge-vulcaniseerd zijn met rubber.Bedoeling is hogere frequenties van de krukas uit te dempen.
Welnu,de tand des tijds heeft die rubber verhard en ook scheurtjes gevormd.En hoe meer spankracht op de riem,hoe meer gepiep en omgekeerd!En hoe meer de alternator belast (lichten laten branden en zo)hoe meer gepiep.
Uiteindelijk met draaiende motor de riem overgoten met water (beetje oppassen wel) deed piepen ophouden en na enkele tientallen seconden weerom beginnen).Nieuwe krukas poelie gestoken en klaar is kees!Heeft me wel 250 Euro gekost!
Hopelijk hebben alle lezers hier iets aan;


Ik ben zelf ook nog even bij een garage geweest, en daar vertelde ze me dat het kwam doordat er vervuiling (zand etc.) in de Multi-v-groefjes komt te zitten en daardoor de grip op diverse poelies verminderd, wat slippen en dus piepen tot gevolg heeft.
Die spray waar ik een vraag over had, is niet overal bekend (geen silicone-spray). Het schijnt te gaan om een spray op HARS-basis, die dus een beetje plakt en de grip verhoogt. zoals eerder gezegd, heeft het schoonmaken en spuiten met deze spray echt c.a een half jaar geholpen. Lijkt op zich logisch.
Probleem was nu de verkrijgbaarheid van deze spray.

Het verhaal met de trillingsdemper van de Peugot klinkt ook aannemelijk en zal ik tijdens mijn volgende garage bezoek zeker meenemen. Of het bij deze focus hetzelfde is, mogen ze dan checken.

Pischris

Geplaatst door Pischris (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Focus? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

2 Reacties

Niels8175 (0) PRO, 19 jaar geleden

Ja,dat is bij de focus precies hetzelfde.
En inderdaad,het kan daardoor komen.
Sommige scheuren zelfs helemaal uit.

Niels

Paul8542 (0), 18 jaar geleden

Ter info: bij mijn Focus 1.6 uit 2001 piepte de riem behoorlijk. Met een wasco achtig krijtje heeft de KwikFit het piepen van de riem prima verholpen. Heeft er nu na een half jaar weer een beetje last van. Misschien een alternatief voor de spray?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Focus of stel zelf een nieuwe vraag.