Ford Escort: Ventilator doet alleen maar stand 2, zwaar schakelen, slechte ai

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1800i

Hallo. ik heb een escort clipper van 1997 gekocht.

Nu kan de ventilator alleen maar op stand 2. Ligt dit aan de schakelaar of aan de spanninngsregelaar van de motor? En waar zit die dan.

Ik heb ook een vraag over het schakelen. De auto schakelt perfekt, maar de pook beweegt zo zwaar, is dit normaal bij dit type Ford.

En de airco doet bijna niks, is het vullen duur?

Wie helpt mij,

Eric

papaatje

Geplaatst door papaatje (0) , lid sinds 22 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Escort? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

robert10078 (0), 15 jaar geleden

Algemeen: als de ventilator alleen werkt in de hoogste stand is de weerstand defect. Weerstand zit meestal in de buurt van de ventilatormotor.
Denk dat bij jou de schakelaar defect is geraakt. Even op een sloperij een andere halen en proberen.
Schakelen: Escort hoort licht en soepel te schakelen, mag niet zwaar gaan. Hij schakelt echter perfect? Wat bedoel je met perfect??
Vullen, inclusief vacumeren kost +/- 75 euro. Het niet werken kan ook aan iets anders liggen dan te weinig koudemiddel!! Even vragen bij een goede auto-airco specialist.

papaatje (0), 15 jaar geleden

Robert bedankt voor je antwoord.

Met het perfekt schakelen bedoel ik dat alle versnellingen zonder haperen werken. Het enige wat me tegenvalt is dat de pook zwaar beweegt. Ik moet steeds redelijk veel weerstand overwinnen om de versnelling te wisselen.
Kan dit aan een stroef schakelmechanisme liggen, of zou het in de bak zitten.

Gr, Eric

robert10078 (0), 15 jaar geleden

Als je bij stilstaande motor (in ingetrapt koppelingspedaal) schakelt moet het erg licht en soepel gaan. Normaalgesproken heeft Ford een typische weerstand om bij het doorhalen van de pook "door de vrijstand" even wat zwaarder te gaan, bij draaiende motor en rijdende auto.
Als je niet overdreven aan de pook hoeft te sjorren/duwen; de bak verder zonder geluiden zoals gekraak (achteruitversnelling (!) schakelt, dus gemakkelijk in de diverse versnellingen valt zou ik er niets aan doen. Versnellingsbak zelf gaat bij Ford zelden kapot.

Robert

papaatje (0), 15 jaar geleden

Hallo Robert,

wilde even melden dat ik het probleem opgelost heb. De schakelstang onder de auto zat tegen de reaktiestang. Even een bandenlichter ertussen gewrikt en het probleem was over.

Groet Eric

[quote=robert10078]Als je bij stilstaande motor (in ingetrapt koppelingspedaal) schakelt moet het erg licht en soepel gaan. Normaalgesproken heeft Ford een typische weerstand om bij het doorhalen van de pook "door de vrijstand" even wat zwaarder te gaan, bij draaiende motor en rijdende auto.
Als je niet overdreven aan de pook hoeft te sjorren/duwen; de bak verder zonder geluiden zoals gekraak (achteruitversnelling (!) schakelt, dus gemakkelijk in de diverse versnellingen valt zou ik er niets aan doen. Versnellingsbak zelf gaat bij Ford zelden kapot.

Robert[/quote]

robert10078 (0), 15 jaar geleden

Eric,

Perfect dat je het probleem zelf hebt opgelost. Normaal gesproken zit er wel ruimte tussen de reactiestang (zit vast aan het pookhuis) en de schakelstang (zit aan de pook zelf). Misschien is er ooit wel iets tegenaan gekomen en is een van beide stangen krom gedrukt.

Robert

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Escort of stel zelf een nieuwe vraag.