De ventilator in de motorruimte draait in de winter (bij en temp. lager dan ± 8 graden) na het starten ongeveer 30 seconden op hoog toeren en gaat dan uit en blijft uit.
Vanaf het voorjaar is het zo dat de ventilator altijd op vol vermogen staat te draaien wanneer de climate control op "auto" staat. er zijn maar twee manieren waarop de ventilator uit te krijgen is 1. door twee maal op A/C te drukken het woord auto verdwijnt dan uit het display en de ventilator stopt na ±20 seconden 2. de installatie op OFF zetten.
De airco werkt goed, met dien verstande dat ik het idee heb dat op warme dagen de airco er na een minuut of 20 mee ophoud en er alleen buitenlucht wordt ingeblazen maar geen gekoelde lucht, wanneer de auto even gestaan heeft en weer wordt gestart wordt er gewoon weer gekoeld.
Ik heb het blok met weerstanden van de ventilator bekeken en daar was zo niks aan te zien de bedrading zag er ook goed uit, de weerstand heb ik gemeten op 0.05 Ohm.
Mijn vraag is duiden deze symptomen toch op defecte weerstanden of is er iets anders wat er voor zorgt dat de ventilator de hele dagen draait met het daarbijbehorende lawaai. Voor alle duidelijkheid de ventilator loopt dus ook continu wanneer het buiten 14 graden is en de kachel op 21 staat. Help!!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik kan je niet verder helpen maar ik heb precies het zelfde probleem!!
Late we hopen dat er een Ford specialist on-line komt die het probleem wel kan oplossen!!
18 jaar
Als de airco aan gaat zal de koelvin zowiezo aangaan om de extra warmte weg te werken.
Zet je de airco uit, dan gaat ook de fan uit.
Als de airco niet meer koelt, kan er te weinig aircovloeistof in het airco system zitten, maar laat dat controlen door een airco specialist, niet de airco laten draaien zonder die vloeistof, dan loopt de compressor stuk, en ben je verder van huis..
De meting van weerstanden is natuurlijk niet goed. Je meet 0,05 ohm , dat is volle sluiting
Als je een weerstand van 0,05 ohm op 12 volt aansluit dan gaat er een stroom lopen van 240 ampere.
Dat is wel een beetje veel voor fan. vgr Bas
18 jaar
Cor1822, dat de fan moet draaien tijdens airco bedrijf is me duidelijk, alleen kan ik met niet voorstellen dat de airco ook constant gekoeld moet worden bij een buitentemperatuur van 14 graden en een instelling van de climaat regeling van 21 graden.
Bastiaan43, je berekening zal kloppen ik heb alleen geen idee hoe de weerstanden zijn geschakeld en hoe ze in het circuit zitten, ik ben met je eens dat het inderdaad lijkt op een volle sluiting en misschien moet ik inderdaad ook wel de weerstanden vervangen, ik vraag me echter af waarom deze weerstanden het effect hebben dat de fan de hele dagen draait.
18 jaar
De berekening gaat een beetje mank
De weerstand staat niet rechtstreeks op de plus en min, er zit de ventilator motor tussen in serie, als die 10 ampere neemt zal de spanning over de weerstand vallen en de ventilator motor minder spanning krijgen, en dus langzamer lopen.
Vergeet niet dat de meeste goedkopere universeelmeters een flinke afwijking hebben in dit lage meetbereik.
De fan zal gewoon geschakeld worden zodra de airco aan staat, en pas uitgaan wanneer de airco uitgezet wordt, maar hier is een antwoord nodig van een professional.
Succes met de reparatie
Als je een weerstand van 0,05 ohm in serie schakeld met de veldwikkeling van de fan en er zou 10 amp lopen dan is het spanningsverlies over de weerstand 0,5 volt en absolte niet merkbaar dat de fan dan langzamer gaat lopen op 11,5 volt gr Bas
18 jaar
Eerst en vooral; als de airco aanstaat, draait de koelventilator sowieso altijd op lage snelheid. Wanneer de druk in het aircosysteem te hoog wordt, gaat de koelventilator op hoge snelheid tot de druk terug gedaald is. Het draaien op hoge snelheid komt in principe enkel voor bij hoge temperaturen.
Gaat de koelventilator toch op hoge snelheid draaien bij lage temperaturen dan kan dat verschillende oorzaken hebben. De lage snelheid kan niet werken door bv. een defecte voorschakelweerstand of relais of een draadbreuk. Andere oorzaak kan een defect zijn in het aircosysteem waardoor de druk te hoog wordt en de hoge snelheid wordt ingeschakeld.
Wat bij Mondeo '01 wel eens durft voorkomen, is een probleem met de voorschakelweerstand van de koelventilator, en dan meer bepaald met de stekker. Die willen als eens slecht contact geven.
Yoshi, Ik denk dat ik als eerste maar eens de weerstanden ga vernieuwen de stekker heb ik al met contactspray behandeld maar dat mocht niet baten, weet je toevallig ook waar het relais voor de sturing van de ventilator zit?
18 jaar
De twee relais voor de sturing van de koelventilator zitten in de zekeringskast in de motorruimte. Er is een groep van 4 grote relais bij elkaar. De twee die aan de kant van de zekeringen zitten zijn de twee relais voor de koelventilator. De onderste is voor de hoge snelheid, degene die meer naar het midden zit, is voor de lage snelheid.
Yoshi, geweldig dat je dit weet zo kan ik in elk geval testen of deze goed functioneren, ik hou je op de hoogte!
bedankt!!!
18 jaar
Ik heb de weerstanden vervangen en relais gecheckt maar het heeft niet mogen helpen.
de koelventilator weerstanden zijn trouwens een Weerstandsdraad en een temperatuur afhankelijke schakelaar die lijkt op een weerstand. Wel een dure proef op de som (48 euro voor het blokje).
18 jaar
Ben naar een STEK bedrijf geweest, deze heeft de airco uitgelezen en getest, de ventilator draai via de testkast keurig op hoog en laag toerental verder ook geen foutcodes. (volgens mij sluit dit uit dat er iets in de bedrading, stekkers of relais niet goed zit). Het bedrijf had echter geen verklaring voor het constant draaien van de ventilator. De druk in het aircosysteem was goed, het enige wat er mis was is dat de koppeling is versleten waardoor sinds een poosje de airco na een kwartiertje ophoud met werken. Het bedrijf gaat hier proberen om om de luchtspleet te verkleinen door een ringetje te verwijderen achter de poelie.
Al met al een stuk wijzer geworden maar de ventilator draait nog steeds, ik sta dus nog steeds open voor suggesties!
18 jaar
Hans , ga eens langs de Ford .
Het kan wezen dat er software ge up date moet worden in de computer van de auto met betrekking va n de climatcontrol.
Heb ik al meer mensen over gehoord.
Laat trouwens even weten of het gelukt is met de "luchtspleet verkleining"
groetjes
18 jaar
Henkton, ik laat het hier wel even weten wat het resultaat is, 11 juli gaat hij naar de garage.
Misschien zijn er nog meer mensen zie iets weten over deze software update?
18 jaar
Hans ik heb vanochtend ondekt dat mijn airco (ondanks dat hij verwarmde) elke keer aan en uit ging ,waarom weet ik niet want het was buiten en in de auto 12 graden en de climatcontrol stond op 19 graden.
Maar dat zal wel de reden zijn dat de ventilator draait , ik weet dat het niet hoort maar denk wel dat dat de reden is dat je er onder de 10 of 8 graden geen last van heb omdat dan de airco zowiezo niet aanslaat (?) teminste de mijne deed het niet onder de 10 graden .
Misschien dat jou auto hier ook last van heeft
18 jaar
Dat de ventilator draait bij een instelling van 19 graden en een buitentemperatuur van 12 graden blijf ik raar vinden, is bij mij ook zo. En inderdaad beneden een bepaalde temperatuur draait hij niet meer de garage waar ik ben geweest vertelde dat dit komt doordat de airco dan wordt uitgeschakeld om bevriezing te voorkomen.
18 jaar
Precies Hans, maar waarom draait de airco als ik alleen de kachel aan heb( dus de airco helemaal niet aan hoeft),raar verhaal.
Sterker bij mijn schiet hij dan elke keer aan en uit ......., vreemd.
Alleen als ik de airco inschakeld blijft hij het doen (tot een gegeven moment) ,zal toch ergens kortsluiting zitten denk.
18 jaar
Nou, de luchtspleet is verkleind en de airco werkt weer goed, de ventilator blijft een raadsel ook voor het STEK bedrijf, maar ik laat het erbij zo.
Met de verkleinde luchtspleet kun je volgens de monteur afhankelijk van het gebruik nog wel een jaar of twee mee verder. Op dit moment is de koppeling niet los verkrijgbaar maar misschien dat dit in de toekomst nog gaat gebeuren.
18 jaar
Hans , kost dat nou nog veel om de luchtspleet telaten verkleinen, trouwens dat de ventilator wat harder draait vind ik eigenlijk ook wel best.
Nog bedankt trouwens dat je verslag heb uit gebracht.
18 jaar
Ik heb 80 euro excl. BTW betaald, dat is inclusief de eerste diagnose stelling en een nieuwe O-ring is een hele nette prijs lijkt me.
18 jaar
Dat is zeker niet verkeerd!!
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Mondeo of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar