Tijdens een autorit ontstaat eerst een wat stotterende beweging zoals je kunt ervaren wanneer je over een slecht wegdek rijdt. Na 2 a 3 minuten gaat het oranje lampje voor het voorgloeien branden: een meldiding dat de boordcomputer een onregelmatigheid heeft gevonden in de motorsturing. De noodloop beveiliging komt in wat wil zeggen dat er geen vermogen meer uit de motor komt. De auto stilzetten en opnieuw starten is de enige mogelijkheid. Ik heb dit probleem al 8 maanden. Inmiddels zijn de verstuivers vervangen en ben ik vele euro's armer zonder een passende oplossing. Om maar te zwijgen van de bijna hartaanvallen die een autorit met zich mee brengt. Dit probleem doet zich alleen voor wanneer grotere afstanden (nou ja meer dan een uur) wordt gereden. Op een afstand van 250 km kan dit makkelijk 7 tot 8 maal voorkomen. Onafhankelijk van snelheid, versnelling, toerental, cruisecontrol wel of niet in gebruik.
Vervangen: verstuivers en bijbehorende drukleidingen. Controle op oa metaal in de retour levert niets op en de brandstofpomp werkt naar behoren. Tank alleen A-merken. Inmiddels maandelijks bezoek aan de ford dealer.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Lijkt op schommelende brandstofdruk, laat de dealer eens kijken of de druk van de brandstof in orde is bij verschillende belastingen en toerentallen, misschien dat de drukregelaar op de pomp niet goed werkt. Dit komt soms voor.
Bij een Focus TDDI heb ik iets soortgelijks, bij hele lange ritten (>500km) valt hij op eens stil en gaat het voorgloeilampje knipperen, via deze site en de dealer ben ik er achter gekomen dat het dan om een gaspedaalsensor gaat die kapot is. Maar ik weet niet of dit ook voor jouw auto geldt.....
(ik heb het nog niet laten reparen want het komt bij mij zelden voor)
18 jaar
Nou mede genieters van de Ford Mondeo TDCI: het is de brandstofpompdruksensor die een fout signaal afgeeft. Daardoor wordt de toevoer afgeknepen en met als gevolg dat de motor in noodloop terecht komt. Achetraf gezien is een ander symptoom tijdens een lange rit: 't lijkt net alsof er brokjes in de diesel zitten: ondanks het feit dat de weg goed is, is er eer soort gestotter waar te nemen.
Ik heb inmiddels 2000 km gereden en het lijkt over te zijn. Hoop ik.
Oh-- wat ook uitmaakt: tank een geodkope brandstof en de problemen treden eerder op.
aardige "test"maar je moet wel tenminste 2 tanks leegrijden voor een duidelijk effect
18 jaar
Ford zegt dat de bekende probleem van de gaspedal sensor alleen bij de Focus voorkomt,en niet bij de Mondeo.
18 jaar
aan alle mondeo tdci rijders die problemen hebben met een knipperend voorgloeilampje en het probleem met de injectoren heb ik de oplossing gevonden. Neen vervang die injectoren niet , doe een reset in de garage en voeg bij elke tank beurt een geut diecyl bij je brandstof, de eerste keren dubbele hoeveelheid. Ik had continu problemen, heb regelmatig ander merken getankt, zeker geen witte pomp of oeral, telkens viel de motor in veiligheid. De garage stelde vervanging van de injektoren voor, een grapje van 900 eu, ben daar niet op ingegaan. Nu voeg ik diecyl van het merk Elf toe en de auto loopt al enkele maanden prima; mijn verbruik is een halve liter gedaald en de auto trekt beter.
Dus probeer eens het kost je 7.5 eu voor een busje van 10 tankbeurten. Beter dan 900 eu zou ik zeggen nietwaar?
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Mondeo of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar