Ford Mondeo: Wéér startprobleem. startmotor en accu al vervangen!

Bouwjaar: 1993, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8clx

Nu heb ik wéér hetzelfde probleem, het is nu een week later. Vorige keer werd ik gewezen op accu defect. Inderdaad was de accu erg slecht, deze heb ik vervangen. Ook al startmotor (laten) vervangen.

De auto start niet, zomaar uit het niets, maar dan wel bij mijn eigen huis dus niet als ik op pad ben geweest, en alleen als hij een tijd heeft stilgestaan. En dan nog vrij willekeurig ook, hij stopt gewoon op een dag. Ik kon hem vorige keer na 30x starten, toen direct naar garage, andere accu erin en hij deed het de hele tijd erna, nu een week geleden. Garage had ik gelijk moeten geven uiteindelijk omdat ik dacht dat het iets anders zou zijn. Tot vandaag. Nu exact hetzelfde: startmotor hoor ik even janken, paar keer omdraaien. De benzinepomp slaat aan. Dan doodse stilte, gebeurd niets.
Ik heb nog niet aangeduwd of werkzaamheden uitgevoerd want daar ik heb nu helemaal geen tijd om met een vriend te gaan klussen. Als ik het probleem tackel als vorige keer, dan doet hij het wel met aanduwen. Dan denk je accuprobleem... niet dus. Maar wat dan wel? Is zoiets uit te lezen door een Ford garage, of, zou de garage het probleem herkennen?

Het moet toch een bekend probleem zijn ergens?

Alien_Inside

Geplaatst door Alien_Inside (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Mondeo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

17 Reacties

bastiaan43 (0), 17 jaar geleden

Ligt het motorblok wel goed aan aarde? vgr Bas

hellbat (0) PRO, 17 jaar geleden

zoiets denk ik ook, slechte massaverbinding tussen accu-chassis, of chassis-motor, een van de twee zou het probleem moeten geven.

Maak die verbindingen eens los, krab ze goed schoon, en monteer bij twijfel een nieuwe massastrip.

Groeten Marcel

Alien_Inside (0), 17 jaar geleden

ik zal eens kijken wat ik daar mee kan doen, ik moet nog uitzoeken waar die massa kabel zit, of kan iemand hier het zo zeggen?

Cor1822 (0) PRO, 17 jaar geleden

Volg de dikke platte gevlochten ongeisoleerde kabel van de min - pool naar het motor blok, er loopt ook een naar het chassis.

Je kunt overbruggen proberen met een dikke startkabel om te zien of de kabel zelf rot is of het massacontact.
Pas op met de + en - polen, absoluut geen contact tussen die 2...

Soms loopt er ook nog een aparte massakabel naar het huis van de versnellingsbak, maar daar ken ik het type auto niet genoeg voor.

Cor

sjaak10918 (0) PRO, 17 jaar geleden

Al gemeten of de dynamo laadt? Bij lopende motor over de polen meten : tussen de 13.8 en 14.4 volt moet het zijn.

Hans4037 (0) PRO, 17 jaar geleden

Massakabel is zwart geisoleerd en zit bij een bout waarmee de versnellingsbak aan de motor zit gemonteerd.
Dit is een veel voorkomend probleem,meet anders eens het spanningsverlies tussen accumin en motorblok tijdens het starten.

Hans

Paulus8636 (0) PRO, 17 jaar geleden

Een beetje systematiek:

Als hij weer eens niet wil starten, meet dan de spanning op de accupolen tijdens het starten. Is dat 10V of meer dan is de accu in orde. Dan moet het startcircuit nagekeken worden (kabels, aansluitingen en de startmotor zelf).

Is de spanning veel minder dan is de accu ontladen. Dit kan komen door een lekstroom (ongewenst verbruik als de auto stil staat) of er is een laadprobleem. Dan kun je het hele laadsysteem gaan doorlichten.

Succes,
Paul

Alien_Inside (0), 17 jaar geleden

Ik heb de kabel accu-chassis losgemaakt, geschuurd maar geen resultaat. De dikke gevlochten kabel van de min pool naar het motorblok is er niet (maar wel een dunne kleine kabel, ik kon deze niet zo snel volgen want hij loop verstopt onder het accu systeem door maar kan ik aannemen dat dit dan de motoraarde is?)

Ik verwacht niet dat de accu defect is, ik heb hem doorgemeten en dat zit wel goed. Er is ook geen lekstroom, ik heb alle stroomverbruikers bekeken maar niets blijft aan staan.

Het is dus zoals Paulus zegt, kabels of aansluitingen (ervan uitgaande dat startmotor in orde is).
Ik zal kijken of ik de andere kabel aan de min pool kan volgen en corrosie vrij maken. Dan d.m.v. startkabel verbinding maken om rotte kabel uit te sluiten. Heb ik weinig hoop op, maar goed, moet eerst zelf wat knutselen voordat het naar de dure garage gaat.

Als ik wat meer tijd heb, naast m'n fulltime stage, ga ik verder knutselen. Ik houd jullie op de hoogte!

sjaak10918 (0) PRO, 17 jaar geleden

Ik weet niet hoe sterk het electrische gedeelte van het contactslot bij een Ford Mondeo is, maar misschien is daarin wel een slecht contact. Probeer tijdens het starten eens met de sleutel te rommelen. Trouwens, een zware bos sleutels aan je autosleutels is slecht voor de levensduur van het contactslot. Sjaak

Alien_Inside (0), 17 jaar geleden

Dat van het contactslot weet ik, ik heb dan ook niet meer dan een ringetje aan de sleutel! Ik heb ook al geprobeerd te rommelen hiermee, ook de sleutel direct laten terugklappen bij het starten maar dat biedt geen soelaas. Ik denk eerder aansluitingsprobleem, of elektrisch omdat het, als het eenmaal wel start, het weer een week wel doet. Overigens geeft de startmotor soms ook helemaal geen kik, geen jankend geluid maar alleen benzinepomp gezoem.

Mijn rode duivel staat nog steeds te slapen op de parkeerplaats.

Peter8838 (0), 17 jaar geleden

Ik weet ook niet hoe sterk het elektrisch gedeelte van het contactslot is bij een Mondeo. Ik weet wel hoe zwak het mechanische gedeelte is! Het zou hier inderdaad ook aan kunnen liggen.
Toch lijkt het veel op een accuprobleem. Doormeten van de accu?? Hoe? het enige wat een goede indicatie geeft van de gezondheidstoestand van een accu is de inwendige weerstand. De spanningsval over de accu bij het starten geeft een indicatie hoe het met de inwendige weeratand gesteld is. Gewoon meten tussen de polen van de accu zegt niets.

sjaak10918 (0) PRO, 17 jaar geleden

Zou je dus iemand de auto moeten laten starten en dan de spanning tussen de accupolen meten, mag dan niet veel lager dan 10 V worden. Geeft een indicatie. Een accuhandel heeft vaak een apparaat dat de accu gedurende 10 seconden belast en dan aan de hand van de eindspanning een indicatie heeft van de kwaliteit van de accu. Sjaak.
PS. Ik zat nog ff na te lezen en als je alleen een droge klik hoort, zit ik toch te denken aan de startmotor. Zou je tijdens het starten er een klap op moeten geven, als ie dan wel start weet je waar je moet zoeken.

Paulus8636 (0) PRO, 17 jaar geleden

idd. eerst vaststellen of de accu wel voldoende vermogen heeft om te starten en dan pas verder zoeken!!
Zie mijn eerdere reply op deze topic.

Succes,
Paul

Alien_Inside (0), 17 jaar geleden

Goed, ik kwam er zelf niet meer uit. Ik had hem naar de Ford garage gebracht ter diagnose, resultaat:
-Geen accuprobleem
-Geen bedraginsprobleem
-Geen lekstroom (7miliamp)
-+/_ 60x gestart rondsel startmotor kwam toen 2x niet naar buiten: startmotor defect
-Vacuumslang boven startmotor zat niet vast

Wil ik de auto starten bij de garage, weer slaat het niet aan, alleen benzinepomp geluid. 2e keer starten slaat wel aan.

Ik denk dus dat er een defecte tweedehands startmotor in is gezet bij de (niet-dealer) garage. De vacuumslang zou kunnen betekenen dat de motor niet verder aansloeg maar dat ik hem wel hoorde gieren af en toe.

Het is toch niet te geloven: er zijn al 3 startmotoren in geweest. Precies een maand geleden een andere startmotor door garage er in laten zetten en niets meer dan problemen gehad... Kan ik hiermee terug naar betreffende garage, ook al is het een maand geleden? Het zou mooi zijn als ze mij tegemoet komen en er een andere inzetten, of anders het geld van het onderdeel teruggeven (en arbeidsuren?). Ik heb mijn vertrouwen in die garage verloren en zou liever mijn geld terug en dan maar een extra dure Ford operatie uit laten voeren...

sjaak10918 (0) PRO, 17 jaar geleden

dat is het nadeel van een tweedehands, je weet niet wat er mee was, en nu heb je dus 2 x een mindere getroffen. Kans is klein dat die betreffende garage jou tegemoet komt omdat je ze niet de kans hebt gegeven om te corrigeren. Sjaak

bastiaan43 (0), 17 jaar geleden

Er zijn bedrijven die keurig gereviseerde startmotoren en dynamo's leveren je kan dan ook je oude startmotor inleveren. Je weet dan zeker dat je iets koopt wat goed is en ben je van alle gezeur af vgr, Bas

mistermaniac (0), 17 jaar geleden

Volgens mij moet je het probleem ergens anders zoeken, heeft deze auto ook een immobilizer / startblokkering? Zo ja, daar ook eens naar kijken. Eventueel de inertiaschakelaar.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Mondeo of stel zelf een nieuwe vraag.