Na vervangen multiriem een zeer hard tikkend geluid ontstaan tussen ongeveer 900 en 1400 toeren. Ik dacht dat het geluid van de riemspanner met rol kwam (sloopexemplaar erop maar hetzelfde).
Als ik een andere aanlooprol monteer met kleinere diameter dan is het geluid nagenoeg weg, maar wel nog aanwezig, maar de riemspanning is nu te laag zodat riem bij koude motor slipt.
Naderhand ook nog distributieriem met spanrol vernieuwd, maar probleem blijft.
Kan de dynamo of de krukaspoelie ook deze irritante tikken veroorzaken. Ik kan het geluid erg moeilijk lokaliseren namelijk; ik dacht dat het bij de riemspannerrol zat maar dat is kennelijk niet zo. De dynamo zit daar ook vlak bij en ook de waterpomp.
Motor heeft 255dkm gelopen
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
is die nieuwe riem wel even lang als de oude als de nieuwe langer is dan is de spanner misschien aan zijn eind en hoor je dat klapperen.
ik neem aan dat je de riem op de goede volgorde/loop richting gemonteerd hebt.
groetjes jan.
[quote=jan T]is die nieuwe riem wel even lang als de oude als de nieuwe langer is dan is de spanner misschien aan zijn eind en hoor je dat klapperen.
ik neem aan dat je de riem op de goede volgorde/loop richting gemonteerd hebt.
groetjes jan.[/quote]
Riem kan maar op 1 manier gemonteerd worden. Voor deze ford motoren is er een riem voor motoren met en motoren zonder airco. Verkeerde kan eigenlijk niet. Spanning van de riem lijkt wel goed na montage.
18 jaar
wat gebeurt er als je de oude riem weer terug monteerd want ik begrijp dat het daarna onstaan is.
groetjes jan.
[quote=jan T]wat gebeurt er als je de oude riem weer terug monteerd want ik begrijp dat het daarna onstaan is.
groetjes jan.[/quote]
Het is inderdaad daarna ontstaan. Ja sorry, deze riem is al weggegooid. Kan niet meer gecontroleerd worden, maar ik had hem ernaast gehouden en was ongeveer dezelfde maat.
18 jaar
ja dat is dan vreemd en ik moet zeggen dat ik je dan niet van meer informatie kan voorzien ik hoop dat een college hiet nog wat weet.
groetjes jan.
Ik heb wel eens meegemaakt lichte vonkoverslag vanwege statische elektriciteit bij de v-snaar.
Dit gaf toen ook harde tikkende geluiden.
Probeer eens een riem van een ander merk.
Nog even een toevoeging het geluid komt echt van de riemspanner. Je ziet hem nu ook trillen bij bovengenoemde toerentallen. Is dit nu oorzaak of gevolg. De andere poelies lijken rond te zijn hebben geen slingeringen.
Toch maar gewoon een nieuwe spanner kopen? Dat het toeval is dat de tweede gebruikte spanner ook kapot was.
Probleem opgelost, hoewel de oude riemspanners in orde bleken, was de veerspanning van een nieuw exemplaar wel 3 keer hoger.
Bedankt voor jullie reacties
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Mondeo of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar