Ik ben in het bezit van een Ford Focus 1.6-16V Wagon van 08-2001
en heb sinds een tijdje last van het verlies van koelvoeistof.
Het koelvloeistofcirquit is bij een Ford-dealer al eens onder druk gezet maar de druktest toonde aan dat er bij een druk van circa 1,5 bar geen lekkage was. Desondanks verlies ik per twee weken al gauw een liter koelvloeistof.
Wat opvalt is dat als ik de dop van het expansievat schroef er toch een behoorlijke druk op het tankje staat en dat zodra de dop eraf is het niveau in het tankje een centimeter of meer stijgt.
Kan het zijn dat de dop niet goed is of dat er elders in het systeem een zwakke plek zit waarbij, bijv. bij een druk boven 1,5 bar, er koelvloeistof verdwijnt.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
om met de laatste opmerking te beginnen; elk koelsysteem werkt met een overdruk dat zorgt voor kookpuntverlaging,wat wel kan zijn dat de overdruk te groot is door een lekke koppaking ,dit kan getest worden door overdruk en of co-testervloeistof dat verkleurd als er zeg maar verbrandinggassen uit het reservoir komen.ook kan de dop v/h reservoir gekontr. worden op overdruk beveiliging. ook externe lekkage kan voorkomen ;wtrpomp kachelrad. enz. ook de tempratuur kan zorgen dat iets lekken gaat. het kan zelfs zo zijn dat de thermostaat niet geheel open gaat (stoom vorming in het blok)
Mijn Focus is drie keer bij de garage geweest. Bij de eerst poging werd een defecte termostaat en een kapotte bougie vervangen. Het vermoeden was op dat moment al dat de koppakking lek was maar ter controle eerst verder mee gereden. Bij de tweede poging moest, in verband met het continu te warm worden van de motor en het blijven verdwijnen van koelvloeistof werd er een by-pass in het koelcirquit geplaatst. Hiermee was het temperatuurprobleem weer verholpen maar het weglekken van koelvloeistof nog niet. Bij de derde poging is de cilinderkop gelicht en bleek dat de pakking over een lengte van circa 3 cm kapot te zijn. De pakking is vervangen en zoals het er nu naar uitziet is alles in orde.
Mogelijke indicaties, behalve het verlies van koelvloeistof, voor een lekke koppakking waren naar mijn ervaring:
- een voelbare onbalans/trilling als ik voor het stoplicht met de voet op de rem en dekoppeling stond
- het knipperen van de display's en de verlichting
19 jaar
Zelf een probleem gehad met lekkage langs de afdichtdoppen, zodat koelvloeistof bovenop de bougies en temperatuursensor terecht kwam. Deze hielden er na verloop van tijd dan ook mee op, met allerlei storingen van dien.
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Focus of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar