Ford Escort: Vermogen weggevallen

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4i

Dag allemaal,

ik zou graag gebruik maken van jullie expertise. Ik heb een ford escort 1.4i uit 1997 waarvan het vermogen van t een op andere moment is weggevallen.(en dat na 2 dagen dat ik hem kocht)
ik zette hem voor de deur, volgende dag geen vermogen meer. Gas reactie erg traag met onbelaste motor. Ook kan de motor alleen nog gestart worden als ik het gaspedaal volledig intrap, maar ver boven de 40 kmpu kom ik niet. Als ik normaal probeer te starten pakt de motor hem niet. Bougies blijven dan droog maar zijn wel mooi koffiebruin van kleur. Ik heb de brandstof filter vervangen, da's het niet. Dit dacht ik omdat ik de dag daarvoor zonder brandstof langs de weg stond. Tevens geprobeerd om de accupolen ff los te halen om de boel te resetten, echter start dan nog steeds alleen zoals hiervoor beschreven.

Ik heb tevens geprobeerd te starten en te rijden met losgetrokken lambdasonde en lucht massameter. Geen verschil te merken. Stationair loopt ie erg laag, maar voordat ie problemen gaf was het stationaire toerental vrij hoog. Ook wisselde het toerental wat om de minuut ongeveer. Iemand die de symptomen herkent? En de oplossing ook? Ik hou me aanbevolen...

Alvast bedankt !!!!

VWGolf3

Geplaatst door VWGolf3 (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Escort? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

hi (0) PRO, 14 jaar geleden

zit de uitlaat verstopt? even los gooien bij spruitstuk en dan weer rijden.groet harrold

hi (0) PRO, 14 jaar geleden

ps zekeringkast lv onder dashboard levert ook vaak problemen op . op div. onderdelen
kontroleer de 5v onderdelen van computer en spanningen op bobine e.d. groet harrold

VWGolf3 (0), 14 jaar geleden

Dag Harrold,

Bedankt voor je reactie! Wat je zegt over de uitlaat, zou het dan niet gelijdelijk aan moeten dichtslippen? En kan het dan dat ik bij normaal starten (en dus niet aan slaat) droge bougies houdt? Ik zat zelf meer aan brandstof toevoer of inderdaad electronica te denken. Wat bedoel je met 5v onderdelen? En wat kan er schelen aan de zekeringskast? Wat voor waardes moet ik meten?

Zou de brandstof pomp het ook kunnen begeven als je zonder benzine komt te staan?

Alvast bedankt voor je reactie!!
Groeten sayf

hi (0) PRO, 14 jaar geleden

5v staat op veel sensoren t.o.v. massa bijv. op gasklep sensor als je daar oop een van de pootjes 4.9 tot 5v meet dan mag je er van uit gaan dat de spanning,massa en eec motorregelcomp.goed zijn bij de computer.
de zekeringkast kan op diverse inwendige printbanen slechte verbinding hebben,bijv op spanningtoevoer naar brandstofpomprelais e.d.. op brandstofpomp moet gewoon 12v gemeten worden.
deze pompen gingen bij ons niet vaak stuk, maar kan je achter komen door goed te luisteren of pomp 1sec draaid bij het op kontakt zetten,en brandstofdruk meten ongeveer 1.9-2.5bar

VWGolf3 (0), 14 jaar geleden

Hi harrold,

okee. Bedankt voor reactie. Ga ik komend weekend meteen even meten. Wat ik inderdaad wel merkte is dat de blower het soms niet doet. Duidt inderdaad op electrische storing dan. (of blower naar de filistijnen) Wat ik ook merkte als ik de tankdop open, is dat de tank vacuüm trekt , klopt ook niet. Maar zonder dop rijd ie niet anders. Maar goed, t weekend eerst even multi- meten.

Groeten sayf

VWGolf3 (0), 14 jaar geleden

Hai harold,

ik ben even aan het meten geweest. Bij alle essentiële zekeringen staat tov de massa tussen de 11 en 12 volt met contact aan en motor niet draaiend. Mag ik aannemen dat de zekeringkast goed is? Ik hoor bij inschakelen van het contact inderdaad de brandstofpomp. Ik heb zelf echter geen materiaal om de brandstof druk te meten.

Onder de kap zie ik diverse sensoren zitten. Hoe kan ik de gasklepsensor herkennen? Heb opzich wel rechterhanden, maar alleen ervaring met caburateur motorfietsen.. Zitten nét even anders in elkaar. Welke sensoren zou ik nog vrij makkelijk kunnen meten?

Alvast bedankt voor de hulp!

hi (0) PRO, 14 jaar geleden

gasklepsensor zit in verlengde van gasklep,staat op een van de pootjes t.o.v. massa 5v.(op kontakt)
middelste pootje van dis bobine moet 12v hebben en tijdens starten min. 10v overhouden.
p.s. stekker van M.A.F. sensor losleggen en dan rijden,is het dan goed ,dan valt de maf-sensor buiten de waarden en moet vernieuwd worden(sensor zit in aanzuigbuis luchtinlaat,zwart vierkant kastje op een buis van aluminium.(kompleet vervangen indien stuk) succes ,groet harrold

hi (0) PRO, 14 jaar geleden

ps. maf sesor buis kan ook zwart kunststof zijn gr. harrold

VWGolf3 (0), 14 jaar geleden

Harrold!

Ik heb 'm gevonden. Zoals vele Escorts (las ik op problemcar) was het de electra die het liet afweten. De middelste kabel (paars/blauw) op de dis bobine gaf 9 volt bij contact. Te weinig zoals je al zei. Toen doorverbonden met de accu en de auto startte meteen. Zekering en bekabeling zagen er allemaal goed uit dus kon het alleen nog maar de zekeringkast zijn. Deze eronder weggehaald en uitelkaar gehaald. (prima te doen als je secuur bent) En zag meteen al een paar(!!) gebarste soldeerpunten. Deze gesoldeerd en de auto liep als een trein (spreekwoordelijk dan) Nu doet de blower het ook weer!

Dus Harrold, Bedankt!

Zo makkelijk als het hierboven beschreven was, was het eigenlijk niet. Heb eerst de bobinekabels op weerstand nagemeten. Deze gaven een weerstand aan van tussen de 7 en 10 Kohm. Even gebeld met de Ford dealer en die wilden er niets over zeggen?!?!?! Eerst de auto maar langsbrengen en dan zagen ze wel verder. Service zeg maar.... Maar na wat zoekwerk op internet leek het niet zo'n verkeerde waarde. (kabel1 8,9 Kohm, kabel2 7,2 Kohm, kabel3 9,9 Kohm, kabel4 7,5 Kohm)

Ook de airflow-sensor(MAF) gemeten. Op de bruin/blauwe draad stond 5,4 volt op de paarse 10,6v. Ook niet gek. Massakabels tussen de accu/chassis en accu/motor gemeten, gaf geen weerstand, zoals het hoort lijkt me.

Kortom, loopt weer goed. Dus heb je problemen met een Escort, kijk als eerste de zekeringkast door, scheelt een hoop werk.) En als je de zekeringkast toch hebt openliggen, spuit dan alle contactpunten van de stekkers en zekeringen gelijk in met contactpsray. Waren bij mij ook licht geoxideerd.

Groeten,
Sayf

hi (0) PRO, 14 jaar geleden

o.k. veel plezier met rijden groet harrold

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Escort of stel zelf een nieuwe vraag.