close auto

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Ford Escort: loopt raar (stationair, alleen stilstaand)

Bouwjaar: 1991, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6i 8v (multipoint)

Hallo, ik heb een escortje, maar hij loopt niet helemaal goed.

Ik heb de volgende dingen aan de auto gedaan, het heeft wel iets geholpen, maar er is nog een ding;

- Kleppendekselpakking was lek, is gerepareerd.
- Carterdamp systeem doorgespoten met remmenreiniger en luchtspuit.
- Gasklephuis schoongemaakt
- Luchtomloopklep schoongemaakt
- Luchtinlaat losgehad en schoongemaakt
- Nieuwe bougiekabels
- Nieuwe bobine (vonken zijn nu goed en regelmatig, eerst niet)
- Verkeerde olie (en te veel), heb een flush door de motor gegooid, geleegd en daarna gevuld met volsynteeth

Als ik gewoon rijd, loopt de motor prima en vrijwel schokloos. Alleen als ik dan bij een stoplicht kom, en ik laat hem rijdend stationair draaien is er niks aan de hand. Maar als ik tot stilstand kom, begint 'ie weer te hokken en te stoten. Weet iemand wat het zou kunnen zijn? Ik dacht zelf misschien vervuilde injectoren.. Ook verlies ik veel koelvloeistof, het komt bij mijn waterpomp vandaan. Ik denk dat het alleen de keerring is, want mijn kachel wordt wel gewoon goed warm (als er genoeg kvs inzit natuurlijk).

Deze auto heeft trouwens geen luchtmassameter (standaard).

Ik hoop dat iemand me verder kan helpen,
mvg, Jasper

Geplaatst door

JasperJongDe (0)
badge

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

8v. dan zal dit een 1.6i CVH zijn en nog geen zetec (zetec is 16v)

Knight Rider 0
badge

14 jaar

hij heeft een efi inlaat systeem, geen cvh

JasperJongDe 0
badge

14 jaar

Heb je al uitlaatgas gemeten? Hoe is de O2, die moet erg laag zijn, 4 gasmeting? Kijk even naar de klep van de carterontluchting voor onder het uitlaatspruitstuk, contr/vervangen, geen verder vaccuumlekkage? stationaire omloopklep goed reinigen in carb reiniger

jjbalmszonen 0
badge

14 jaar

XR3 denk ik? Kjetronic wellicht? Of toch echt een 16 klepper? efi staat voor electronic fuel injection

marcel7031 0
badge

14 jaar

Als het een Escort 5 is, kan het wel een 1.6 8V zijn (105pk / 108pk) deze heeft een Ford EEC-IV inspuit systeem.



Willem

Willem12089 0
badge

14 jaar

hee, bedankt voor je oplossing, ik zal kijken wat het kan opleveren. Nee ik zal morgen (maandag) even een 4gas test doen en even kijken. Omloopklep voor stationair ook al schoongemaakt (en ook gasklephuis, inlaatspruitstuk en de vacuumslangetjes losgehad, alles is heel en ik heb de boel schoongemaakt. Dus ik zal even kijken naar die klep voor de carteronluchting, waar je het over had.

Bedankt alvast voor je ideeën!

JasperJongDe 0
badge

14 jaar

lol mensen, het gaat om het probleem :P ik wil weten of iemand misschien enig idee heeft wat het kan zijn.. je kan bovenaan zien wat ik allemaal al gedaan heb

JasperJongDe 0
badge

14 jaar

Ik heb het trouwens opgezocht; tis een xr3

JasperJongDe 0
badge

14 jaar

Is het een Escort 4 of escort 5

Escort 4 > tot '91
Escort 5 > vanaf '91

Welk type inspuiting.

K-jetronic is met pomp in luchtfilterbak (spinnekop)

[img]http://www.projekt-erika.de/datenblaette...[/img]

EEC-IV is met elektrische injectoren.

[img]http://bilgalleri.dk/uploads_large_wm/40...[/img]

Willem

Willem12089 0
badge

14 jaar

Deze motoren hebben vaak problemen met de nokkenas, hiervan slijten de nokken af.
Als dit het geval is loopt de motor stationair op 2.5 a 3 cilinders afhankelijk van hoe slecht de as er aan toe is en tijdens rijden heb je geen problemen.
Dit is vrij eenvoudig te controleren, klepdeksel demonteren, tuimelaars demonteren, klepstoters eruit halen en deze aan onderkant bekijken, als er bij zijn die hol weggesleten zijn moet je die nokken maar eens even vergelijken met de andere dan zul je het verschil wel zien.

Ja, het is een escort 5 ja. Met de EEC-IV hij is uit '91. Bedankt tot nu toe! ik zal de nokkenas en tuimelaars controleren, en ook de carter-ontluchtings klep. Ik schrijf wel weer verder wat ik eruit haal

Groeten!

JasperJongDe 0
badge

14 jaar

Toch een CVH motor met een EFI(electronic fuel injection). EEC-IV is het mms van de vierde generatie.
Inderdaad deze hebben wel eens last van een vervuilde en/of klemmende luchtomloopklep.
Versleten nokken zijn lastig te horen vanwege de hydraulische klepstoters.
Compressie meten svp het kan ook een (licht) lekkende klep zijn. Met evt een lektest.
Ik heb bij Ford gewerkt en eigenlijk nooit defecte nokkenassen en/of tuimelaars gehad.
Wel bij het vorige model distributiesnaren........
Jasper, een uitdaging ipv die Toyota's die het altijd doen?
Je weet dat er een XR3 club is in Nederland?

marcel7031 0
badge

14 jaar

nee wist ik niet :P ik heb de auto pas een maand, ingeruild voor mijn excel :( had ik eigenlijk nooit moeten doen. er zijn nog veel meer dingen mis mee behalve dit... :P maar ik zal ff naar die club kijken, ik ben zeker van plan om de auto op te knappen en te houden..!! maar bedankt voor jullie advies allemaal!! ik moet nu eel overwerken, omdat we gaan verhuizen met de garage, dus ik heb weinig tijd nu.. ik hou jullie op de hoogte!!

greetz

JasperJongDe 0
badge

14 jaar

Ook geen echte lekkere tijd uitgekozen voor de verhuizing!
Mocht je nog wat willen vragen dan mag dat altijd.
succes.

marcel7031 0
badge

14 jaar

Ja, en dat wil hij (mijn baas) in drie weken gaan doen..!!! Met het opknappen van het nieuwe pand erbij.... @$#!%#@ lol echt niet te doen, maandag staat er weer werk ingepland en we zijn nog niet klaar :S

Maar bedankt!!

JasperJongDe 0
badge

14 jaar

Zijn jullie al klaar?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Escort of stel zelf een nieuwe vraag.