Ford C-Max 2011: vermogens verlies onder de 5 graden

Bouwjaar: 2011, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: PNDA, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 92

Beste,

Kan iemand ons helpen met het vermogens verlies van een Ford C-max 1.6 van 2011 (geen Eco-boost)
Het probleem doet zich alleen voor onder de 5 graden namelijk.
Een software update is al uitgevoerd en de auto geeft verder geen foutmeldingen.

Ik hoor het graag.

Mvg,

Roy

jan dodemont

Geplaatst door jan dodemont (0) PRO , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford C-Max? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

kaleido 1 (1610) PRO, 3 jaar geleden

Zijn de diverse temperatuursensoren ook uitgelezen , en hoe openbaart zich het vermogensverlies en blijft het bij warme motor ook aanwezig ?

jan dodemont (0) PRO, 3 jaar geleden

temperatuur meters zijn gecontroleerd en geven ook de goede waardes aan ook wanneer het probleem zich voor doet. soms gebeurt het tijdens een koude start er is dan geen vermogen meer ( z'n 25 % minder). Maar ik heb het ook al mee gemaakt dat het gewoon onder het rijden gebeurt. ik hoorde toen een dof geluid komen uit de speakers. En ik hoorde even een waarschuwing geluidje ( het zelfde geluid als je de deur open hebt en auto staat op contact). Daarna was het vermogen ook weg en kreeg ik een hoop storing codes. Van diverse modules. Veel codes zijn de gerelateerd aan can-bus. Natuurlijk als de auto dan weer uit zet en weer opnieuw start is het probleem weer weg. En rijdt de auto weer normaal. Bij warm weer of bij warme motor zijn er geen problemen.

kaleido 1 (1610) PRO, 3 jaar geleden

Temperatuurgevoelige storingen zijn heel lastig , de foutcodes hadden betrekking op 1 component of op diverse ?

    Systeem Codes Beschrijving

    ABS Module U3003:17-68 Accuspanning
    RCM Module
    (aanvullend Veiligheidssysteem) U0415:00-2E Ongeldige gegevens ontvangen van regelmodule
    antiblokkeersysteem.
    IPC Module
    (Instrumentenpaneel) U0184:00-2C Geen idee wat deze foutcode betekend.
    U0257:00-2C Communicatie met module van
    bedieningsorganen-/display-interface voorin is
    weggevallen.
    BCMii Module
    (Carrosserieregelmodule) B10D7:51-6C Sleutel van passief antidiefstalsysteem.
    B10EF:142F Uitvoer, schuifdaksnelheid. (Auto heeft helemaal
    geen schuifdak).
    DDM Module
    (bestuurdersportier module) U0401:00-28 Ongeldige gegevens van motorregelmodule
    ontvangen.
    FCDIM module
    (Voorste regelmodule/display-
    interface module) U2100:00-2F Initiële configuratie is niet uitgevoerd.
    U2101:00-2F Configuratie van de regelmodule is niet
    compatible.
    PDM Module
    (Module passagiersportier) U0401:00-28 Ongeldige gegevens van motorregelmodule
    ontvangen - jan dodemont (0) PRO, 3 jaar geleden
    U3003 is officiëel Network - Control Module/Power Distribution Battery Voltage. U0184 is Network Communication Lost Communication With Radio - oldford (0) PRO, 3 jaar geleden

Heino4267 (225), 3 jaar geleden

Het lijkt te maken te hebben met de stroomvoorziening of Canbus onderbreking: de auto is 10 jaar oud en corrosie & slijtage van kabelbomen kunnen nu toeslaan.
Als je accu in orde is (dat kunnen ze testen) en de massapunten / massakabel van blok naar carrosserie óók (alles nalopen), kan een doorgesleten Canbus- of andere draad parten spelen. Zijn er geen bekende euvels op dat gebied voor jouw model/jaar? Ook verschillende Fords hebben bekende zwakke plekken, die ze (of jijzelf) het eerst kunnen nalopen.

kaleido 1 (1610) PRO, 3 jaar geleden

Sluit eens een voltmeter aan op je sigaretten aansteker en kijk eens wat er met de laadspanning gebeurt als de storing zich voordoet.

atte (0) PRO, 3 jaar geleden

Hoofdrol in deze is er volgens mij voor de bodycontrolmodule. Als je ziet welke storingscodes er zijn, dan is er eigenlijk geen een die het motorvermogen zou kunnen beinvloeden. Mijns inziens eerst de bedrading controleren; liggen de kabelbomen vrij, geen vocht of indringen van water, is er nergens een tule van de kabelboom opengescheurd. Geen vocht/corrosie onder of aan relais. Het mooiste is als je over elektrische schema's kunt beschikken. Dat zijn er overigens voor deze Ford 353 (driehonderddrie-en-vijftig).

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford C-Max of stel zelf een nieuwe vraag.