Ford C-max 2008: Vermogensverlies 1.6 tdci bij warme motor

Bouwjaar: 2008, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.6 tdci

Mijn 2008 1.6tdci C-max heeft het probleem dat bij een warm gelopen motor het vermogen wegzakt tussen de 2300 en 2900rpm (zie foto bijlage)

Dit gedrag is niet aanwezig bij een koele motor.

EGR was al afgedopt en uitgezet in de boordcomputer. Probleem bestond daarvoor ook al een jaar. Ik zie wel olie op de MAP sensor en de sensor die ernaast zit (beiden omcirkeld)

MAF sensor ziet er, voor mij als leek, netjes uit, maar wil ik eventueel wel reinigen. Geen olie of olie-achtige aanslag in luchtfilter of leiding naar motorblok.
Loshalen MAF gisteren getest en gaf geen direct verschil.
1 verstuiver lekte vorig jaar, die is door de Ford garage gerepareerd.
Ford monteur heeft meegereden en het nodige gelogged, ook is auto nog paar uur bij ze geweest. Voor zover ik me kan herinneren is er geen vacuumlek ontdekt. Hun advies: vervang MAP en MAF, maar...het is onbekend of het uberhaupt daar wel aan ligt.
Er waren geen foutcodes gevonden.

Probleem doet zich dus alleen voor bij blok waarvan olie op temp is. Als koelvloeistof op bedrijfstemperatuur is merk ik nog niks. Euvel is het meest merkbaar in 5e versnelling.
Iemand gaf aan dat het mogelijk kan komen door warmer worden van brandstof en dat pomp daar op kan reageren???

Ben eigenlijk dus ook op zoek naar specialist die het nodige kan doormeten en testen door tijdelijk vervangen onderdelen. Ben zelf helemaal niet handig met dit soort dingen, vooral niet nu het technischer wordt.

TallguyNL

Geplaatst door TallguyNL (0) , lid sinds 9 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford C-Max? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

Fordrat (0) PRO, 9 jaar geleden

vacuüm ventiel achter op de motor kan ook gek doen

TallguyNL (0), 9 jaar geleden

Kan ik daar zelf bij? Ik ben geen monteur oid dus ook geen brug. Volgens mij moet ik dan de hele boel (kunststof) onder het raam weghalen of niet?
Wat zou ik eraan kunnen doen of is dat echt iets voor een garage?
Ik heb net iig de MAP en MAF sensoren schoongespoten met remreiniger (dat advies kom ik nl vaak tegen).

Fordrat (0) PRO, 9 jaar geleden

langs onder is dat op 10 min gefixt

TallguyNL (0), 9 jaar geleden

Ah, maar daar kan ik zelf niet bij :(
Ik las ook een tip over brandstoffilter vervangen. Kan ik daar zonder brug wel bij? Geen idee waar die zit. Wil ook geen last hebben dat ik moet ontluchten nl.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford C-Max of stel zelf een nieuwe vraag.