Ford Galaxy 2007: Vermogensverlies

Bouwjaar: 2007, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: AOWA, Motorinhoud (cc): 2000, Vermogen (kw): 107

Hi,

Er zit geen schot meer in mijn auto.
Alsof ik een voertuig aan het slepen? Reageert vooral op snelweg bijna niet op het pedaal.
Ik heb geen Turbo ...alles is recht toe recht aan. Maar er zou wel meer pit in moeten zitten.
Het gemiddeld verbruik bij stilstand / tijdens de ritten zijn ook extreem hoog.( zie fotos)

Verders, onlangs heb ik nieuwe boegies erin geschroefd, kleppendeksel pakking heb ik vervangen, luchtfilter vervangen.

Het kan misschien aan tig dingen liggen.....maar een enkele waar ik op kom ...zijn : BOBINE-LUCHTMASSAMETER- VALSE LUCHT-LAMBDASONDE

Auto is uitgelezen geen storing....ik heb geen storingslampje op mijn dashboard

Kan ik zelf een aantal test doen, waardoor ik het eea kan uitsluiten.

Hoor graag of iemand hier ervaring mee heeft....


Mvg


Sjef

sjefi

Geplaatst door sjefi (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Galaxy? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

24 Reacties

oldford (0) PRO, 2 jaar geleden

Is er bij het uitlezen ook gekeken naar de signalen van de diverse sensoren?
Is er een 4-gas test gedaan?

sjefi (0), 2 jaar geleden

Nee, er is een hele algemene check gedaan naar storingen. Welke er niet zijn.

kaleido 1 (1460) PRO, 2 jaar geleden

Een heel algemene test tja met wat voor uitleesapparatuur ?

sjefi (0), 2 jaar geleden

Het is wel een professioneel apparaat, maar er is dus enkel gekeken, of er evt storingen uitgelezen konden worden..

Kan ik zelf test uitvoeren om het e.e.a. evt uit te sluiten? Bijv Bobine vonk testen?

oldford (0) PRO, 2 jaar geleden

En wat werd er aangeraden na het uitlezen van die foutcodes (die er niet waren)?
Een beetje professional zou aanraden wat ik al geschreven heb.

Als er echt iets mis is met een bobine dan krijg je misfires (het ontbreken van een verbranding in een cylinder) en geheid foutcodes.

Klop eens op de katalysator als deze koud is. Hoor je wat rammelen?

sjefi (0), 2 jaar geleden

Er waren geen foutcodes op mijn dashboard, maar vooralsnog even snel aan gehangen. Geen foutcodes. Maar mijn auto is traag, verders loopt die stationair ook goe. Naald blijft strak op 800 toeren... ik zal idd op mijn kat kloppen als deze koud is. Wat is het verhaal als deze rammelt ? Is deze kapot en aan vervanging toe?

kaleido 1 (1460) PRO, 2 jaar geleden

Een kat die rammelt is kapot , stukken kunnen je uitlaat verstoppen en dat geeft vermogensverlies , maar ik zou hem eens met goede uitleesapparatuur eens fatsoenlijk uit laten lezen, van alles vervangen in de hoop dat de oorzaak dan verholpen is kost meer.

sjefi (0), 2 jaar geleden

@kaleido1 uitleesapparaat was een professionele, welke voor een heel wagenpark wordt gebruikt van een reparatiecentrum. Er kwam geen foutmelding op. Normaliter geeft ie direct problemen met bijv sensoren etc aan.

Ik wil inderdaad niet op de gok van alles vervangen, dat kost een berg centen.

Kat zal ik sowieso vanavond checken als tie lang genoeg stil staat....
Maar ik ga ervan uit,, dat verstopte kat dan ook te maken met het hoge gem. Verbruik op mijn boardcomputer, of is dat weer wat anders? (Lambdasonde miss?)

Kan ik nog zelf iets checken? Wellicht een kwaal met luchtslangen? Of zoiets dat ik die naloop?

Heino4267 (200), 2 jaar geleden

Als je geen foutmeldingen krijgt, is de oorzaak van het vermogensverlies ets wat niet door sensoren/computers wordt bewaakt. een verstopte katalysator is zoiets, een te lage brandstofopbrengst van de benzinepomp is er ook zo eentje.

sjefi (0), 2 jaar geleden

@heino4267

Bedankt voor je reactie....

Benzinepomp heb ik vorig jaar vervangen, omdat deze kapot was. Kreeg mijn auto niet aan de praat. Ik neem aan dat deze niet binnen 1 jaar weer kuren zal vertonen.

Dan komen we zo te zien toch uit op de katalysator.
Ik heb gisteren geprobeerd op de kat te kloppen(zoals werd geadviseerd) Maar dit kon alleen vanaf de bovenkant achter het motorblok langs. Zo maak je niet veel kans om te kloppe omdat er een hitteschild op zit.
Ik kan niet onder de auto kruipen om te checken. (Kan ik dit nog op een andere manier testen?)

Verders is een Kat erder aan de prijs.
Is er een plek die kan testen of de KAT echt verstopt zit?

Hoor graag,

Mvg

Heino4267 (200), 2 jaar geleden

Ja, ergens de uitlaat direct na de KAT losmaken en in de KAT kijken

sjefi (0), 2 jaar geleden

@Heino4267

Dan zal ik binnenkort weer naar de garage moeten.

Kan je mij adviseren waar het gemiddelde verbruik van het dashboard van wordt afgeleid? Is dat de lambdasonde 1( die voor de kat komt) het verbruik bin stilstand stationair geeft nu 99.9ltr/100km
Zie foto

oldford (0) PRO, 2 jaar geleden

Het verbruik bij stilstand zegt totaal niets. Er worden immers geen kilometers afgelegd.
Je zou ook kunnen stellen dat het verbruik 99 liter is per 0 kilometer als je maar lang genoeg stilstaat.

Het verbruik wordt uitgerekend a.d.h.v. de inspuittijden en eventueel inspuitdruk van brandstof.
De lambdasonde 1 heeft daar wel invloed op, maar ook andere sensoren hebben daar invloed op (koelvloeistof temperatuur, lucht temperatuur, inlaatdruk), maar ook b.v. valse lucht.

sjefi (0), 2 jaar geleden

@Oldford,
Ik heb last van olieverbruik.
Heb gister mijn MAF/inlaatsensor op inlaatspruistuk losgemaakt. Zie foto. Zag er aardig verstopt uit. Verders schoongemaakt. Zie foto.Hoog Gem Verbruik op dashboard blijft echter wel. Dus lijkt erop dat ik mijn lambda 1 en 2 gaat losmaken om deze beide te bekijken en schoonmaken.

hoe kan ik verders checken of die valse lucht zuig?

oldford (0) PRO, 2 jaar geleden

Ik zou eerst maar eens laten uitzoeken waar dat olieverbruik van daan komt.
Dat is wel een oorzaak voor problemen met sensoren en kan ook tot een verstopte/defecte katalysator leiden.

Nogmaals: VERGEET dat verbruik op je dashboard bij stilstand. Dat zal bij stilstand NOOIT veranderen, niet als de motor te veel brandstof krijgt en ook niet als deze te weinig brandstof krijgt.
Zelfs tijdens rijden moet je wel weten wat de rijomstandigheden zijn voordat je conclusies trekt.
In een file met veel stoppen en optrekken in de 1e versnelling is het verbruik ook veel hoger dan rijdend met 100 km/uur in de vijfde versnelling.

sjefi (0), 2 jaar geleden

@Oldford

Er is mij verteld dat dit door de olieschraapveren/ zuigerveren zou kunnen komen. Het zou kunnen dat deze vastzitten , of zijn versleten waardoor er olie in de verbrandingskamer terecht komt. en Om het verlies van olie te compenseren zou er meer olie worden verbruikt. Dit zorgt ervoor dat olie samen met benzine wordt mee verbrandt. of lekkende klepgeleiders...

Dit was niet zeker en om het te kunnen constateren moet het blok open. Met als gevolg hoge reparatiekosten.

Er is mij geadviseerd om een flush te doen , met een aantal middelen zodat misschien de zuigerveren los zouden komen.

Als het olieprobleem zich aanhoudt, moet ik Misschien mijn kat even tijdelijk laten verwijderen , om te kijken wat er gebeurd...ik ben alleen bang dat ik dat een enorme rookwolk achter mij laat door het olie verbruik

Heino4267 (200), 2 jaar geleden

Qua olieverbruik zijn er bij een normaal lopende motor verschillende tests mogelijk:
1. motor stationair laten lopen en een handschoen over de open oliebijvuldop opening doen: als de handschoen zich niet opblaast is de PCV-klep (Positive Carter Ventilation) klep in orde. Als dat systeem (zit onder je inlaatspruitstuk) niet in orde is, verbrand je motor alle olie die uit het carter wordt afgezogen omdat de oliescheider niet werkt.
Als dat in orde is rij je de motor warm en ga je op een 80 km/uur of snelweg rijden met iemand die achter je aan rijdt en je geeft een tijdje gas los en daarna volgas:
2. als bij gas los de motor olie begint te roken uit de uitlaat, zijn versleten klepsteelhoedjes een oorzaak
3. als bij volgas de motor olie begint te roken uit de uitlaat, zijn vastzittende of versleten olieschraapveren een oorzaak.
Zo kun je zelf al wat onderzoek doen.
Maar kijk eerst hoe je je motor weer normaal laat presteren.

sjefi (0), 2 jaar geleden

@heino4267

De pvc klep waar je het over hebt, had ik 2019 al een keer vervangen. Zie foto van de oude die gedemonteerd was. Deze zat onder de inlaat idd.

Kan het zijn dat met het huidige olieverbruik deze opnieuw verstopt is geraakt?

Ik zal de overige punten proberen. Stel dat het de schraapveren zijn. Bestaat er een flush waarmee ik deze kan laten loskomen in het geval deze vastzitten?

Hoor graag

Heino4267 (200), 2 jaar geleden

Ik meen dat er een werkend spul van Forte voor is ...

sjefi (0), 2 jaar geleden

@Heino4267 ,
Bedankt,

Ik heb van het weekend wat lopen klussen aan me auto.
(inlaat losgemaakt, pvc klep+ slang vervangen + thermostaat vervangen.) alle 3 motorsteunen vervangen.

Wil olieverversen, maar , weet iemand misschien of ik een set kan kopen ? Forte of andere merk ?
Dus eerst flushen,,nieuwe olie erin, met een additief om olielekkages te stoppen en om zuigerveren etc los te laten weken. (reduceren olieverbruik en stoppen lekkages)

hoor graag

mvg

sjef

kaleido 1 (1460) PRO, 2 jaar geleden

Wat bedoel je met set kopen , forte koop je los olie en oliefilter en dan je stopoilleak , automaterialen zaak verkoopt het allemaal.

sjefi (0), 2 jaar geleden

@kaleido,

Was in de veronderstelling dat ze wellicht een soort van pakketje/setje hadden samengesteld.
Olie/filter/flush/stopoil combinatie.

Ik ben in ieder geval onderstaande tegengekomen van Liquid Moly.
Is dat een betrouwbaar product. Misschien ervaringen mee...of van anderen vernomen ?

hoor graag

https://www.amazon.nl/Liqui-Moly-P000065...


https://www.winparts.nl/filters-vloeisto...

kaleido 1 (1460) PRO, 2 jaar geleden

Op zich een goed merk , gebruik zelf vaak producten van wynns, maar denk niet dat het veel verschilt.

Heino4267 (200), 2 jaar geleden

Hou wel exact de gebruiksvoorschriften aan, anders werkt het niet.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Galaxy of stel zelf een nieuwe vraag.