Hoi,
Ik zal proberen om het probleem zo goed mogelijk samen te vatten.
Een tijdje geleden ging mijn partner naar haar werk, de motor begon te haperen en uiteindelijk viel deze uit (zonder enige melding/lampje). Daarna heeft ze hem weer gestart en de auto leek normaal te werken. Omdat ze zich zorgen maakte belde ze naar de garage en deze vertelde dat het waarschijnlijk de aansluitpunten van de dynamo waren die versleten zijn (binnenkant dynamo). Deze zijn toen voor ongeveer 160 euro vervangen en het probleem leek in eerste instantie opgelost, maar dat duurde nog geen dag.
Het bekende gele (motorblok)lampje sprong aan en de auto haperde weer onder het rijden. Weer de garage gebeld en de auto gebracht, de garagehouder wou de auto naar een andere garage brengen om deze uit te lezen, aangezien ze daar geen apparatuur voor hebben. Hij is drie keer met de auto langs de betreffende garage geweest, maar iedere keer viel het lampje onderweg uit voor hij daar aankwam. Het probleem kan blijkbaar niet uitgelezen worden zolang het lampje niet brandt. Daarnaast zijn nog andere problemen opgedoken.
Meestal als de auto wordt aangezet, brandt het gele motorbloklampje (algemene stroomstoring volgens het boekje) NIET. Toch hapert de auto vaak onder het rijden (inhouden van de motor), hoewel het soms nauwelijks merkbaar is en op andere momenten heel duidelijk. Dan valt ineens de kilometerteller uit en begint de boardcom. rariteiten te vertonen. Vandaag was het gele lampje eerst aan, maar alles werkte naar behoren. Even later ging het lampje uit, even later weer de kilometerteller. Omdat de tank bijna leeg was brande het "reserve" lampje en gaf de computer aan dat er nog zo'n 78 km gereden kon worden. De berekende afstand van 78 km begon te verspringen tussen 0 en ca. 120 km, het pieptoontje voor rijden onder de reserve ging om de twee tellen af. De toerenteller, temperatuurmeter en brandstofmeter werkten normaal, maar de boardcomputer gaf teveel verschillende gegevens (alles versprong met grote stappen). Cruisecontrol ging niet meer aan onder het rijden.
Na het opnieuw starten van de auto werkte alles weer normaal, op het haperen van de motor na, wat alleen gebeurt tijdens het rijden. Stationair draait de motor netjes. Het gele motorlampje gaat dus om de zoveel tijd aan/uit, wat ook voor de KMteller geldt. Ik hoop dat iemand bekend is met het probleem.
Nog een laatste opmerking waarvan ik niet weet of het er toe doet, maar het is beter om alles op tafel te gooien. Sinds dat we de auto hebben, is het mij opgevallen dat alle digitale klokken, inclusief de boardcomputer, van tijd tot tijd voor een fractie van een seconde knipperen. Alsof de stroom wordt onderbroken.
Ik hoop voldoende informatie gegeven te hebben en ik hoop dat iemand weet wat het probleem is, want wij zijn op het moment radeloos. Nog een dure reparatie zonder dat het probleem wordt opgelost is uiteraard niet iets waar we op zitten te wachten. Alvast bedankt.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Zonder foutcode is het moeilijk te zeggen. Overigens dient een code wettelijk verplicht tenminste 40 ritten bewaardt te worden nadat het lampje is uit gegaan.
Dus er moet gewoon een code te lezen zijn. Aan garage's die geen codes kunnen lezen (zelfs niet met een algemene scanner) heb je niet veel.
Ik zou hem eens naar de dealer brengen. Als die ook weer komt met lampje moet branden, kunnen ze gelijk de importeur op de hoogte brengen van de software fouten.
Daarna rijden met de auto totdat het lampje brandt en dan uitlezen.
Net wat oldford zegt.
Ik snap gewoon niet dat ze nog steeds zulke antwoorden verkopen aan klanten.
In de trant van,als het lampje niet meer brand kunnen we geen storing zien.
Dat betekent gewoon dat ze een pruts uitlees tool gebruiken want een storing word gewoon opgeslagen!.
Alleen moet je vaak wel in het juiste stuur apparaat kijken en de storing juist interpreteren.
Ik zou de auto terug brengen en ze wijzen op het feit dat je 160 euro betaald hebt en nog steeds met dezelfde storing zit.
Dus,niet weer gaan betalen voor iets wat je al betaald hebt.
Het lijkt trouwens op een massa probleem.
14 jaar
Ik heb al naar de massa gekeken. Die van de accu af gaat. Hij lijkt schoon, is het aan te bevelen om deze los te maken en een schoonmaakbeurt met scheurpapier te geven, of hebben we het hier over een ander mogelijk probleem? Ik zal morgen contact opnemen met de dealer en kijken of deze nog zo l*lt als ik hem dit allemaal vertel.
14 jaar
[quote=primera p11]In de trant van,als het lampje niet meer brand kunnen we geen storing zien.
Dat betekent gewoon dat ze een pruts uitlees tool gebruiken want een storing word gewoon opgeslagen!.[/quote]
Helaas is het in een aantal gevallen waar wat de dealer zegt, lampje uit dan geen storing. En bij diesels die onder EOBD vallen is het schering en inslag.
Je 2e conclusie is niet waar, het is de software in de ecu die de fout in gaat en de fout verwijderd bij het opnieuw aanzetten van het contact.
Dat gebeurt zelfs met redelijk recente auto's. Heb het laatst nog gehad met een 2009 Subaru.
Er zijn wel wettelijke regels, maar niemand controleert of die worden nageleefd en sancties zijn er niet.
In Amerika wel, daar moeten ze verplicht ALLE auto's met het probleem terug roepen en een software update uitvoeren.
Toch gaan de dealer en ook een aantal universelen niet vrij uit. Ik hamer er altijd op dat de storing bij de importeur gemeld moet worden.
Ik heb niet het idee dat het ook maar in 1 enkel geval ook daadwerkelijk gemeld is.
Mocht het wel gemeld zijn, dan heb ik niet het idee dat de importeur er actief mee bezig is, laat staan de fabrikant, want er zijn nooit updates hiervoor.
hallo ik ben edwin uit harlingen. ik heb ook een mondeo met 1800 moter en had vorig jaar het zelfde probleem .het was de bobine als die aan de onder kant scheurvorming en zwarte stof is dan is dat het begin van het einde.ik heb hem vervangen voor een nieuwe by de dealer 110 euro met kabels en bougies en de accu pool er 30 min af voor het risetten en rij nu al weer een jaar vrolijk verder zonder problemen . ik hoop dat het voor jouw de oplosing is grt edwin
14 jaar
Naar een garage gaan met de juiste apparatuur.
Auto niet afzetten.
Met Ford software uit laten lezen.
En met EOBD software uit laten lezen.
Oldford:
Mocht het wel gemeld zijn, dan heb ik niet het idee dat de importeur er actief mee bezig is, laat staan de fabrikant, want er zijn nooit updates hiervoor
Dat wist ik allang.
Ze zijn wel bezig om met een software update het onderdeel nummer te veranderen.
Herkend een universele tester (KTS ofzo) de ECU niet meer.
Maken ze het anderen nog iets moeilijker om zo,n ECU uit te lezen.
Of weer een nieuwe software variant (terwijl de oude nog vol met bugs zitten)
Oiram
Tja, die bugs daar moet je de Europese Commissie voor bedanken.
In hun oneindige wijsheid heeft die verklaart dat de software in een motor-ecu zo groot, veel etc. is, dan het niet te testen is.
Dat het bij medische software (die nog groter, ingewikkelder en meer kan zijn) wel kan, is hun even ontgaan.
Ook bij sommige leveringen aan overheden (b.v. Rijkswaterstaat) gebeurt het wel.
En dan bedoel ik dat je als software ontwikkelaar op papier moet kunnen bewijzen dat elke regel van de software werkt en bug-free is.
Gewoon alle auto's dezelfde ECU net zoals in de formule 1
Allemaal zelfde protocol en zelfde foutcodes, probleem opgelost.
Houden ze in de fabriek ook wat meer tijd over om de software beter door te ontwikkelen.
En dan ook maar meteen voor alle andere computers die tegenwoordig in de auto zitten.
Kan een Opel monteur ook weer (snel) een VW repareren.
De EU (Mario Monti) zorgde een paar jaar geleden voor EOBD?
Stoppen de fabrikanten 2 software versie's in een en dezelfde ECU?
En stoppen meteen ook maar de hele auto vol met tientallen andere computers die niet EOBD zijn.
Oiram
Je kunt altijd hopen en bidden, Oiram, maar dit is wat kort door de bocht.
Hetzelfde protocol hebben ze nu allemaal, vanaf 2008 is het Can-protocol voor EOBD verplicht (maar of iemand dat controleert?).
Allemaal dezelfde ecu is een wensdroom, iets met vrije concurrentie of zo. Hoe zou jij het vinden als de EU tegen jou zei, je mag alleen nog Trabants repareren?
Die ecu's die niet EOBD zijn zullen we blijven houden zolang EOBD een uitlaatgas norm is en niet meer dan 8 ecu's ondersteund.
Ik heb al auto's gezien met 4 of 5 EOBD ecu's, blijft er niet veel over voor de rest.
Nou, ik ben vandaag met succes naar de dealer geweest om de foutcode uit te laten lezen. Nummer van de foutcode weet ik niet, maar de monteur zei dat de stroom van de voeding naar de bobine waarschijnlijk contact verliest. Een vervolgafspraak zou nog gemaakt moeten worden, maar ik los het probleem liever zelf op. Als student met drie kinderen moet je nou eenmaal proberen geld te besparen.
Ik heb de bobine eraf gehaald en de connector nagekeken, maar ik kon niets vinden wat op een los contact moest duiden. De kabels lopen verder netjes in de originele leidingen. Waar de voeding zelf zit weet ik niet. Ik zie wel dat alle kabels richting de passagierskant lopen naar een klein zwart langwerpig kastje, maar of dit de voeding is, weet ik niet.
[quote=edwin-harlingen]hallo ik ben edwin uit harlingen. ik heb ook een mondeo met 1800 moter en had vorig jaar het zelfde probleem .het was de bobine als die aan de onder kant scheurvorming en zwarte stof is dan is dat het begin van het einde.ik heb hem vervangen voor een nieuwe by de dealer 110 euro met kabels en bougies en de accu pool er 30 min af voor het risetten en rij nu al weer een jaar vrolijk verder zonder problemen . ik hoop dat het voor jouw de oplosing is grt edwin[/quote]
De onderkant van de bobine vertoont wel een scheurtje in de kitachtige onderkant, maar deze is niet helemaal door. Nu ben ik wel bereid om een nieuwe bobine erop te zetten, maar ik zou eerst willen nagaan of het probleem toch niet in de bedrading ligt. Dit omdat ik de monteur had gevraagd of de bobine zelf niet stuk zou kunnen zijn en hij dat van de hand wees. Graag jullie advies en eventueel een manier om er achter te komen of het de bobine of bedrading is. Hoewel de berdading degelijk eruit ziet en naar mijn mening de auto nog perfect eruit ziet onder de motorkap.
Alvast bedankt voor de moeite mensen en Edwin, bedankt voor je bericht, ik had geen rekening gehouden met de kleine scheur in de bobine als jij niks had gezegd.
Groeten
14 jaar
Zelfde klacht gezien bij een Mondeo 1.8 (alleen bouwjaar was 2001) soms beetje stotteren, soms wel goed.
Verder niets te vinden , metingen, uitlaatgastest ed.
Bij die auto brandde geen Lampje en er was geen fout opgeslagen.
Daar was toen ook een bobine van defect, schijnt dus wel vaker voor te komen.
Oiram
Met de weekend in aantocht (maandag moeten kinderen weer naar school gebracht worden) heb ik vanmiddag om 15.00h toch een nieuwe bobine gehaald en meteen voor de zaak vervangen. Nieuw bij de Ford dealer zou deze 148 euro kosten. Ik heb hem in een andere winkel kunnen vinden van het merk KW voor 118.
Ik stap in de auto, draai de sleutel om, rijd weg, en voila......... hij zweeft weer i.p.v. dat gestotter. Op de oude bobine was bij nader inzien wel wat zwarte stof te zien door het doorzichtige afdeklaag, hoewel ik goed moest kijken. De nieuwe bobine heeft een zwarte laag, dus de volgende keer wordt het moeilijker te zien!!! Ik ga er wel vanuit dat ik het niet meer meemaak met deze auto, maar zeg nooit nooit.
Grappig om te zien dat de Ford monteur alleen zijn computerscherm gelooft, als ik naar hem had geluisterd waren nu waarschijnlijk alle draden los onder de motorkap. Ik heb hem wel gebeld om het door te geven, voor het geval er weer iemand anders met het zelfde probleem komt.
Ik wil jullie allen bedanken voor de moeite en tijd die jullie hebben vrijgemaakt om mij te helpen. Bij deze, bedankt!!!
Groeten
14 jaar
Ik vind het wel zwak van een dealer dat ze dat niet kunnen vinden.
Bobine eruit halen en de epoxy goed bekijken,desnoods onder een loep en je ziet brandsporen/scheuren zitten.
Dit moet toch allemaal niet zo moeilijk zijn.
14 jaar
Ik ben het er mee eens, ik krijg het gevoel dat als je met een lekke band bij de garage zou komen en de computer leest uit (bij wijze van) dat de band rechts voor lek is, terwijl het eigenlijk links achter is, dat ze nog de verkeerde band zouden vervangen. NMisschien een beetje overdrven, maar zonder computer is een monteur (niet alle) tegenwoordig blijkbaar niet in staat zelf na te denken. Het ergste is dat hij heeft gezegd dat het NIET de bobine is. Als je als leek daarvan uit zou gaan heb je een groot probleem. Maar gelukkig had ik jullie en is het probleem opgelost.
14 jaar
hoi . graag gedaan .ik lees veel op problemcar en op de fordmondeoclub daar staat veel informatie op grt edwin
14 jaar
[quote=primera p11]Ik vind het wel zwak van een dealer dat ze dat niet kunnen vinden.
Bobine eruit halen en de epoxy goed bekijken,desnoods onder een loep en je ziet brandsporen/scheuren zitten.
Dit moet toch allemaal niet zo moeilijk zijn.[/quote]
Moet de klant wel opdracht geven om dat te doen en de rekening willen betalen.
Dealer treft geen enkele blaam hier, heeft gedaan wat de opdracht was - uitlezen - en een vervolgtraject voorgesteld.
Ik ben het met je eens Oldford, dat is ook zo. Het enige jammere is dat een defecte bobine met zekerheid als "niet de oorzaak" wordt genoemd. Dan rest nog de vraag of er niet onnodig een rekening zou worden opgemaakt voor het nagaan van alle verbindingen in uurloon, maar daar weet ik niet genoeg over om te kunnen oordelen. Hoe dan ook, de auto rijdt weer fijn en het uitlezen was ook gratis. Toch wel service van de bewuste automonteur, want normaal betaal je hier rond de 30 euro voor.
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Mondeo of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar