Ford Mondeo 1.8 tddi: verstuivers

Bouwjaar: 1999

Hallo,

ik heb een paar vragen over de verstuivers van mijn Mondeo 1.8tddi uit 1999:
1. waar dien je allemaal rekening mee te houden bij het schoonmaken van de verstuivers, en is het controleren van die dingen zelf te doen of is er speciaal gereedschap vereist?
2. zitten er ringetjes of iets dergelijks die vervangen moeten worden bij het loshalen van de verstuivers of kan je ongestraft even kijken hoe ze d'r uitzien?
3. hoeveel kilometer gaan verstuiver mee en wat kosten nieuwe eigenlijk?

ik hoop dat iemand me even opweg kan helpen :-)

mvgr, bob.

bob1976

Geplaatst door bob1976 (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Mondeo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

16 Reacties

Niels8175 (0) PRO, 19 jaar geleden

Hallo Bob.

Nee,je kan ze zelf niet reinigen,en je kan ze zelf niet controleren/afstellen.

Ja,er zitten brandplaatjes onder,die je moet vervangen,als de verstuivers er uit zijn geweest.

Hoeveel km ze meegaan,is niet te zeggen.
Verstuivers kosten ongeveer 140,-,incl BTW per stuk.

Wat is je klacht precies?

Niels

bob1976 (0), 19 jaar geleden

Hallo Niels,

Ik ben bezig om m'n motor een klein beetje te tunen.... ik heb de turbodruk iets verhoogd (van 1,03 naar 1,2 Bar) en op de brandstofpomp de stelschroef voor de on-boost fueling uitgedraaid. Volgens de informatie die ik heb verzameld zou de auto als je die stelschroef ver uitdraaid tijdens turboboost behoorlijk moeten gaan walmen vanwege de dan aanwezige onverbrande brandstof. Maar dat walmen doet 'ie dus niet, dus mijn beredenatie is dat hij nog steeds meer lucht krijgt dan brandstof, vandaar m'n vermoeden dat de verstuivers misschien verstopt of aan vervanging toe zijn.... (kmstand is trouwens 200.000km)

Das trouwens behoorlijk veel geld zeg voor zo'n verstuiver, dat zou alleen al aan onderdelen dus 560 euro zijn!!

gr, Bob.

Niels8175 (0) PRO, 19 jaar geleden

Nee,ik zou er niets aan doen.
Verstuivers verstopt,of niet goed inspuiten,dan gaat ie roken,en voor versleten verstuivers geld hetzelfde verhaal.
En je beredenatie klopt helemaal.
Een diesel werkt met luchtoverschot.
Ik heb ook bij mijn Courier toen,aan het membraam zitten draaien,maar gaf ook niet veel effect.Je kan het wel héél iets merken,maar niet veel.

En ja,verstuivers zijn duur..Wees blij dat je geen TDCI hebt,kosten ze ¤350,- p/stuk..:)

Niels

bob1976 (0), 19 jaar geleden

Pfffff das helemaal duur ja! nouja, hij rookt dus helemaal niet, dus dan laat ik die verstuivers maar even lekker met rust denk ik... ;) enne, het blijft natuurlijk maar een "oude" diesel dus ik moet misschien niet verwachten dat ik een ferrari d'r uit trek... :)

gr, Bob

peter8765 (0) PRO, 19 jaar geleden

Van een ezel kunde geen koerspaard maken!!

bob1976 (0), 19 jaar geleden

:)

sauspasta (0), 18 jaar geleden

Beste Bob,
Ik zit met een probleem in dat membraamhuis en heb het een an ander uitgeprobeerd.
Als je het membraam huis demonteerd en aan het eind dat witte plastik dopje er afhaald, kan je een busje uit het huis halen.
Als je de boel weer monteerd, weet ik zeker dat je maximale brandstof geeft.
Als je dat busje na laat draaien en dan zelf steeds stukjes krter maken tot dat de auto zo loopt als dat jij wilt.
Wil je weer terug schuif je het orginele busje er weer in en klaar.
Hoe heb jij de turbodruk verhoogd?
gr Niels

sauspasta (0), 18 jaar geleden

Als je de boel dus monteerd zonder dat busje.
Dat busje is aan een kant smal, ik heb hem er nu met het smalle gedeelte naar de pomp in gemonteerd.

Ik weet eigenlijk niet hoe hij er in hoort te zitten.
Als jij gaat proberen kan jij mij misschien zeggen hoe dat busje er uit is gekomen?
vrgr Niels

bob1976 (0), 18 jaar geleden

Hallo Niels,

dat busje waar je het over hebt, zit daar schroefdraad omheen, en heeft het een diameter van ongeveer 1 cm? en zit hij op de brandstofpomp richting de radiator te "kijken"? als dat zo is dan heb je het volgens mij over de stelschroef van de on-boost fueling.... die van mij zit met de platte kant (een stukje zonder schroefdraad) aan de buitenkant... bij die van mij is het zo, dat als je die stelschroef de pomp in draait dan neemt de hoeveelheid brandstof die wordt ingespoten tijdens turboboost af. Als je bij een normale afstelling deze schroef ver uitdraait dan wordt er zoveel brandstof ingespoten dat hij gaat walmen...

Ik heb de turbodruk verhoogd met behulp van een boostvalve zie:
hiermee wordt de druk naar de wastegateactuator onderbroken en pas doorgestuurd als het de door jou ingestelde druk heeft bereikt... werkt echt perfect! koste 33 euro (inclusief bezorgkosten!! en ik had hem met een dag of 4 in huis!! Je moet trouwens de druk niet veel meer verhogen hoor, dan gaat er vanalles kapot, je kan ook hier ff kijken:


gr, Bob

sauspasta (0), 18 jaar geleden

Beste Bob,
Als je dat schroefdraad stel bus los draait met contramoer, komt er een soort rond afdek ding los. Er komt ook een veertje los.
Vervolgens pak je een sleutel 38 en draai je het huis los.
Dan zit er aan de binnenkant een plastic dopje met dat busje er in.
Ik had een gescheurd membraam en heb die zelf vervangen. Lekker goedkoop maar ik weet niet zeker of hij nu goed werkt.
Volgens mij is er bij mij nu ook dat klepje wat ratteld voor het starten, kapot.
Hij ratteld niet goed meer en meestal rijd de auto bij constant gasgeven goed maar als ik in het stadsverkeer het gas los moet laten begind hij te stotteren.
Ik heb dus bij het experimenteren ontdekt dat als je dat binnenste busje verwijderd je de motor veel brandstof in laat spuiten.
Als je gaat kijken mail je dan nog even hoe dat bus er in zat?
vrgr Niels

bob1976 (0), 18 jaar geleden

hoi Niels,

nou, ik was eigenlijk niet van plan om dat on-boost gedeelte nog verder uit elkaar te halen, hij doet het nu namelijk prima volgens mij.... ;) Dat buisje waar jij het kennelijk over hebt ben ik dus ook nog niet tegen gekomen.... Trouwens toen laatst die stelbus en dat afdek ding d'r uit viel tijdens het afstellen ben ik geen geen veertje tegen gekomen..?!?

en dat rattelende ding das volgens mij de solenoide, die bepaald (heeft Niels Bartelink verteld in een ander draadje) het inspuit moment...... die gaat geloof ik wel vaker stuk, en als hij het echt niet meer doet, dan is de auto echt onwijs traag en niet vooruit te branden, bij mijn auto was dat ding stuk toen we hem 2de hands kochten....

gr, Bob.

sauspasta (0), 18 jaar geleden

Bob,
Bij mij ratteld die "fitsklep" helemaal niet meer, dus die is zeker kapot.
Meestal loopt de motor nog goed dus ik kan hem nog gebruiken.
Gauw een nieuwe klep voor zoeken.
Er hoort een veertje in te zitten die het membraam weer terug duwt als de turbodruk wegvalt.
ongeveer 6mm dik en 20mm lang. Als je die met imbus los te schroeven bus/bout er uit draait kan je met een spiegeltje misschien in het huis kijken. Dan zie je een soort kop van een boutje waar dat veertje precies in past.
Als je wil kan ik de boel bij mij wel even loshalen en de precieze maten nemen.
vrgr Niels

bob1976 (0), 18 jaar geleden

vervelend joh dat die klep stuk is! ik zal eens binnenkort gaan kijken hoe dat bij die van mij d'r uit ziet.... vooralsnog lijkt hij prima te rijden zonder dat veertje, maar misschien heb ik me vergist en zit dat veertje d'r gewoon nog in ofzo.... ff in theorie: als dat veertje d'r niet inzit, dan blijft waarschijnlijk het stationairtoerental veel te hoog (met gas los) doordat er teveel brandstof wordt ingespoten...toch?!?

gr, Bob.

bob1976 (0), 18 jaar geleden

Niels,
ik heb nog ff een paar vragen:
wat waren je klachten toen je d'r achter kwam dat dat membraam gescheurd was?
En wat duwt of trekt dat membraam dan heen en weer (=zeker dat buisje waar je het over had...)?
En hoe zorgt dat dan voor meer of minder brandstof?

gr, Bob

sauspasta (0), 18 jaar geleden

Beste Bob,
Er kwam diesel uit dat pijpje waar dat slangetje vanaf de turbo.
Het slangetje was ook gescheurd.
De leiding plus slangetjes vernieuwd en als je naar de Ford gaat voor dat membraam, ben je volgens zeggen, duur uit.
Ik had/ heb vermogens verlies.
Nu is ook de fitsklep kapot, die ga ik er eind volgende week weer nieuw opzetten. Ik koop een imitatie Ik ken een adresje waar ik dat membraam ook gekocht voor niet al te veel.
Hij rijd nog wel en meestal goed alleen met nog steeds vermogens verlies.
Zoals ik dat membraam huis interpreteer, krijg je bij genoeg turbodruk achter het membraam,via dat slangetje,wat het membraam vervolgens een massief busje verplaatst.
Daardoor komen er gaatjes vrij waardoor er diesel bij komt.
Door dat veertje komt het membraam weer terug.
Ik heb dus nu een imitatie membraam, die is wel dicht maar ik heb niet het gevoel dat hij lekker werkt.
Als ik het huis los heb en met een klein schroevendraaiertje tegen die veerdruk induw dan gaat dat niet heel soepel.
Meer zo een twee standen klik klak en ik weet niet of dat zo hoort.
Als ik een nieuwe klep er op heb zoek ik wel weer verder.
vrgr Niels

bob1976 (0), 18 jaar geleden

aha! nou, dan denk ik dat mijn membraam toch correct werkt, want als die gaatjes vrij zouden blijven (dus als het membraam niet terug zou gaan) dan lijkt mij dat het stationair toerental hoger wordt door de meer ingespoten brandstof....

in ieder geval succes met het vervangen van je klep!

gr, Bob.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Mondeo of stel zelf een nieuwe vraag.