Ford Capri: Vervroegen ontsteking op oldtimer Ford V6 3.0

Bouwjaar: 1979, Brandstof: LPG, Motorcode: 3.0 V6 Essex

Goedenavond allen,

Ik ben Tim en woon in Eeklo, België.
Ik ben nieuw hier en rij (sedert een week!) met een Reliant Scimitar GTE van 1979. Deze heeft het 3.0 V6 Essex blok van Ford vandaar dat ik deze vraag stel onder "Ford Capri".

De auto heeft een LPG installatie met een verdeelstuk onder de dubbele Weber DGAS 38 carburator, een prehistorisch type LPG, dus.
De auto had een AED Joker N timing advancer maar dit is defect (Heb het proberen laten herstellen maar het is niet gelukt).
Ik overweeg om een nieuwe advancer te kopen maar omdat het niet mijn dagelijkse auto is wil ik daar nog even mee wachten en één en ander lezen daarrond.

Mijn probleem: Op benzine rijdt de auto merkelijk beter dan op LPG en ik wijt dat aan de ontsteking. Een LPG-installateur uit de buurt heeft destijds ook mijn VW Corrado van LPG voorzien maar hij bouwt nooit een advancer in; volgens hem is dat niet nodig.
De timing van mijn auto moet standaard op 14° BTDC staan, dit dus voor benzinegebruik. Ik zag dat de Joker advancer op 15 graden stond, is dat dan een supplementaire vervroeging dus totaal = 29°? Daarbij komt nog de mechanische centrifugaalvervroeging én de onderdrukvervroeging, toch?
Ik was vanavond met de stroboscoop aan het kijken en de vervroeging heb ik nu op ongeveer 18 à 20° gezet. Dit is wellicht nog te weinig? Ik krijg de stroomverdeler niet verder verdraaid; die blokkeert tegen een aanslag.

Reden voor mijn zoektocht naar ontstekingstijdstip is ook dat de auto - als hij warm is - met geen middelen te starten valt. Op benzine start hij meteen maar op LPG geeft hij geen kik, geen kuch, niets! Als de motor koud is, start hij ogenblikkelijk. Ik zoek ook dat in het ontstekingstijdstip maar uiteraard kan dit evengoed een compleet andere oorzaak hebben...

Via de zoekfunctie ("vervroeging") kwam ik altijd in hetzelfde topic uit en daar geraakte in niet echt mee verder.

Iemand een idee? (of zelfs een Joker N te koop of een goed adresje voor één?)
Alvast bedankt voor jullie tijd om jullie door deze lange introductie te worstelen!

Mvg, Tim.

Villyman

Geplaatst door Villyman (0) , lid sinds 9 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Capri? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

2 Reacties

C.Jonker (0) PRO, 9 jaar geleden

Je houden aan voorschriften fabrikant.
Meer voorontsteking geeft geen verbetering..ik denk eerder aan problemen met je gassysteem zelf of je bougies of kabels !!
vervangingsdelen vind je oa hier :http://www.scimitar-tvrcentre.nl/tvr-31/...

succes !

kaleido 1 (1620) PRO, 9 jaar geleden

Je zoekt in de verkeerde richting , je steld een motor af op benzine zodat hij daar goed op loopt.
Vervolgens ga je het gassysteem afstellen , zodat hij dan ook goed loopt , je blijft dus af van het benzine deel , dus ook de ontsteking in principe.
Klepspeling , afstellen op gas waarden indien nodig.
Bougies , speciale voor gas indien nodig.
Ontsteking hooguit een paar graden verstellen , zeker geen 15 graden.
Mocht de motor dus niet lopen op gas , zoek het in het gas gebeuren , zeker als hij op benzine goed loopt.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Capri of stel zelf een nieuwe vraag.