auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Ford Transit: Vraag aan Edje Raketje

Bouwjaar: 1982, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2000cc

Edje,
Daar ik je emailadres niet heb,moet ik de vraag aan jou hier stellen buddy,wat zou jij mij aanraden te doen:: een veer bijzetten of een (versterkte schokdemper mét veer nemen) ?? ik heb één bladveer aan de 4 kanten bijgezet (reeds gedaan)! én bronzen bussen gedraaid want de rubbers waren kapot,(ik wist toen nog niet of ik die ergens kon vinden) nu wél!alles is vakkundig uitgevoerd,en toch heb ik niet het gewenste resultaat! mijn camper slingert dat het niet meer prettig is om zien !(en om er mee te rijden) er stond vandaag wél een felle wind,én spoorvorming,ik kwam terug van een weekendje Laroche en Ardenne,zou het kunnen dat de amortiseurs,(schokdempers) mee verantwoordelijk zijn ??(zijn nog niet vervangen na 150000 km)of zelfs mijn stuurhuis ??hij (drijft) als het ware op zijn vering!!graag jouw mening.
Met dank bij voorbaat
Ressort(de zigzaggende belg)

Geplaatst door

ressort (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Extra veren zullen weinig uithalen.
Slappe schokdempers geven wel een slecht weggedrag.
Een kant van de dempers loshalen en op en neer bewegen (de schokdemper bedoel ik, niet jij).
Afhankelijk van het type moet dat in ieder geval op en/of neer flink moeite kosten.
Ed (de stabiele Ollander).

Edje Raketje 0

17 jaar

Edje,
De schokdempers heb ik (getest) rechtopstaand in de bankschroef,toen ik de bladveren aanbracht,(kapot) zijn ze niet,versleten dat kan ik niet testen he,zelfs op de autocontrole alhier,test men alléén de afwijking van de schokdempers ten opzichte van mekaar !!
Vandaag heb ik de hellingsplaatjes eronderuit genomen ! (caster) !! méér nog,ik heb de dikke kant van de spie naar voor gedraaid,na een proefrit die toch een GANS ander weggedrag zou moeten geven,was NUL !! ik heb zelfs de plaatjes niet meer omgedraaid,het bleef toch kif kif !!!
Ik denk schokdempers te bestellen,ze zijn niet kapot zoals jij bedoeld,maar ze zullen wel versleten zijn na 150.000km.Of is het DE CONSTRUCTIE van de camper die het weggedrag geeft,het is geen dubbel lucht !! en een hoogst toegelaten gewicht van 2400 kilo,of zal ik er moeten leren mee leven????!!!!
Je mening hieromtrent Ed)
Ressort

ressort 0

17 jaar

Een vraagje betreffende de hellingsplaatjes; hoe zaten die gemonteerd dikke kant voor of achter
ik ben met een oudje van de jare 30 bezig waar dergelijke plaatjes ook onder zaten maar ik weet niet meer hoe
bij een moderne auto heb ik dit nog niet gezien

asx 0
badge

17 jaar

Zoals ik eerder al eens opmerkte hadden de oude Transitten (Transits) niet de wegligging zoals de tegenwoordige.
Hoeveel is de stuurspeling in de rechtuitstand ?
Een camperopbouw kan zeker nadelig werken.
Wat betreft het gewicht, is het maximale bereikt ? Of zit ie daar ruim onder ?
En hoeveel mogen de banden dragen ?

Edje Raketje 0

17 jaar

De dikke kant moet van achter,het is een SPIE
Ressort

ressort 0

17 jaar

Edje,
Ik heb banden 8 ply voor én achter,mijn stuurspeling is oke,ik zou zeggen nihil,ik draaide er ook nieuwe bronzen bussen voor zoals ik al zei,en heb buiten (een beetje speling op de lagers) niets abnormaal gemerkt,zonder nou een specialist te zijn zoals jij ,mag ik wél stellen,niet van de domste te zijn,ben ook niet van de jongsten hoor! ik heb 2 ton en mag 2400 hebben ,ik kom er niet boven !
zeg Ed,heb jij weet van een (stabilisator) ?? dat moet bestaan hebben vroeger !!
Ressort

ressort 0

17 jaar

Misschien bedoel je een stuurdemper.
Die zaten onder andere vaak op de stuurinrichting van een Mercedes en een Opel Rekord.
Het zal jou klacht niet verhelpen, die stuurdempers zorgden voor wat minder trillen van het stuurwiel.
En dan bedoel ik niet het trillen wat je krijgt van wielonbalans.
Is je camperopbouw simpel van het chassis te halen ?
Zodat je kan rijden zonder de opbouw.

Edje Raketje 0

17 jaar

Ed,
Iemand op de club zei me:: komt het niet allemaal als je snelheid aan het maken bent (dat slingeren)en inderdaad man,ik moet toegeven dat ik met dat oudje van me 100 ga,en ik denk dat hij dat nou net niet aankan,én de zijwind is hij héél gevoelig aan,zoals jij al stelde,ik ga niet gans den santaboetiek van mijn chassis halen,ik heb vandaag nieuwe schokdempers besteld,en die ga ik monteren,en kijken WAT het geeft,slechter kan niet,en na 150000km moeten ze wél versleten zijn ,maar met de hand kan je dat niet testen,als ze olie verloren,jaaaa dan was het simpel hé,op 20000km doet een schokdemper 2 miljoen bewerkingen las ik ergens,trek daaruit maar je conclusie!!één dingetje ga ik nog proberen te vinden(het bestaat)maar mijn type 100 is er niet mee uitgerust,een stabilisator stang,(een soort van torsiestaaf)zo naar het schijnt zijn dan 90% van het wiebelen opgelost??????!!!!!!
Voor de rest hé,ga ik als de bandenmarchant uit congé is vragen om die AGILIS banden,die jij voorstelde,ge gaat mij voor gek verklaren :: maar ik kan mij nog steeds niet ontdoen van de indruk dat mijn banden VREDESTEIN 195x14 tèvéééél grip op de weg hebben,vandaar dat stram rijden en onpresies sturen.
Je bent een écht brave man Edje,en steeds bereid om je medemens te helpen,waarschijnlijk ga ik voor jou naar den (hemel),als jij naar omhoog komt,zal ik beslist een goed woordje bij Sinte Pieter voor jou doen buddy !!
Ressort (een dankbare Belgische vlaming)

ressort 0

17 jaar

Er zijn namelijk ook camperopbouwsystemen die heel snel van het chassis kunnen.
Maar dat is waarschijnlijk te modern voor een Transit van 25 jaar oud.
Een stabilisator vermindert het overhellen van de carrosserie in een bocht.
Zal voor rechtuitrijden niets uitmaken.
Als de nieuwe dempers geen verbetering geven, weet ik ook geen andere mogelijkheden meer.

Edje Raketje 0

17 jaar

Edje,
Ik laat je wat weten hoor,zodra ik wat beterschap ondervind met mijn nieuwe schokdempers,(banden)en wat minder hard rijden(de anderen niet willen volgen )met hun moderne dingen is ook een optie !!maarja in het bergop laat ik toch nog eens graag zien wat zo een benzinemotoorke (op LPG)in zijn onderbuikje heeft hoor hihihih.....een commonrail die gaat goed !!laat mij niet lachen he,ze rijden mij er niet af op de berg,en mijn ding is 25 jaar !!!!wèl in het bergaf,daar kan ik niet mee !!
Ressort

ressort 0

17 jaar

is er ook naar de achterwielen gekeken ? Voor kan nog zo stabiel zijn, als achter dweilt, dan is de auto ook niet echt koersvast. Sjaak

sjaak10918 0
badge

17 jaar

Jaak,
Ja jongen dat idee heb ik al dikwijls gehad,mijn achteras is de dader !! maaarrrr ik heb daar al dikwijls naar gaan kijken en voelen en wringen !! nu eens kijken wat de nieuwe amortiseurs gaan geven!! ik laat jullie een berichtje ,alvast bedankt om je raad.
Doei
Ressort

ressort 0

17 jaar

en de banden spanning
zet die eens op 3 bar
wil wel eens de oorzaak zijn dat de auto op de banden gaat dweilen door te lage spanning
en met die camper opbouw ben je eigenlijk altijd geladen
dus probeer maar eens achter zou zelfs nog 4 bar in kunnen

CARS&MOTORS 0
badge

17 jaar

Voor de vriendelijk reactie van Car & motors,heb ik die raad gevolgt en achteraan 4.5 bar ingepomt,hij stond op 3.5
Thancks

ressort 0

17 jaar

Edje Raketje,
Ik had hier een ganse tekst neergepent,en ik kreeg het niet verzonden,maar het kwam er op neer dat jij je sperma zou moeten laten invriezen voor het nageslacht buddyboy !! want gij ligt mee aan de basis voor mijn zigzaggende Transit,die leraar zei me toen:: probeer eens met de hoek te verhogen,ik kwam ten rade bij jou,en jij zei hetzelfde,en ook dat hij zou moeilijker parkeren (zwaar stuur!!) dat is niet verandert volgens mij,maaaaaaaaarrrrrrr wèl het zigzag effect!! ik freesde een plaatje op een hoek van 7 graden voor mijn type 100 (de mijne),daar waar ford 6 graden voorschreef voor de zwaardere 190 type,dus ik heb mijn 3.5 graden vervangen door 7 graden CASTER !! 1 hij stuurd hééééééél goed,2 hij heeft niet meer zoveel last meer van zijwind,3 ook niet zoveel last meer van spoorvorming,4 had ik gewillen::ik had de camions voorbij gegaan,maar dat vraag ik nu net niet van mijn oudje hoor !!
Dussssssssssssss één woord ALLES IS BETER ,en dat is toch dank zij jouw kennis !
Een hééééééééél dikken mercie van
Ressort (de niet meer zigzaggende Belg)

ressort 0

17 jaar

Blij dat te lezen.
Veel plezier verder met je Transitje.

Edje Raketje 0

17 jaar

Zeg Edje,
Maar weet je wat ik mij toch nog ga instaleren,buiten die schokbrekers die ik toch al besteld heb he,een stabilisatie stang,en ik zal die wel vinden op de een of andere autosloop denk ik,het merk maakt niets,als de breedtemaat maar juist is volgens mij,in het werkplaats handboek heb ik kunnen zien,hoe het in erkaar zit!! ik pas dat wel aan,volgens mij moet het nog méér bijdragen tot een (nog betere) wegligging.........maar ik denk dat het een winterklus zal worden !!
Tot kijk en (nog eens merciekes)
Ressort

ressort 0

17 jaar

Extra veren zullen weinig uithalen.
Slappe schokdempers geven wel een slecht weggedrag.
Een kant van de dempers loshalen en op en neer bewegen (de schokdemper bedoel ik, niet jij).
Afhankelijk van het type moet dat in ieder geval op en/of neer flink moeite kosten.
Ed (de stabiele Ollander).

HIER IS JE TEKST EDJE.............. IK HEB NIET één kant van de schokdempers los gemaakt,maar ze RECHTOPSTAAND in de bankschroef getest,en samen met de extra veer gemonteerd,het moesten er NIEUWE zijn !! en de achterste zijn NOG BETER DAN DE VOORSTE (havy duty's) !! de achterste zijn gasdempers !! wat een merkbaar verschil zeg ! die gasdempers!
Ressort

ressort 0

17 jaar

Hallo Ressort,
Ik heb n Transit 1978 orgineel camper, ligt op de weg als een rubberboot bij flinke wind. Constant aan het bijsturen.
Heb jij dat nu opgelost met gasdempers en een stabilisatiestang?

PsstPeet 0

14 jaar

Neem eens goed de moeite om het door te lezen PsstPeet, dan vindt je meer dan alleen dat. Bij deze auto is het caster met 3,5 graad verhoogd van 3,5 naar 7 graden, zijn er nieuwe bussen gemonteerd en is de vering verzwaard.
Ook de nieuwe schokbrekers en een stabilisatorstang zullen een verbetering zijn geweest.

Ps je post wel door in een heel oud topic trouwens...........

gr
Peco Power

Mercury 0
badge

14 jaar

Yeap Peet,onzen braven moderator(mercury),is toch wel een lieven man nietwaar,hij zocht de uitleg die wij over en weer deden tussen edje(een vakman) en ik !!
Ik heb een transit van 1982,oud beest hé !!maar ik hou van mijn campertje(heb hem trouwens opgemaakt en hij is gelijk nieuw!!)maaaaaaaaaaarrrrr er waren geen stabilisator stangs op,is trouwens een zeldzaamheid bij zulke oudjes !! tedoeme jongen ik heb vanalles uitgedacht om hem wat wegligging te geven !!!!!!!!!! maaaar na het plaatsen van een veer extra,want daar was hij wat doorgezakt door de ouderdom,kwam gans de ellende !!!!!!!!!ik had toen beter moeten weten !! want nieuwe veren (één blad meer op de 4 kanten) vroeg ook om een goede amortiseur!!(als ge nederlander bent is het schokdemper) edje stelde toen én terecht,test je schokdempers !! deed ik ook !!!! en die waren NIET slecht !! maaaaaaaaaarrrrr wél versleten,na nieuwe banden en zomeer,zat ook edje (een hééél goede vakman trouwens) een beetje vast !!!....... ik beet mij vast in het probleem,veranderde het caster,een nieuw stuurhuis van www.oldcars.de,de échte wegligging om de camions te volgen bleef uit !!!!!!!! snik snik !! als de weg wat uitgereden was was hij écht gevaarlijk !!!!!!!!! tot ik besloot van het laatste ooooook te vervangen,(stom van mij ik had het allereerst moeten doen !!!) die schokdempers bedoel ik !!!
Nu na enige jaren heb ik in Nederland een stabilisatorstang gekocht,vooraan is hij origineel,achter dat was andere koek,raar maar waar voor achter bestaat hij niet,dussssssss heb ik hem aangepast,moet vakkundig gebeuren want de wagen heeft een (gelijkvormigheidattest)en hier op de belgische controle zijn ze streng !!)
Ik heb nu niet alléén een stabilisatorstang voor én achter,maaaaaaaaaarrr heb ook 4 schokdempers achter,en 2 gasdempers vooraan !!
Dussssss als je een bladveer bij hebt gestoken,vervang dan ook je je schokdempers,is de jouwe een camper !!??of bus ??rechtuit rijden verbeter je door de caster te verleggen(dat is dat plaatje in spievorm dat onder je vooras steekt)wel stuurd hij dan zwaarder,maar rijd beter rechtuit (autostrade)!!
ziehier een link naar mijn werkzaamheden![img]http://i44.tinypic.com/ei3xnc.jpg[/img] moest het niet lukken kan je mij contacteren clemmy@skynet.be !! ik kan je ook het adres van onze club bezorgen !!!
Tot schrijvens buddy
Ressort

ressort 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Transit of stel zelf een nieuwe vraag.