close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Ford Mondeo: zwarte rook bij acceleratie, weinig vermogen, hoger verbruik

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2,0

Hey, ik heb me een Mondeo mk3 aangeschaft, 2,0 tdci, 130pk, maar heb een probleem.
Telkens als ik accelereer krijg ik een dikke zwarte rookwolk achter me. zo erg dat de wagens achter me langs de kant gaan.
Verder krijg ik pas vermogen vanaf de 2000 - 2500 toeren. En hij verbruikt heel wat meer dan zou moeten.
Hij is pas op onderhoud geweest en gekeurd geweest met car pass.
Verder heb ik ook reeds een injectorreiniger gedaan in mijn tank. helaas zonder verschil.
Iemand enig idee?

Geplaatst door

b_ellebaut (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Wat voor komt is de slang tussen de intercooler en inlaatspruitstuk, daar komt een scheur in. Een enkele keer een intercooler zelf die lek is. daardoor heb je vermogensverlies.

Een EGR klep die open blijft geeft die zwarte rook.

Suc6

Doktor 0
badge

14 jaar

het is correct dat er geregeld een scheur in de inlaatslang voorkomt.
bij een openstaande EGR zou normaal toch een foutcode horen en branden van MIL-lampje tot gevolg hebben.

zou de variabele schoepen geometrie van de turbo (indien ermee uitgerust) niet vastzitten.

Knight Rider 0
badge

14 jaar

is er een manier waarop ik kan testen of er een scheur zit?

ik heb allesinds een turbo, maar van variabele schoepen geometrie weet ik allesinds niets.

Ik heb wel niet zo veel vermogenverlies (denk ik toch). ik kan nog gerust een aanhangwagen trekken enzo. dus het is niet alsof hij kruipt.

b_ellebaut 0

14 jaar

Ik heb net mijn olie gecontroleerd, zat zwaar boven het maximum. dus afgelaten.
verder ook mijn luchtfilter bekeken en die is volledig zwart en toe. morgen nieuwe gaan halen. we zien of het iets zal opleveren

b_ellebaut 0

14 jaar

Weet je zeker dat je alleen olie afgelaten hebt? Dus niet een mengsel van olie en diesel?
Is dit de eerste keer dat je gepeild hebt?

oldford 0
badge

14 jaar

Ja, het was enkel olie. vriend van me die altijd z'n eigen onderhoud doet, heeft het gedaan.
Was inderdaad eerste keer dat ik gepeild had. ik heb hem pas 4 dagen.

b_ellebaut 0

14 jaar

[quote=Knight Rider]het is correct dat er geregeld een scheur in de inlaatslang voorkomt.
bij een openstaande EGR zou normaal toch een foutcode horen en branden van MIL-lampje tot gevolg hebben.

zou de variabele schoepen geometrie van de turbo (indien ermee uitgerust) niet vastzitten.[/quote]
Werking - Auto's met turbocompressor met schoepenverstelling

De turbocompressor verbetert de luchtaanzuiging en het vermogen van de motor. In onderstaande lijst worden de items m.b.t. de werking van de turbocompressor aangegeven.

Door een hoog motortoerental wordt het toerental van het turbinewiel te hoog en zodoende wordt er een te hoge vuldruk van de turbocompressor opgewekt.
Bij een laag motortoerental is het toerental van het turbinewiel niet hoog genoeg en zodoende wordt er niet voldoende vuldruk van de turbocompressor opgewekt.
De turbocompressor met schoepenverstelling heeft geen vuldrukregelklep. In plaats daarvan is de compressor uitgerust met schoepen in het turbinewielhuis. Met de schoepen wordt de vuldruk van de turbocompressor geregeld.

De variabele turbocompressor produceert in het gehele motortoerentalbereik de maximumboost, niet alleen bij een hoog toerental. Dit wordt mogelijk gemaakt door de schoepenpositie te verstellen en zodoende de uitlaatgasstroming te veranderen.

De snelheid van de uitlaatgasstroming wordt onafhankelijk van het motortoerental verhoogd door de dwarsdoorsnede van de inlaat vóór het turbinewiel van de turbocompressor te wijzigen.

De schoepenverstelling wordt geregeld door de PCM. Via een arbeidscyclussignaal vanaf de computer motorregeling (PCM) wordt m.b.v. een solenoïdeklep een vacuüm naar het vacuümmembraan van de turbocompressor gestuurd.

Regeling bij laag motortoerental



Omdat je ook schreef dat je pas vermogen krijgt bij 2000-2500 toeren.

als de schoepenverstelling vastzit kan deze geen maximumboost geven op bepaalde toerentallen.

ik zal nog proberen een foto toe te voegen hoe je het visueel kan zien of het met schoepenverstelling is

ik blijf toch nog even bij de gedachte om de turbo te controleren. (ik kan er natuurlijk ook volledig naast zitten he)

veel succes

Knight Rider 0
badge

14 jaar

Ik heb mijn luchtfilter vernieuwd en er is al een merkbar verschil. bijna niets meer van zwarte rook. ook al meer kracht.
enkel houdt hij in tussen de 1500 en 2000 toeren wanneer ik plankgas geef of bergaf ga. dan kan hij het ook niet aan.
binnenkort naar de garage brengen wanneer ik eens tijd heb. maar nu heb ik hem nodig.
Zou ik veel schade doen door nog even zo te rijden?
(btw: ik heb blijkbaar een duratorq, misschien brengt dit iets meer duidelijkheid ivm de reeks of deze een turbocompressor met schoepenverstelling heeft of niet)

b_ellebaut 0

14 jaar

Is het brandstoffilter ook optijd vernieuwd?

Dat jouw motor Duratorq heet zegt helaas niets, Ford gebruikt die term sinds +/- 2001 voor ALLE dieselmotoren........

Een 130pk tdci heeft altijd schoepenverstelling, er loopt langs de kop ok nog een dun vacuumslangetje naartoe, die kan ook nog stuk gaan, dat is makkelijk te controleren.

Suc6

Doktor 0
badge

14 jaar

ik heb de brandstoffilter laten kuisen en alles is in orde nu. hij heeft al meer power en verbetert nog steeds.
Blijkbaar moesten de filter hoognodig eens vervangen worden.
Maar bij mijn eerst volgend onderhoud laat ik ze toch een naar die slangen en de EGR en turbo kijken.

bedankt iedereen

b_ellebaut 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Mondeo of stel zelf een nieuwe vraag.