Honda Civic: Aandrijfas te kort, of motorsteun verkeerd.....

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1,6 v-tec

Hallo medetechneuten.....

Ik heb een Canadese Honda Civic Coupe Dx uit 1995, omgebouwd naar een Civic Coupe Esi.

Voorheen zat er een D15B7 motor in, nu een D16Z6 Sohc/1 nokken-as. Ik heb als donor auto een Civic Esi met zij schade uit 1992 gebruikt met slechts 1300 km er op. Aandrijf assen, subframe, vering met wielophanging en motor overgezet in de Coupe.
Prachtig allemaal, echter ik merkte op dat de auto behoorlijk trillde aan de rechterkant. Na enig zoekwerk kwam ik op een rechteraandrijf-as uit die nog maar met 2 ipv 3 lagers in de homokineet stak. Prachtig, homokineet vervangen omdat hij inwendig metaalslijpsel had en rijden.

Jammer dat bij een bocht naar links (rotondes bijvoorbeeld) en slingeren er een zoemend/schavend geluid bijkwam, trillen was wel verholpen ! Rechter aandrijf-as hoes losgehaald aan de bakzijde, zie ik dat de as er bijna uitvalt bij een linkerbocht.

Rechter aandrijfas weer losgehaald en gekeken of aan de wiel zijde de as niet te ver in de homokineet zat. Alles zat goed, borgring ook.
Kortom de beide kineten zijn "mechanisch" goed.

Ook heb ik nog een (nieuwe) gebruikte rechter aandrijfas gemonteerd en voila, ik heb hetzelfde geluid. As dreigt uit de kineet te willen.

Als ik in de werkplaatshandboek kijk van de Civic 92-95 dan lees ik dat de rechter as 50 cm lang moet zijn van kineet tot kineet (met een VOLLEDIG axiaal aangedrukte as) dunne as gedeelte niet in lengte meegerekend.
Mijn aandrijfas is 48 cm als hij volledig ingedrukt is. Kortom: hij is 2 cm te kort.

Hoe zit het nu, is er een verschil in aandrijf asen van de D15B7 en D16Z6 ? Of zijn mijn motorsteunen wel goed op maat ? (motorblok te veel naar links, dat de rechter as te kort wordt) Of moet ik een aandrijf as zoeken die 2 cm langer is ? ---------> 50 cm, wie weet er 1 ?

Wie heeft hier ervaring mee ?

vr gr Etienne

Windmill

Geplaatst door Windmill (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Honda Civic? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

35 Reacties

JdeP (20), 15 jaar geleden

Misschien kan je de onderdeelnummers eens vergelijken met elkaar?? Zou het verder ook niet weten?

[url=http://www.gknservice.com/global/passeng...]GKN[/url]

[url=http://www.hbase.nl/]Hbase[/url]

[url=http://www.carparts-cat.com/nl/kuehne]Masterbase[/url]

anoniem-1573996169 (0), 15 jaar geleden

voor zulke vragen moet je even een sloperij bellen je staat versteld wat die allemaal weten

stefan84 (0), 15 jaar geleden

Als de motorsteunen niet goed zouden zijn,zou het zaakje niet passen denk ik,dus als er ene bv wat korter is,kom je bij de andere niet goed uit..dus dit lijkt me het probleem niet.

Maar merk je niks als je die dikke borgmoer van de as afdraait ? trekt zich de as dan een stukje terug naar binnen waardoor er niet veel schroefdraad meer overblijft ?

Je hebt alles overgezet zoals ik lees,was het probleem ook niet toevallig aanwezig in de auto waar de motor in thuis hoort ?

Gr Stefan

honda-men (0) PRO, 15 jaar geleden

Beste Windmill,

Als je 2 verschillende lengte hebt kan je de as overbouwen zodat je de goed lente krijgt.
Even wat werk en kijken ofdat de vertanding van de as gelijk is
Waarschijnlijk de makkelijkste en goedkoopste oplossing

gr.
honda-men

P.s. zie je mail

Windmill (0), 15 jaar geleden

[quote=stefan84]Maar merk je niks als je die dikke borgmoer van de as afdraait ? trekt zich de as dan een stukje terug naar binnen waardoor er niet veel schroefdraad meer overblijft ?

Je hebt alles overgezet zoals ik lees,was het probleem ook niet toevallig aanwezig in de auto waar de motor in thuis hoort ?

Gr Stefan[/quote]
[quote=honda-men]Beste Windmill,

Als je 2 verschillende lengte hebt kan je de as overbouwen zodat je de goed lente krijgt.
Even wat werk en kijken ofdat de vertanding van de as gelijk is
Waarschijnlijk de makkelijkste en goedkoopste oplossing

gr.
honda-men

P.s. zie je mail[/quote]
Ja, de as trekt zich terug door de elasticiteit van de as hoes. Over de status van hoe het was in de andere auto weet ik niet. Motor heb ik er uit laten halen.

Ik zal overmorgen is rondbellen naar bedrijven sloperijen.

Bedankt voor de reply

Over 2 lengtes en overbouwen zat ik aan te denken, daar de as ALLEEN, zonder kineten etc de as 45 cm is. Ik zou dus 1 moeten hebben die 2 cm langer is, dus inderdaad de goedkoopste oplossing. Echter de dealer weet met een parts catolog niet hoelang de as is, misschien is er wel een partnummer verschil.

Windmill (0), 15 jaar geleden

Nou, ik heb het 1 en ander uitgezocht en ben tot de volgende conclusie gekomen:

Mijn assen zijn te kort omdat het chassis (voorkant) van een Coupe anders is dan een hatchback (3 deurs) of sedan----> feit. Ik heb Honda gevraagd voor partnummers van mijn auto en de donorauto (dmv chassisnummers) vwb assen, plaatwerk (binnenschermen) en wielophanging.
Conclusie:
Binnenschermen, aandrijfassen en bovendraagarmen zijn anders. De kineten zelf zijn wel hetzelfde, de complete assen niet onderling uitwisselbaar.

Links is dus ook niet goed !! 2 assen benodigd........

Nou komt er bij mij een vraag dus, of de maten van veerpoot naar veerpoot onderling verschillen tov een Coupe en een Hatchback of sedan. Volgens Honda wel (wisten hun ook niet) en de binnenschermen ook. Oftewel, de Civic 91-95 heeft ogenschijnlijk wel de zelfde voorkant maar het plaatwerk van de chassis zijn anders, zoals binnenschermen (voorkant). Motorkap, zijschermen en bumpers zijn wel hetzelfde van de Coupe, sedan en hatchback.

Nu is het vervelende dat als ik bijvoorbeeld in Kluwer manual kijk, dan lijkt het dat de maten hetzelfde zijn. Tekeningen zijn veel te klein om dit te bevestigen. Weet iemand goede tekeningen ???

Hans4040 (355) PRO, 15 jaar geleden

"Ik heb dus gewoon aandrijfassen ,links en rechts van een Coupe nodig en niet van een Hatchback of sedan. Als het goed is zijn deze dus langer.
Wie heeft een set ?"

zet deze vraag eens op een onderdelenlijn of zoek op internet.
Problemcar is geen onderdelensite.
Succes.

mvg.
moderator.

honda-men (0) PRO, 15 jaar geleden

Beste windmill,

Geef me het complete chassis nummer en de verschillen welke je wilt weten, dan zoek ik het voor je uit.
gr.
honda-men

rob010 (0), 14 jaar geleden

Aandrijfassen van een civic sedan,coupe en hatch zijn allemaal onderling uitwisselbaar (D-serie) Echter er is veel imitatie (rommel) in omloop en daar zal het hem waarschijnlijk in zitten.

[quote]Oftewel, de Civic 91-95 heeft ogenschijnlijk wel de zelfde voorkant maar het plaatwerk van de chassis zijn anders, zoals binnenschermen (voorkant). Motorkap, zijschermen en bumpers zijn wel hetzelfde van de Coupe, sedan en hatchback.[/quote]
Ik weet niet welke dealer jij komt Etienne,maar dat is niet waar.

Motorkap,voorbumper,zij-schermen,knipperlichten,koplampen van een coupe en hatch zijn allemaal gelijk (ook de binnenschermen)

Een sedan is een ander verhaal:Daar zijn de motorkap,schermen,knipperlicht en voorbumper alleen voor een sedan.
De koplampen zijn allemaal onderling uitwisselbaar

Windmill (0), 14 jaar geleden

Wel heren op dit forum, bedankt voor de hulp. PROBLEEM IS OPGELOST!

De rechter aandrijf as was te kort, 2 cm om precies te zijn. Heb de as laten verlengen maar dat lostte niet het probleem op maar moest wel gebeuren want de kineet viel er bijna uit. Het motorblok ligt te veel naar links waardoor de rechter as te kort werd. Nog steeds de rammel dus.

Het rammelend geluid kwam dus van de achterste motorsteun die aan de achterkant op het motorblok zit. De steun zat staal op staal op de motorsteun v/h subframe. Motorblok ligt dus te veel naar links in rijrichting gezien. Naar mijn mening zijn de motorsteunen v/e DXi (D15B7) en ESi (D16Z6) verschillend. Maar dat is makkelijk oplosbaar.

In ieder geval bedankt voor de hulp.

honda-men (0) PRO, 14 jaar geleden

Beste windmill.

Welke steun zou jij moeten gebruiken van een DXI of van een ESi

gr
honda-men

zie je mail

Windmill (0), 14 jaar geleden

Ik heb ze denk ik dan nodig voor een DXi, want van de ESi past het niet. Of zou er nog een verschi zijn tussen een Coupe en een Hatchback ? Dus een verschil tussen een ESi en DXi en Coupe en Hatchback ....

honda-men (0) PRO, 14 jaar geleden

Beste Windmill

Zijn ze alle 3 dan van het boujaar 1995

gr
honda-men

Windmill (0), 14 jaar geleden

De auto waar de motor in zit is een DXi (D15B7) van '95, daar is een D16Z6 in gegaan v/e ESi uit 93.

honda-men (0) PRO, 14 jaar geleden

Beste windmill,

Welke steun is het?
De steun welke aan het blokzit waarin het rubber zit ( nr 12)of is het de rubber

gr
hondamen

honda-men (0) PRO, 14 jaar geleden

Beste Windmill,

Hoe is het afgelopen met de motorsteun?

gr honda-men

honda-men (0) PRO, 14 jaar geleden

Beste windmill

Heb je nu de juiste motorsteun ??

gr
honda-men

honda-men (0) PRO, 14 jaar geleden

Beste windmill,

Is je probleem nu opgelost.

gr
honda-men

Windmill (0), 14 jaar geleden

Voor wat betreft de vraag van Honda-men of mijn probleem is opgelost, is mijn antwoord helaas nog niet. Ik ga de achterste motorsteun aanpassen/verbreden, zodat dit gedeelte weer de trillingen v/h motorblok kunnen opvangen.
Bedankt voor jullie hulp !

honda-men (0) PRO, 14 jaar geleden

Beste Windmill,

Ik heb nog het een en ander voor je uitgezocht.
Van je candese civic coupe dx zijn de motorophangsteunen van de bakzijde en van de distributie zijde verschillend van de coupe esi.
Ik zou eens kijken of deze verschilend zijn in lengte of hoekverschil zodat misschien het blok dan verder naar rechts kan gaan liggen.
Steun links b.v. iets langer- steun aan de bak onder een andere hoek ?
Bij het uitzoeken hiervan kwam ik er ook achter dan de achterste steun verschild in onderdeel nummer en dus waarschijnlijk anders is
Onderdeel nr van de DX (50820-SR3-J11) Onderdeel nr van ESi (50827-SR3-010)
Ik kan helaas niet zien wat de verschillen precies zijn
Misschien kan je ze vergelijken
ik hoor het graag
vr.gr
honda-men

Windmill (0), 14 jaar geleden

Honda-men,
Wat je zegt geloof ik direct, want dit was al mijn vermoeden. Ik vraag me alleen af waarom die steunen anders zijn. Is het verschil tussen een D15B7/2 en een D16Z6 2 cm ? Ik ben overtuigt van wel, want de rechteras was 2 cm te kort. Grapig eigenlijk. Ik ga wel proberen deze steunen te vinden. Bedankt voor het uitzoeken.

honda-men (0) PRO, 14 jaar geleden

Beste Windmill,
Ik kan niets vergelijken want ik kan het alleen maar zien aan het onderdeel nummers dat er verschillen zijn en ik heb geen voorbeelden van een canadese civic

ik hoor het wel
gr
honda=men

Windmill (0), 14 jaar geleden

Honda-men,

Ik weet nu eigenlijk niet meer wat voor steunen ik moet hebben, de steunen uit een ESI, die er nu in zit passen dus niet goed. Steunen van een DXI heb ik wel liggen (links en rechts) maar die passen nu gewoon. Alleen de achterste, die niet goed is moet ik vervangen voor een ander, of zelf verbreden. Ik ga dat zelf maar doen. Misschien zijn de subframes v/e DXI en een ESI wel verschillend. Of er is een onderling verschil tussen landen (USA of Europa).

Daarom ga ik de steun handmatig aanpassen door sleuf-gaten te maken en wat verbuigen of plaatmateriaal aan te lassen.

Mvrgr Windmill

honda-men (0) PRO, 14 jaar geleden

Beste Windmill,

De esi uit 1993 is dat een civic 3 deurs uitvoering of een civic coupe ?
Zit er stuurbekrachteging op jou auto, zat er stuurbekrachteging op de auto waaruit jou motor komt?
ik hoor het graag

gr
honda-men

Windmill (0), 14 jaar geleden

Honda-men.

ESI is een hatchback 2 deurs uit 93 (waar de motor ook uitkomt die nu in een Canadese DX Coupe zit van 95)

honda-men (0) PRO, 14 jaar geleden

Beste windmill,
Zit er stuurbekrachteging op ?
heb je een Automaat versnellings bak
gr
honda-men

Windmill (0), 14 jaar geleden

Honda-men,

Voorheen niet, nu wel. Stuurbekrachtiging, stuurhuis, subframe, motor + steunen komen uit de 93er hatch en zit nu in de Coupe.
Rgds Windmill

honda-men (0) PRO, 14 jaar geleden

Beste Windmill,
Ik heb het een en ander voor je uitgezocht.
Het achterste subframe van het canades civic coupe heeft als onderdeel nummer 50200-SR3-L51
Het achterste subframe van een 3d hatchback ESI van 1993 met st. bekr heeft het onderdeel nr
50200-SR3-N50
Dit is dus waarschijnlijk anders
Het subframe van een DXI en een canadese coupe zijn gelijk
Misschien is het punt waar de achterse steun gemonteerd zit net iets anders? of heeft het te maken met de st.bekr.
Is de auto waar je de motor hebt uitgehaald nog aanwezig? dan kan je bij beide auto's gaan vergelijken/meten of de plaats van de steun verschillen.
De motorsteunen de rubber zijn van alle 3 de modellen gelijk, dus ik vermoed dat het dan toch in het subframe zal zitten
IK denk dat ik het zo goed heb uitgezocht het was toch wel wat verwarrend.
Ik hoor het graag (ben bijna iedere avond berijkbaar)

gr
honda-men

Windmill (0), 14 jaar geleden

Honda-men,

Bedoel je met achterste subframe, de achterwielophanging ? Er is toch eigenlijk maar 1 soort subframe voor de Civic 92-95 ? Ik denk dat er
zeker wel een verschil zou kunnen zijn voor subframes MET en ZONDER stuurbekrachtiging. Voor mij is de oplossing dat ik
sleufgaten maak v/h steunpunt op het subframe zodat ik meer speling kan krijgen. Motor laat ik wel 2 cm teveel naar links zitten
omdat ik de rechteraandrijfas toch al 2 cm heb verlengd. Ik heb nog genoeg ruimte tussen krukaspoelie en chassis. Ik zie het niet zitten om
een ander subframe te plaatsen voor 2 cm !

M vr gr Windmill

honda-men (0) PRO, 14 jaar geleden

Beste windmill

Hoe is het algelopen met je motorsteun??

gr
honda-men

Windmill (0), 14 jaar geleden

Hoi Honda-men,

Ik heb er nog niet naar gekeken, daar mijn andere Honda op LPG weer problemen heeft. Nog een paar keer kleppen stellen en ik ben uitgesteld. Ik weet alleen geen maten en HOE ik het zelf moet kleppen moet stellen (heb altijd laten doen). Ik krijg na 15000 km misfire cilnder 1, 2 enz...
Ben op internet op zoek naar shopmanual voor de Accord sedan 1999-2002, 2.0 ltr vtec.

Dus ja, nog niet bezig geweest met de Civic. Ik ben er wel uit dat ik de steun zelf ga aanpassen. Wanneer weet ik nog niet.

Thx Windmill

honda-men (0) PRO, 14 jaar geleden

Beste windmill,

Hier de beschrijving
Zie je mail

gr
honda-=men

civiccoupemechanic (0) PRO, 14 jaar geleden

zijn de draagarmen niet anders van een normale coupe dus 1.5 i en een esi 1.6 dan is je probleem opgelost
m.v.g. jeffrey

honda-men (0) PRO, 14 jaar geleden

Beste Windmill,
Wat civiccoupemechanic schrijft heb ik voor je uitgezocht en er zit inderdaad verschil in de onderdeelnummers dus waarschijnlijk ook in de maat/afmeteing/bev. punten
Het kan een mogelijkheid zijn

gr
honda-men

Windmill (0), 14 jaar geleden

Ja, dat zou kunnen dat de naaf, draagarmen etc anders zijn. Echter, ik heb nu een a-symmetrische probleem. Ik heb eens bij een ESI Hatch onder de kap gekeken en het lijkt erop dat de steunen (motor) inderdaad anders zijn tov v/e dxi/lsi coupe en hatch. De linker voorsteun lijkt wat breder tov van wat ik nu heb. Het is echter voor mij te moeilijk om te bepalen welke steunen ik nu nodig heb. Daarom kies ik er voor om de "probleem/rammel" steun te verbreden zodat de demping kan worden opgevangen. Het blok ligt verder voldoende vrij v/d chassis.
De plek waar de achterste steun zit op het subframe kan anders zijn zoals Honda-men al zag met de partnummers.

De dealer had uitgezocht dat de binnenschermen, dus het plaatwerk waar je veerpoten aan hangen andere nummers zijn. Oftewel, er zit verschil in partnummers tussen een Europesche ESI hatch en mijn Canadese DX Coupe chassisnummers. Misschien is dit ook wel gewoon het verschil tussen een Hatch EN een Coupe. Amerikaans of Europees, misschien hoort dit verschil wel.

Gr Windmill

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Honda Civic of stel zelf een nieuwe vraag.