close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Honda Civic: Advies: hoofdlager ingaande-as versnellingsbak

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1396cc

Beste kenners,

Een welbekend probleem: koppeling los = een schurend geluid. Koppeling in = geluid weg.

Een jaar terug zei m'n dealer dat dit de lager van de drukgroep was. Na heel veel opzoekwerk (mijn technische kennis is - was - gering) ben ik tot de conclusie gekomen dat dit de lager van de ingaande-as vd versnellingsbak is. Na een tweede diagnose bij de dealer zei hij deze keer ook dat dit het probleem is. Beetje gek, want zo moeilijk is de diagnose nu ook weer niet naar mijn mening...

De slijtage is nog niet hoorbaar als ik rondrij, en echte schakelproblemen heb ik nog niet. Enkel in neutraal maakt de bak als hij kou heeft herrie. Eens warm gereden is het geluid verwaarloosbaar (als je niet weet naar wat je moet luisteren, hoor je het amper).

Mijn vraag is nu: Hoe lang blijf ik hier mee rondrijden? Rek ik het best zo lang mogelijk (aangezien de bak toch moet gereviseerd worden) of ga ik best zo snel mogelijk tot een reparatie over.

Alvast bedankt voor uw advies,

Jeroen

Geplaatst door

Jeroen1000 (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Beste Jeroen,
Het probleem wat je heb duid duidelijk op een koppelingslager, Pedaal ingedrukt geluid weg, pedaal los geluid hoorbaar.
Waarschijnlijk is er de koppelingsplaat en drukgroep vervangen en hebben ze het druk/koppelingslager niet vervangen.
Als het het lager van de ingaande as van de versnellingsbak zou zijn dan zou deze altijd hoorbaar zijn (toch) ook als je het pedaal bediend
Je hoord hem wel als de motor koud is (olie is dan dikker, als wanneer de motor warm is)
Is de koppelingsplaat onlangs eens vervangen ??
En wat voor versn.bak olie is er toen in gegaan, is dat toevalig versn.bak olie geweest!
Als dat zo is moet je deze vervangen voor motorolie 10w40 deze hoord erin.
Als je nog vragen hebt wil ik ze graag voor je beantwoorden.

vr.gr honda-men

honda-men 0
badge

16 jaar

Honda-men: hier ben ik het niet mee eens. Koppeling los dan draait de bak mee en hoor je dus volgens de TS een lawaai: dit zal het prise-aslager zijn en niet het druklager.
Koppeling in: druklager draait nu mee maar er is geen lawaai meer te horen ( bak staat ook stil nu). DUS: druklager is goed.
Dikte van de olie heeft hier geen invloed op maar er hoort idd. motorolie ( 10-W40) in.

Gr.

Petje57 0
badge

16 jaar

Dan is het het toplager van de priesas
Revisie is een dure zaak je kan beter een gebruikte versn. bak gebruiken.

Gr honda-men

honda-men 0
badge

16 jaar

Petje 57 trekt hier aan het juiste eind, het is zeer zeker de prise-as lager.

Ik ben maar 1x niet bij Honda op onderhoud geweest, dat was toen bij Auto 5. Nu zal ik eens moeten nakijken of ze daar toen de bakolie hebben vervangen en indien 'ja', met wat...Ik vermoed wel dat dit niet de oorzaak is (auto heeft nu 122 000 km gelopen), maar eerder het feit dat deze as een zwak punt is bij Honda's.

Nu blijft de vraag waar ik over tob: rij ik deze bak tot hij het niet meer doet en laat ik hem dan reviseren (of eventueel een 2de hands bakje) of veroorzaak ik meer kosten door er mee blijven rond te rijden? Zoals ik het zie: Als ik hem toch laat reviseren, kan ik er beter alles uithalen wat er in zit. Hebben jullie hier ervaring mee:-)

Ik heb trouwens al eens uitgekeken naar een 2de hands: 850 euro (10 000 km gelopen), exclusief plaatsing. Dit leek mij toch aan de dure kant.

Jeroen1000 0

16 jaar

Met een 2e hands bak moet je ook maar afwachten of deze goed is en hoelang die het volhoudt.
850,- Euro voor een gebruikte bak met 10000 km (?) vind ik zelf diefstal. Maar anderen denken er misschien anders over. Waarom niet je eigen bak er even achterheen geplukt en 1 of 2 nieuwe lagertjes er ingezet? Met een beetje (veel) geluk hoeft de bak nog niet eens los om het prise-aslager te vervangen. Weet je in ieder geval zeker dat je een goede bak hebt.
En zoek zelf eens eventueel op www.onderdelenlijn.nl Dan krijg je wellicht wat meer reele info over de prijs van een gebruikte bak.

Gr.

Petje57 0
badge

16 jaar

Als hij echts stuk loopt kun je hem toch altijd nog vervangen?

mcitr. 0

16 jaar

Wat was het uiteindelijke probleem

Toyota11662 0
badge

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Honda Civic of stel zelf een nieuwe vraag.