Wij hebben het volgende probleem met een Civic Coupe 1.6i-16V van 1994: na het vervangen van de distributieriem komt de klant met de klacht dat het Check engine lampje soms gaat branden als hij 140 tot 160 km/h gaat rijden. Het lampje gaat alleen weer uit als de motor wordt stilgezet. Na het starten is het lampje ook gewoon weer uit. Ook het verbruik ligt iets hoger (1:9) en vroeger 1:11.
De motor loopt als een zonnetje, en als we niet boven de 140 km komen gaat hij ook niet branden.Misschien heeft iemand ervaring met dit verschijnsel en wellicht dat het vervangen van de distributieriem dit veroorzaakt, ook al is de timing nogmaals gecontroleerd.
En weet iemand hoe er eventueel foutkodes zijn uit te lezen?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Volgens mij zit er op de centrale computer een led welke de storingscode aan geeft als de auto op contakt staat
anders is er bij de rechter deur stijl een stekker welke men door moet verbinden om de storings codes uit te lezen.
de storings codes staan wel in olyslager als je dit niet hebt mail me maar even dan stuur ik ze
Distributie staat niet goed op tijd.
Tekens op kruas poelie zijn nogal verwarrend.
Als ik mij goed herrinner moet op de kruaspoelie het witte merkteken corresponderen met de pijl op het distributiedeksel.
Het merkteken op de nokkenaspoelie moet corresponderen met de streep op de cil.kop op 6 uur
22 jaar
Als de distributieriem niet op tijd staat klopt het inspuitmoment niet meer met de bdp-sensor. Lees de storingscode af om te kijken of deze sensor inderdaad een storing meldt. 1 tandje verschil kun je niet snel merken aan de motorloop. Kijk bijv. of de auto het max. tpm kan bereiken (zoniet, dan onstaat er bij hogere toeren en licht brommend geluid in de aanzuigbuis) of controleer de kleur van de bougies (aanslag door verbranding van uitlaatgassen).
22 jaar
Storingskodes uitgelezen bij een Honda-dealer en geen storingskodes aanwezig.Misschien is het branden van het check-engine lampje veroorzaakt door te veel toeren.Lampje heeft niet meer gebrand, maar met 2 ton op de teller is het ook niet verstandig om 160 km/h te gaan rijden en de klant is zich daar ook bewust van geworden.
Mijn ervaring met Honda motoren is dat ze bij twee ton nog prima in orde zijn en dat je er makkelijk 160 mee kan rijden! Er zal toch ergens een storing in zitten.
Paul
Als het lampje gebrandt heeft en de accu is er niet af geweest moet(!) er een storing in het geheugen staan.
22 jaar
----------------------------------------------------------------
Quote:
Storingskodes uitgelezen bij een Honda-dealer en geen storingskodes aanwezig.Misschien is het branden van het check-engine lampje veroorzaakt door te veel toeren.Lampje heeft niet meer gebrand, maar met 2 ton op de teller is het ook niet verstandig om 160 km/h te gaan rijden en de klant is zich daar ook bewust van geworden.
----------------------------------------------------------------
Sorry, maar bovenstaande is dikke onzin, echt grote onzin!
Ten eerste, de honda motoren zijn juist toerenmotoren, en een goede hondamoter loopt met 2ton net zo goed als de eerste 20dkm.
Geen enkel probleem voor een Hondablok.
En omdat het probleem onstaan is na het vervangen van de distributieriem zal er toch ergens een foutje in geslopen zijn..
Groeten Honda-Fanatic
21 jaar
Auto heeft alweer heel wat kilometers er bij gekregen en inmiddels ingeruild en weer verkocht.De nieuwe eigenaar heeft in Duitsland ruim tweehonder per uur gereden en geen lampje die gaat branden.Dus blijft een beetje vreemd, want distributie is nadien niet meer bijgesteld.
Misschien moest de ECM even opnieuw inleren?...
21 jaar
Ik denk niet dat het te maken heeft met de distributieriem. Ik heb dit probleem namelijk gehad bij een Civic 1.5-16V. Alle symptonen die jij beschrijft had ik ook. Het motormanagement lampje ging voortdurend aan op de gekste momenten. Zonder dat je enig verschil merkte in het rijgedrag van de auto. Na het afzetten van het contact ging het lampje ook weer uit.
Als een sensor wordt aangesproken in het motormanagement schakelt als het goed is het backupsysteem in. Naar mijn mening worden dan bepaalde sensors uitgeschakeld en draait de motor op andere waarden. Verklaart ook misschien het hogere benzineverbruik en de indruk hebben dat de auto optimaal loopt. Na veel gekloot en zoeken ben ik toch erachter gekomen wat het nu was. Het bleek dat mijn lambdasonde op punt van springen stond. Hij moet een spanning afgeven blijkbaar naar het motormanagement als de uitlaatgassen op temperatuur zijn (correct me if i'm wrong). Dat deed ie dan wel en dan weer niet. Ik heb er een nieuwe ingedraaid en het probleem was opgelost. Ik weet niet of je een lambdasonde kunt doormeten, maar misschien is het wel de moeite waard om het te proberen.
Groetjes.
20 jaar
hahaha lees ik net mijn eigen reply effe na, zie ik dat het al een half jaar geleden is dat ie er om vroeg. Eerste keer dat ik antwoord op een vraag. Hoop dat ie er nog wat aan heeft! hihihi...
20 jaar
ik heb ook dezelfde probleem, dank je wel hey
nu weet ik waar ik kan zoeken
20 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Honda Civic of stel zelf een nieuwe vraag.
22 jaar