hallo pro's en lotgenoten mijn civic 1.6 automaat trekt tijdens accelereren behoorlijk naar rechts, als ik dan mijn gas los laat schiet de wagen even naar links.
daarna blijft deze netjes rechtuitrijden.
ik had de wagen zo gekocht en de verkoper vertelde mij dat de wagen alleen nog even uitgelijnd moest worden, nou dat heb ik dus laten doen en ook gelijk 4 nieuwe banden. maar het is niet over.
ik ben een paar maal teruggeweest bij de garage waar ik em heb laten uitlijnen maar die kunnen het niet vinden.
ze hebben ook(vluchtig) geken naar speling op draagarmen en rubbers maar alles lijkt in orde.
herkend iemand dit probleem? help aub!!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Alles met mate, maar een korte en lange aandrijfas zorgt altijd voor reacties bij gas geven en gas lossen. Als je het stuur niet of nauwelijks vasthoudt, trekt elke voorwielaandrijver.
Als er geen speling op de draagarmen, reactiestangen en stuurkogels zit en de boel correct uitgelijnd is, lijkt me dat de enige andere mogelijkheid is een aanlopende rem rechts tijdens acceleren die weer loskomt bij gas loslaten of een differentieel dat tijdens acceleren het rechter wiel sterker aandrijft dan links (kan dat?).
14 jaar
[quote=Pivavar]Alles met mate, maar een korte en lange aandrijfas zorgt altijd voor reacties bij gas geven en gas lossen. Als je het stuur niet of nauwelijks vasthoudt, trekt elke voorwielaandrijver.[/quote]
ja weet ik wel maar over een afstand van 25 meter 1 rijbaantje opschuiven is niet ok
ik moet m'n stuurtje toch best stevig beethouden bij optrekken om rechtuit te blijven gaan
en een rem die bij gasgeven gaat remmen en daar weer mee ophoud als jeje gas loslaat? ik zie niet hoe dat zou kunnen
differentieel lijkt me wel mogelijk maar hoe test ik dat??
14 jaar
ik heb wat zitten surfen en het differentieel is een mogelijke oorzaak, weet iemand hoe/waar ik dit kan (laten) testen
nog even naar de remmen gekeken en de rechterrem lijkt warmer te zijn dan de linker na een testrit van zo'n 10 minuten maar het wiel loopt niet zwaarder
14 jaar
nou vandaag de wagen weer op de brug gezet en alles nagekeken
het probleem is nu als volgd:
de wagen staat op de brug, de motor draaid en de wielen zijn vrij van de grond, automaat staat in d4
ik druk de remmen in zodat de wielen geblokkeerd blijven en geef gas. en m'n stuur draaid vanzelf 180 graden naar links
steeds opnieuw als ik gas geef.
als ik op de weg rijd en accellereer dan trekt de wagen naar rechts
WIE WEET EEN OORZAAK? zou het het differentieel kunnen zijn??
als ik de wagen laat uitrollen of rem blijft de wagen gewoon recht en trekt niet naar links of rechts
14 jaar
Als het inderdaad alleen met aandrijven is: wellicht is er een onjuiste aandrijfas gemonteerd... en.. weet je zeker of beide voorwielen wel worden aangedreven, wellicht is er 1 as gebroken...
Zijn er verder geen bijgeluiden? Een onjuist belast differentieel zou zich moeten laten horen... Lopen alle wielen helemaal vrij? Geen gebrom van wiellagers? Velgen wel recht? Velgen wel met juiste specificaties? Verlaagd?
14 jaar
hoe weet ik of ik de juiste as heb.
en assen zijn heel, wielen lopen vrij, ook geen vreemde geluiden en hele ophanging en velgen zijn origineel
14 jaar
Van belang is toen wanneer de auto vrij op de brug stond of beide voorwielen wel draaiden in D4? zoniet lijkt dat toch een probleem met diff of aandrijfas..
anders, heeft de auto wellicht schade gehad? Meet anders de afstand tussen achter en voorwiel (hart op hart) deze moeten aan beide zijden precies even groot zijn!
anders, probeer tijdens het rijden eens de handrem lichtjes aan te trekken terwijl je gas blijft geven, wordt het scheeftrekken dan minder?
anders, probeer dit ook met de voetrem, lichtjes indrukken tijdens rijden en gas blijven geven (met mate en niet te lang uiteraard!)
14 jaar
nitas...als er een as gebroken is komt de auto geen millimeter van z`n plaats.
http://www.chaosboyz.nl/rubriek/techniek...
Uiteraard heb je gelijk maar wat als een wiel of as toch ergens weerstand ondervind?
14 jaar
[quote=Hans4040]nitas...als er een as gebroken is komt de auto geen millimeter van z`n plaats.
http://www.chaosboyz.nl/rubriek/techniek...[/quote]
goeie link. lekker duidelijk
nou snap ik wat er mis kan zijn
maar als de wielen vrij hangen werkt alles gewoon normaal
ik draai het linker wiel vooruit en het rechter draait evensnel achteruit, dit is normaal
als ik em dan met draaiende motor in d4 zet, draaien ze allebei evensnel... (vooruit ja)dat s ook normaal
dus zo lijkt alles o.k. maar er zal toch iets zijn wat ik niet zie of hoor .
is er een manier om verschil in kracht tussen het linker en rechterwiel te meten?
14 jaar
[quote=nitas]Van belang is toen wanneer de auto vrij op de brug stond of beide voorwielen wel draaiden in D4? zoniet lijkt dat toch een probleem met diff of aandrijfas..
anders, heeft de auto wellicht schade gehad? Meet anders de afstand tussen achter en voorwiel (hart op hart) deze moeten aan beide zijden precies even groot zijn!
anders, probeer tijdens het rijden eens de handrem lichtjes aan te trekken terwijl je gas blijft geven, wordt het scheeftrekken dan minder?
anders, probeer dit ook met de voetrem, lichtjes indrukken tijdens rijden en gas blijven geven (met mate en niet te lang uiteraard!)[/quote]
mitas , ik heb bovenstaande geprobeerd en geen vreemde dingen, behalve de afstand meten tussen voor en achter, dat ga ik ff meten,
maar dat zou ik(lijkt me) ook moeten merken als ik de wagen uit laat rollen, en niet alleen naar rechts trekken bij accelereren.
14 jaar
Jer1, het wordt steeds moeilijker.. Hoewel de wielen vrij ronddraaien kan het toch zo zijn dat tijdens het rijden en warmworden van schijven en blokken een rem aanloopt. Probeer eens een stukje (snel)weg te rijden, maak gewoon gebruik van de remmen maar de laatste +- 5 minuten zo min mogelijk, maak een pitstop en voel eens voorzichtig aan de velgen, is er soms een velg aanmerkelijk warmer dan de andere?
Anders zou ik toch nog een keer, bij een ander bedrijf, de uitlijning en afstelling laten controleren, met name het camber.
14 jaar
nitas het komt niet door warm wordende schijven of remblokken of remklauw of of of
want de auto trekt alleen naar recht bij accelereren. ook smorgens zodra ik de straat uit rijdt en dan is alles nog koud.
maar dat camber en sporing bij een andere garage laten chekken zal ik dan maar laten doen.
ook zoek ik nog steeds een manier om links en rechts de aandrijfkracht te laten meten. dan weet ik of het het diff. is.
14 jaar
als ik m'n voorwielen op de rem-testbank zet en de auto op de handrem en dan gasgeven in d4 zou ik dan een meting krijgen???
14 jaar
Jer1, het blijft aandragen van suggesties maar als je met zekerheid stelt dat het euvel ALLEEN tijdens acceleren optreed kan het naar mijn idee toch wel in de wielophanging zitten. Als hier ergens te veel slijtage of beschadiging zit zal onder de druk van het acceleren de stand van het wiel kunnen veranderen met alle gevolgen van dien... (rubbers, (sub)frames, armen, dwarsstangen, etc).
Ook hoor ik wel eens dat fuseekogels of een versleten karkas van de banden een rol kunnen spelen. Hoewel je 4 andere banden hebt gemonteerd wellicht toch ook nog een wielwissel proberen?
Achteraf vraag ik mij ook af of uitlijnen zinvol is als de auto wel recht uitrolt maar extra controle kan natuurlijk geen kwaad. (camber)
Ik ben bang dat een uitvoerige check van wielophanging, stuurinrichting en aandrijving bij een garage met verstand van zaken nog de enige optie is...
14 jaar
Je wagen is uitgelijnd zeg je,scan dat rapport eens in en zet hem hier even neer.
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Honda Civic of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar