Honda Civic: Civic stuurt te licht (Zonder stuurbekrachtiging)

Bouwjaar: 1991, Brandstof: Benzine, Motorcode: D15B2

Beste,

Ik heb sinds kort een Civic 3D 1.5 Dxi uit '91 zonder stuurbekrachtiging.
Nou heb ik gemerkt als ik boven de 100 km/u ga, lijkt het net een stuiterbal. Een klein tikje naar links of naar rechts en de auto gaat mee (lijkt een beetje op stuurbekrachtiging die je met 1 vinger kan sturen). Onder de 100 km/u voel je wel gewoon dat je een auto bestuurt, controle hebt over de auto.
Het is best een eng gevoel als je op de snelweg rijdt en zo 'controle loos bent' en elk drempeltje of hobbeltje je auto kan meetrekken

Iemand een idee wat het zou kunnen zijn?

Dongee

Geplaatst door Dongee (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Honda Civic? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

cor van jaarsveld (0) PRO, 11 jaar geleden

Meestal is de klacht dat het sturen te zwaar gaat.. Ik vertaal daarom de klacht in onrustig weggedrag boven de 100 km/uur. Als dat juist is, zijn er verschillende oorzaken te bedenken.. Als eerste de bandenspanning voor en achter.. Deze moet vooral links en rechts gelijk zijn en niet veel hoger dan het voorschrift.. Lager is natuurlijk ook niet goed.. Daarnaast kan het zijn dat er iets mis is met de wieluitlijning. Dat kan veroorzaakt zijn door, verkeerde velgen (ET waarde), verkeerde draagarmen,)Caster oftewel de askanteling, zoals de schuine stand van de voor vork van een fiets) Ook de sporing kan verkeerd zijn afgesteld. Als je denkt dat het euvel aan 1 kant zit, moet je denken aan speling ergen in de stuurinrichting of de wielophanging. Als een of meer schokbrekers niet meer werken heb je ook een onrustig weg gedrag. Maar je merkt dat het meest aan het op en neer gaan van auto bij oneffenheden..
Hoewel het niet de bedoeling is dat er bij snel rijden rukjes of tikken aan het stuur worden gegeven, ga ik er van uit dat de auto last van overstuur heeft.. De auto gaat dan vrij heftig naar links of rechts als er minimaal aan het stuur wordt gedraaid. Iets anders is het als de auto niet koersvast is. Dat vraagt om correcties.. Bij speling is de dosering dan bijna altijd onjuist (teveel of te weinig) En dat blijft maar doorgaan.

Dongee (0), 11 jaar geleden

Bedankt voor uw antwoord.

De bandenspanning is precies zoals het voorschrift. Verder is de auto gewoon standaard, geen andere velgen of iets dergelijks. Bij lage snelheden voel je wel gewoon dat je een auto aan het besturen bent, maar als je iets harder gaat lijkt het net of je over de weg vliegt en daar vrij weinig controle over hebt. Ook lijkt het net of er een beetje speling op het stuur zit, als je bijv 80 rijdt en je stuurt ff snel naar links en rechts een paar keer (nerveusachtig / hoe je dus eigenlijk zou corrigeren als het stormt) gebeurd er weer niks dan ga je gewoon in 1 rechte lijn vooruit.

Zelf heb ik ook het idee dat de buitenomgeving meer controle heeft dan ik achter het stuur. Wind, weg of bijvoorbeeld vrachtwagens die langsrijden...

cor van jaarsveld (0) PRO, 11 jaar geleden

Wind gevoeligheid wordt veelal veroorzaakt door slechte schokdempers.. Maar ook speling op stuurkogels of op het stuurhuis kunnen dat veroorzaken. Dus dat maar als eerste (laten) controleren.. Vooral de laatste opmerking doet vermoeden dat er speling is...

Met 2 personen kun je zelf heel goed controleren of dat het geval is..Vooraf draai je bij stilstaande auto in de rechtuitstand het stuur 10 minuten (van de klok) heen en weer. Daarna beweeg je van uit de middenstand het stuur bv 3 minuten naar links en daarna 3 minuten naar rechts. Tijdens die beweging moet aan de voorkant van beide wielen moet een gelijke reactie te voelen zijn... door daarna de bewegingen te herhalen met steeds minder stuuruitslag kun je zelfs bepalen aan welke kant de speling zit.

Al komt dat minder vaak voor, kan ook speling op een achterwiel oorzaak zijn van het vervelende rijgedrag..

Dongee (0), 11 jaar geleden

Double Post

Dongee (0), 11 jaar geleden

Het probleem is laatst opgelost, er zat geen speling op.
Uitlijnen van de banden hebben het vage rijgedrag opgelost, nu rijdt hij weer gewoon zoals het hoort !

Bedankt voor het helpen en de informatie

cor van jaarsveld (0) PRO, 11 jaar geleden

Raar, Zomaar, zonder dat er iets voorgevallen of vervangen is?? moet de auto uitgelijnd worden om een probleem te verhelpen???? Let met ingang van nu goed op het slijtage patroon van de voorbanden....

Dongee (0), 11 jaar geleden

Ik had de auto gekocht en kwam er pas later achter dat hij bij hoge snelheden zo een vaag stuurde.
Misschien had de vorige eigenaar de banden vervangen o.i.d. maar niet laten uitlijnen, daar ben ik niet van op de hoogte.

Bedankt voor uw reactie en zal er vanaf nu op gaan letten.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Honda Civic of stel zelf een nieuwe vraag.