Honda Civic: Licht tikken motor stationair na starten, sinds olie verversen.

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4

Sinds het olie verversen tikt mijn motor licht bij stationair. Heeft ie niet als de auto choke op staat, dus alleen echt stationair na het starten, bij gas geven niks meer te horen. Tikken gaat pas weg als ik er 100 meter mee heb gereden, zou ik hem dan uit zetten en dan na een aantal minuten weer starten heeft ie het weer tot ik een 100 a 200m heb gereden. Zouden de kleppen gesteld moeten worden?? Ik weet namelijk niet wanneer dit voor het laatst is gebeurd.
Tikkend geluid is hoe zou ik het moeten omschrijven: ken je het geluid van een oude McCormick of MF dieseltrekker? Daar de zachte versie van.
Wie herkent dit?

O ja, de olie wat erop zit is 5w40

JWJ23

Geplaatst door JWJ23 (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Honda Civic? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

asfaltrocker (0), 11 jaar geleden

het duit op een te dunne motor olie,honda zelf adviseerd 10w40
half synt of zelfs 20w40
je moet zo bedenken wat heb je voor die tik gedaan en na
zoals je zelf zegt alleen de olie,,,,
omdat de motor goed heet kan worden kan de olie te dun worden en dat hij dan niet meer smeert.
en dat je dan een tik hoort als kleine diesel,

JWJ23 (0), 11 jaar geleden

Het is de D14Z2 motor, dus hiervoor wordt 10w40 geadviseerd?? Dan gaat er nieuw olie op, 10w40 dus. Ik moet er wel nog een paar dagen mee weg voordat ik er nieuwe op doe. Kan dit kwaad om die paar dagen nog ermee te rijden?? Ja heel eerlijk, ik kon het nergens terug vinden welke olie op deze motor moet.

asfaltrocker (0), 11 jaar geleden

het kan niet zo veel kwaad ,als je olie pijl maar in de gaten houd,
dunnere olie gaat veel eerder overal heen dan wat stroperige.
ik zocht het op via google
de meeste honda liefhebbers gebruiken 10 w 40 van castrol
ik had ooit een ford escort tdi en ik wist niet welke olie erin ging,dus 15w40 erin
nou die bleek te dik te zijn voor een diesel met als gevolg starte niet ook niet na 5 x voor gloeien.
ik heb nu een andere autotje en de garage had er 5 w 10 in gedaan ,
met als gevolg het blok zweet .is te dun
ik zou dus wel je pijl goed in de gaten houden,en wel bij vullen met de olie die er nu in zit
dus niet met 10w40 bij vullen,want dan ga je olie mengen met de vicositeit die andere eigen schappen gaat krijgen.
wat er dan precies gebeurd weet ik ook zo niet maar zeker niet raadzaam.om olie te mengen
als je de andere olie in gaat doen je olie zou ik ook maar vernieuwen,
daar zit ook nog wel wat restanten in,
succes ermee en laat effe weten of de tik weg is na vernieuwen van je olie,,,
grt thom

Hans4040 (335) PRO, 11 jaar geleden

10W40 is goed...filter ook vervangen.

JWJ23 (0), 11 jaar geleden

2 Honda dealers gebeld, zeiden allebei 5w30, 5w40, of 10w40
vandaag geluisterd met schroevendraaier, kleppen zijn het niet, zijn injectors wat ik hoor tikken, hoor het geluid daar vanaf komen., vandaar ook dat tractor achtige geluid(nee het is niet de zuiger of drijfstang/lagers). Is er wat aan te doen aan dat tikken van die injectors zonder ze te vervangen?? Ik blijf er wel voorlopig mee doorrijden

Pivavar (50), 11 jaar geleden

Asfaltrocker, je hebt ongetwijfeld verstand van SAAB's, maar als je een zweterig blok wijt aan een te dunne olie, kun je maar beter uit de buurt van een Honda blijven. Honda's zijn kurkdroog, ook na 10 jaar. En kom nooit met een 20W bij een Honda, dat is te gek voor woorden. 5W voor de modellen tot 2001, daarna 0W (een enkele uitzondering, Type R, Legend, S2000) daar gelaten.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Honda Civic of stel zelf een nieuwe vraag.