Ik heb hier een Honda HRV staan met een emissieprobleem waar ik niet uitkom. Het verhaal is als volgt:
Auto: Honda HRV bj. nov. 2001
Motor: D16W1
Brandstof: LPG, 1e of 2e generatie G3, merk AG, type DGC met stappenmotor.
km: 388000
Probleem:
CO waarde pendelt behoorlijk op LPG, tussen 0,1 en 2,2 bij stationair, Bij 2500 rpm pendelt hij tussen 0,3 en 0,7 lambdagetal is redelijk ok, ppm tussen 300 en 400. Op benzine pendelt CO een klein beetje (0,3 - 0,5).
Foutcode P0130, lambda signal slow response
Al gedaan:
Lambdasensor vervangen, 2x, (door een Denso, zou goed moeten zijn)
Lambdasensor kabel en stekker gecontroleerd
Vacuümleidingen inlaatspruitstuk gecontroleerd, vacuumleidingen naar de tank gecontroleerd,
Temperatuursensor vervangen, MAP sensor vervangen,
Compressie gemeten, met drie verschillende meters, alle cilinders rond 12,2 bar,
Ontstekingsmoment afgesteld, bobine vervangen, bougies vernieuwd, afgesteld op 0,7mm ivm lpg, bougiekabels vervangen
Stationaire regelklep schoongemaakt, gecontroleerd, PCV klep vervangen, verbindingslangetje met inlaatspruitstuk gecontroleerd
Gasklephuis gecontroleerd op lekke pakkingen etc
Kleppen gesteld, Uitlaatspruitstukpakkingen vervangen
LPG computer gecontroleerd, solderingen opnieuw gedaan, relaistjes op de printplaat vervangen, LPG regeling (m. stappenmotor) gecontroleerd.
Het gekke is dat als hij stationair op LPG loopt, en ik koppel de stappenmotor los die de lpg toevoer regelt n.a.v een signaal van de lpg computer, dan pendelt hij nog steeds, dus het pendelen wordt niet veroorzaakt door de LPG computer.
Dus, ook brandstofpomp uitgeschakeld, benzinegalerij drukloos gemaakt zodat mogelijk druppelende benzine-injectors geen effect hebben bij lopen op lpg. en tenslotte de Katalysator vervangen. Geen resultaat tot nogtoe.
Heeft iemand een idee waar ik dit moet zoeken?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Klepspeling in orde ?
Compressie goed en gelijk ?
Ja, de klepspeling is in orde, de compressie is als nieuw, rond de 12 bar op alle vier ciliinders
Wat is het merk van de gasinstallatie ?
Verdamper of filter niet vol sludge.
Verdamper is een AG DGC en gereviseerd met originele reparatieset, primaire druk opnieuw afgesteld, schoon, geen sludge. Stappenmotor een paar jaar geleden vervangen, werkt helemaal goed. pendelen lijkt niet uit de lpg regeling te komen.
Wat doen de fueltrims?
6 maanden
stationair regelt hij bij tussen 10 en 18% maar ik heb het idee dat de lpg computer de openingtijden van de benzineinjectors omrekent naar een langere waarde voor de LPG toevoer en dat dat zichtbaar wordt in de fueltrim. zou dat kunnen kloppen? Het is een 1e of 2e gen. G3 installaite met een mengstuk, nog niet zo geavanceerd.
Dat kan ja. Dan zou je de correctie factor van de lpg iets bij kunnen stellen. Maar dat zal niet de oorzaak van het probleem zijn.
Werkt de verwarming van de lambda wel? Zou je een foutcode op verwachten maar toch.
En meet eens of je spanning verschil hebt tussen de ecu massa, lambda sonde massa en blok.
6 maanden
Inmiddels zijn we twee weken verder, hoog tijd voor een update. ik heb de suggesties opgevolgd, verder gezocht en uiteindelijk de storing(en) gevonden. De lambdasonde signaaldraad maakt een lus door de LPG computer waar het signaal d.m.v. een relais geschakelt wordt. Dit relais heb ik vervangen maar dat hielp niet. toen heb ik de LPG computer losgekoppeld zodat de motor alleen op benzine loopt, de signaaldraad van de lambdasensor weer rechtstreeks naar de ECU geleid, en de ECU vervangen. Daar bleek toen dus een storing in te zitten want dit stopte het pendelen. De emissiewaardes waren weer constant, maar wel te hoog. Ik heb een gaatje in de uitlaat vóór de katalysator geboord en toen emissies gemeten ervoor en erna, de kat deed niets dus vervangen door een nieuwe en toen waren de waardes op benzine weer helemaal in orde. toen de LPG installatie weer aangesloten en het lambdasignaal weer door de lpg computer geleid. De waardes zijn op LPG slechter maar nog nèt binnen de maximale waardes. De auto is weer afgemeld voor de apk en na de vakantie gaat er een nieuwe lpg motorset in. Het is opgelost. Ik heb niet vaak zo'n complexe storing meegemaakt. Uiteindelijk zat het probleem dus in: defecte temperatuur sensor, defecte lambda sensor, defecte ECU, defecte katalysator, slecht regelende LPG computer. Bedankt allemaal voor het meedenken!
En tenslotte nog even: Het meest opmerkelijke van deze gecompliceerde storing vind ik dat de auto er goed om reed, alleen het brandstofverbruik was aan de hoge kant, gemiddeld rond de 1op 9.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Honda HR-V of stel zelf een nieuwe vraag.
6 maanden