auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Honda Hr-V: Honda HR-V en afslaan

Bouwjaar: 2001, Brandstof: LPG, Motorcode: 1.6i 16v

Voordat ik de wagen in de fik steek probeer ik het hier nog maar even... Het gaat om een Honda HR-V 2WD 1.6, die ik drie jaar geleden heb gekocht met 78.000 op de klok. Nu staat er 155.000 op de klok en ben ik het aardig zat om zo rond te rijden.

Het probleem:
De wagen slaat in de opwarmfase af om vervolgens pas na zeer lang doorstarten weer aan te slaan. Dit gebeurt op LPG en op benzine! Eenmaal warm loopt de wagen perfect op gas en benzine. Zo nu en dan gaat het diagnose lampje aan van de benzine computer. Deze gaat enkele dagen later ook weer uit. Heb ik eens uit laten lezen en de fout was 'overslaan'. Ik had ook regelmatig backfire waardoor het filterhuis los lag. De problemen zijn s'winters het grootst omdat het dan langer duurt voor de motor warm is.

Het volgende is al eens gedaan (naast het normale onderhoud van bougies/olie/filters/kleppenstellen):
- bij 80.000 is de verdamper gereviseerd (oplossing voor kokende radiator/koelwater)
- bij 100.000 is de gascomputer opnieuw ingeregeld (grote vooruitgang, rustiger stationair en geen inhouden meer)
- bij 150.000 is het gasklephuis vervangen (incl. sensoren). Het ging om de stationair regelklep, maar dit heeft het probleem met afslaan niet verholpen. Wagen loopt nu wel regelmatiger. Prettiger bij filerijden.
- bij 155.000 lambdasensor vervangen door een Zirconia vier-draads. Groot verschil... de wagen geeft nu meteen een motor storing... Nog niet uitgelezen maar verwacht dat het een lambdafout is.

Het probleem met afslaan is dus nog steeds aanwezig en ik vraag me af wat het zijn kan. Op de honda-CD zie ik ook twee oxygen-sensors zitten bij de kat. Doen die nog iets wat invloed kan hebben? En wat voor een sensoren zijn dit?

Wie heeft nog een idee?

Geplaatst door

hutje (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Die oxygen-sensors zijn de lambda sondes.
Die meten namelijk de concentratie zuurstof (oxygen) in de uitlaatgassen.
Heb je de koelvloeistof temperatuursensor al eens gemeten/vervangen?
deze geeft een signaal aan de ECU om het koude startmengsel te verrijken.

mvg,
Hans.

Hans4040 1435
badge vip badge

17 jaar

Bedankt Hans, zal eens meten of de sensor juiste waarden geeft.

Had begrepen dat die sensors in de kat ook lambdasensors zijn maar waarom zitten ze ook daar en wat doet de wagen als deze defect zijn? De lambdasensor in het eerste stuk van de uitlaat is nu vervangen maar geeft al meteen een motorstoring. De wagen loopt echter wel goed bij warme motor en verbruikt niet meer of minder.
Het afslaan is ook erg abrupt, alsof er een sensorsignaal volledig weg valt. Dit is(was) echter niet zichtbaar op de hondadiagnose apparatuur.

hutje 0

17 jaar

Hutje,je schrijft dat de auto plotseling afslaat alsof er een sensorsignaal wegvalt. dit kan ook veroorzaakt worden door het elektr.deel van het contactslot.komt vaker voor bij deze auto's en is een onderdeel van een paar tientjes. mvg Diko

diko 0
badge

17 jaar

Interessant! Had ik nog helemaal niet aan gedacht. Lijkt me dan dat de onsteking geen spanning krijgt.

Zal dat ook de reden zijn dat ik de wagen pas na heel lang doorstarten weer aan krijg? De vorige accu redde het altijd net. Snap alleen niet dat dit alleen voorkomt in de opwarmfase. Eenmaal warm loopt de wagen goed.

Welk onderdeel is dat dan? Heb zelf de hond-parts-CD dus kan het dan evt. opzoeken en bestellen.

hutje 0

17 jaar

Gewoon de originele lambda sonde monteren.
Dit is waarschijnlijk een AG gasinstallatie.
De backfire komt door een te arm mengsel.
Het kan ook zijn dat tie op 2 brandstoffen te gelijk start, dan wil die wel aanslaan maar na heel lang doorstarten met name als de motor koud is, hetzelfde effekt heb je dan ook als je op benzine start.
Loopt de motor mooi rond na zo lang doorstarten of staat tie te pruttelen en moet je flink gasgeven om de motor mooi rond te laten draaien?.

primera p11 0

17 jaar

Mr. Primera,

Het is inderdaad een AG DGC installatie.

De backfire was opgelost na het opnieuw inregelen van de gas computer. In de log stonden honderden fouten mbt. het buiten bereik komen van min/max waarden. Na het opnieuw inleren liep de wagen compleet anders en pakte weer goed op. Afslaan deed ie helaas nog als de beste.

Het starten na afslaan is altijd spannend (midden op de kruising of voor de stoplichten). Motor valt weg en is daarna zowel op gas als benzine niet makkelijk aan te krijgen. Ik geeft dan vol gas en start zo'n 30 sec. door voordat de motor begint te pruttelen en na wat gas geven uiteindelijk weer netjes stationair loopt. Na zo'n geval slaat ie ook niet meer zomaar af.
Hoe kan ik voorkomen dat hij op twee brandstoffen probeert te starten? Wat gaat er dan eigenlijk fout? Snappen de computers onderling niet meer wie de baas is? Moet zeggen dat ie heel soms (1 op de 10x) wel meteen wil starten.

Heeft iemand eigenlijk de pinning van een DGC computer? Wil eigenlijk wel eens meten op de stekker of alle sensorsignalen goed aankomen. Klopt het ook dat de lambdasensorwaarde op gas niet wordt uitgelezen?

hutje 0

17 jaar

Er zit een zwart kastje vaak tegen het schutbord gemonteerd, ik weet niet of deze op temp overgaat naar gas of op tijd.
Dit kastje zorgt dat tie omschakelt van benzine naar gas, als tie op tijd schakelt dan kan je namelijk zolang doorstarten dat tie tijdens het starten op gas overgaat en aanspringt en dan loopt tie op gas.
Hij start koud op benzine en vaak loopt tie ongemerkt op beide brandstoffen en na een paar honderd meter begint de motor wat warmer te worden en en slaat tie af omdat het mengsel veel te rijk is.
Dan krijg je het euvel wat jij beschrijft, doorstarten en na 30 sec slaat tie aan op lpg.
Met name dat pruttelen duid erop dat tie op 2 brandstoffen gelopen heeft.
Ook start tie dan op benzine heel moeilijk.
Het gas is een volgsysteem, dat betekent dat de signalen van benzine overgenomen worden door de lpgcomputer.
de benzinecomp denkt dat tie op benzine loopt.
Dat kastje doet niets anders als de benzine toevoer afsluiten en de gastoevoer openzetten.
Er zit in het kastje ook een potmeter waarmee je de tijd van het overschakelen kunt beinvloeden en de overlap tegen het afslaan tijdens het overschakelen.
Als tie op temp overschakeld zit het wat anders in mekaar, maar kan die ook op beide brandstoffen lopen in de koudloopfase.
Als zich dit probleem voordoet moet je eens kijken naar de indicator tijdens het doorstarten, als tie op gas overgaat en hij springt aan dan loopt tie duidelijk op 2 brandstoffen.
Vaak zie je bij de gasboer dat alles perfect werkt en het probleem zich niet voordoet.
Maar laat ze daar maar eens naar kijken of gewoon het kastje vervangen.
De gascomp kun je ook simpel resetten door de pluspool een paar minuten los te maken en is ook alle vuile info er weer uit.
Werkt perfect en kost niets.

primera p11 0

17 jaar

Zoooo, dat is al weer handig om te weten.

Mijn wagen schakelt al snel (ca 1-2 sec) over op gas. Dat gaat ook redelijk goed. Dus: starten > loopt op benzine > 1500 rpm > na 1 sec. lpg relais klikt > ~500 toeren > loopt op lpg > terug naar 1200 rpm > ga rijden > gas los > toeren zijn onregelmatig en zakt tot 400rpm maar blijft meestal draaien(hikken) > rijden > bij eerstvolgende stop, afslaan

Het afslaan is dus eigenlijk meer primaire euvel. Is op zich nog niet zo heel erg als ie dan maar weer snel start. En dat is mijn tweede probleem. Beide problemen kunnen dus ook in het apparaatje zitten en het kan zeker kloppen dat er dan op twee brandstoffen wordt gereden want soms zijn de uitlaatgassen agressief (ruikt naar onverbrande benzine).

Ik kijk wat de indicator doet als het probleem zich voordoet en ga op zoek naar dit kastje. Bedoel je overigens het schutbord IN de auto bij de benzinecomputer of in het motorcompartiment bij de LPG computer? Heb het nog niet eerder gezien.

Dank voor de prima info!

hutje 0

17 jaar

Het zit in het motor compartiment.
Het is duidelijk dat tie op tijd overschakeld, de tijd is wel relatief kort.
Meestal word het afgesteld op een sec of 10.
Waarschijnlijk hebben ze de tijd zo kort mogelijk gemaakt om het probleem te tackelen.
Mocht het dat nou niet zijn, dan kunnen ook de benzine injectoren nog nadruppelen.
Maar dat denk ik niet.

primera p11 0

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Honda HR-V of stel zelf een nieuwe vraag.