Honda Civic: Iemand sugestie/verklaring Lambda waardes

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Benzine, Motorcode: B16a2 (1600 VTEC)

Ik heb een civic coupé, met een motorswap b16a2 uit een EK4.
Ben vandaag 28-06-2010 bij de APK keuring geweest, en ja hoor weer het zelfde als vorig jaar.
Lambda waarde weer op grens geval?
Bij stationair CO 0.04 Lambdawaarde 1.090
Bij 3000 rpm CO 0.06 Lambdawaarde 1.038
Het blok (B16a2) is veder origineel, alleen de luchtfilterhuis is van een DC2 (Integra TypeR).
Test is gedaan met de kat eronder.
Maar uitlaatlijn is: DC Sport ceramic 4-2-1, SRS tussendemper en een remus einddemper.
Volgens de monteurs van de honda, moet ik zoeken naar een lek in het inlaat gedeelte, weer een andere zegt dat er misschien wel een lek in het uitlaat gedeelte zit, maar misschien iemand anders nog advies.
Kan het misschien ook zo zijn, ik heb een remus einddemper eropzitten met 2x 110mm, dat ik 1 kant met de keuring zou moeten dicht drukken ?
Trouwens de ECU is afgesteld door martijn (Tinustussengas).
En om een lek op te sporen, wat kan ik het beste gebruiken ?

HenkyBoy

Geplaatst door HenkyBoy (55) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Honda Civic? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

16 Reacties

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Zonder de andere waardes van de 4-gas test (CO2, O2, HC) wat lastig te zeggen.
Maar een hoge lambda-waarde komt meestal door een hoog gehalte aan O2 in de gassen.
Vaak is dat een lek in de uitlaat. Hoewel voor de APK men moet beoordelen of de uitlaat gas dicht is.

Het kan inderdaad je einddemper zijn als de probe van de gas-tester niet ver genoeg in de demper wordt gestoken.
Het is niet ondenkbaar dat er buitenlucht via de andere eindpijp in de probe van de gas-tester wordt opgezogen.

HenkyBoy (55), 13 jaar geleden

De einddemper daar zitten de uitgangen vlak naast elkaar, de andere waardes waren ook goed en daarom snap ik het niet meer.
Daarom verdenk ik ook de einddemper met het aanzuigen van valse lucht door de andere kant dan.
Andere jaar maar eens proberen met een dop in de ene kant.

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Andere waardes worden niet beoordeeld voor de APK, maar goed waren ze niet. Want als ze goed zijn heb je een lambda van 1.000.
Wat om te onthouden voor de volgende keer. Gewoon alle waardes opschrijven.

HenkyBoy (55), 13 jaar geleden

Maar wat ik dus begrijp uit jou advies, ik moet zoeken in het uitlaat gedeelte.
Dus er zou een lek in het uitlaat gedeelte kunnen zitten, b.v een pakking die niet goed afsluit.
Of de einddemper.

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Ja, zelfs een gaatje om vocht weg te laten lopen kan het veroorzaken.
Maar, nogmaals ik heb niet alle meetgegevens van de 4-gas test. Dus dit is een waarschijnlijke oorzaak, hoeft niet zo te zijn.

HenkyBoy (55), 13 jaar geleden

Oldford nogmaals hier.
Ik heb gegevens weten te bemachtigen, alleen dit is nu met een katvervanger.
Maar zou de auto met een katlysator zuiniger zijn ?
De gegevens zijn :
CO 0.60 %(die is nou wat hoger maar logisch)
CO2 13.56%
HC 64 ppm
O2 1.83%
Lambda 1.069
CO cor 0.63
Kan het ook nog door kleppen stellen komen ?
Deze zijn eigenlijk nog niet lang geleden gesteld, door een kennis die monteur is.

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Voor de zuinigheid van een auto maakt de katalysator niet zo veel tot helemaal geen verschil.
Het onderste getal CO COR wordt door de tester berekend. De tester denkt dat de motor op 0,63% CO loopt.
Dat en de hoge lambda waarde komt alletwee door de 1.83% O2 die er over is.
Het is allemaal marginaal, maar het lijkt op een klein lekje in de uitlaat.

Als de uitlaat het niet is komt de O2 uit de motor en is de verbranding niet optimaal.

HenkyBoy (55), 13 jaar geleden

Ik heb nu weer de kat terug gezet.
Maar als de vebranding niet optimaal is, dan zijn de bougies toch niet mooie koffiebruin, want dat zijn deze wel.
Misschien dat ik hem nog 1x laat testen en dat ik de waardes hier nog wel een x neerzet.
En wat kan ik nog meer tegen doen als die niet optimaal verbrand ?
Maar u denkt dat het toch een lekje in de uitlaat systeem zit.
En bij welke waardes moet ik dan denken als de verbranding niet optimaal is met een kat, 2 getallen zijn al bekend.

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Compressie meten, lektest doen.
Of eens een keer goed meten aan de lambdasonde. Misschien is die wel verouderd en te traag.
Als dit een breedbandsonde is dan kun je de lambdasonde alleen testen door middel van uitlezen. Meten met voltmeter of scope gaat dan niet.

HenkyBoy (55), 13 jaar geleden

lektest aan de inlaat of uitlaatkant, compressietest is vorig jaar al gedaan en die waren goed.
Blok heeft nog 99190 KM gelopen.
En hoe kom ik er achter als het een breedbandsonde is, trouwens die jongen die mijn ecu heeft afgesteld heeft wel de lambda in beeld gebracht met voltage op de laptop.
Maar kunnen ze de lambda ook uitlezen bij de dealer ?

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Honda gebruikte in 1992 of 1993 al breedband lambda-sondes op sommige Civics, dus van daar de vraag.
Optie 1: Bel je tuner en vraag het hem. Kun je gelijk vragen of de ecu wel standaard is.
Is het geen standaard ecu dan is je tuner de enige die goed kan uitlezen.
Optie 2: Tel het aantal draden dat is aangesloten op de lambda sonde.

HenkyBoy (55), 13 jaar geleden

Het is een gechipte ECU, de tuner heeft hem nog 3 maand geleden afgesteld.
Deze heb ik ook benaderd en die zegt dat deze goed is afgesteld.( Doet het door heel het land door ook voor andere bedrijven)
Hij zegt ook dat het in het uitlaatgedeelte moet zitten.
Dan kan het een lekje zijn of de lambda die traag regelt.
Het is een 4 draads lambdasonde
En wat bedoelde u met een lektest, aan de uitlaatzijde of inlaatzijde, als u aan de inlaatkant bedoelde, wat kan ik daar het beste voor gebruiken?[quote=oldford]Honda gebruikte in 1992 of 1993 al breedband lambda-sondes op sommige Civics, dus van daar de vraag.
Optie 1: Bel je tuner en vraag het hem. Kun je gelijk vragen of de ecu wel standaard is.
Is het geen standaard ecu dan is je tuner de enige die goed kan uitlezen.
Optie 2: Tel het aantal draden dat is aangesloten op de lambda sonde.[/quote]

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Lektest is een test waarbij, met de zuiger in het bovenste dode punt, druklucht wordt toegevoerd via het bougiegat.
De apparatuur meet dan hoeveel procent lucht er ontsnapt. Hoe minder hoe beter.
Als er echt iets lek is, dan hoor je dat.

4-draads is volgens mij gewoon sprong-sonde. Zou je moeten kunnen meten en uitlezen.

HenkyBoy (55), 13 jaar geleden

He oldford u had gelijk, vandaag weer even aan de kast gehangen.
De lambda was nu 1.02.
Ik heb jongsleden vrijdag een pakking er tussen uit gehaald, deze had ik eens eerder vervangen 2 jaar terrug.
Hier bleek dus nog een stuk oude pakking tussen te zitten, hij kneep hem daar dus niet goed dicht.
Dus wel een lekkage in de uitlaat systeem, bedankt voor het advies.[quote=oldford]Lektest is een test waarbij, met de zuiger in het bovenste dode punt, druklucht wordt toegevoerd via het bougiegat.
De apparatuur meet dan hoeveel procent lucht er ontsnapt. Hoe minder hoe beter.
Als er echt iets lek is, dan hoor je dat.

4-draads is volgens mij gewoon sprong-sonde. Zou je moeten kunnen meten en uitlezen.[/quote]

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

De aanhouder wint, zullen we maar zeggen. Bedankt voor de feedback.

HenkyBoy (55), 12 jaar geleden

lekkage uitlaat.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Honda Civic of stel zelf een nieuwe vraag.