close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Honda Civic: B16a2 2L op 1000km olie verbruik!! Rook en stinken

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: b16a2

Ik heb een probleem met mijn civic met b16a2. Er staat nu 165000 km op de teller en hij verbruikt 2 liter olie 10w40 valvoline op 1000 km!!

Ook als ik de vtec inbreng begint hij te roken, blauw geloof ik, en stinkt hij behoorlijk naar verbandde olie.

Het blok was eerst redelijk goed, geen olie verbruik zeg maar, en trok lekker door. Sinds een week geleden ging het olie lampje branden. Toen ik ging peilen was hij helemaal droog! Direct 2 liter olie erbij gedaan maar die was na 1000 km alweer op want toen begon het lampje weer te branden. 1 liter toegevoegd en na 450 km weer te branden (uiteraard). Sinds gister heb ik er 3 liter in gedaan aangezien er een cappiciteit van 4 liter in kan. Vandaag gepeild, hij staat nu wel absurt hoog op de peilstok, ongeveer 3 keer zo hoog dan max puntje... maar nog steeds stinken en roken (in de VTEC) en ik heb het idee dat hij lang niet meer zo vlot en snel is als voor het olie probleem. Zeker vanaf de vtec is hij absoluut trager dan voor dit probleem. Daarbij vind ik ook dat hij niet vloeiend in 1 keer door trekt. In zijn 1, 2 en 3. Hij hapert niet heel erg of inhouden, maar je voelt dat hij niet vloeiend gaat.

Ook zonder het olie probleem heb ik hem tot 220 km per uur door kunnen halen met een klein beetje gas over, nu krijg ik hem niet verder dan 180 km per uur :( .

Lang verhaal. Wie kan mij helpen?

Punten die ik al eerder gelezen heb maar wil graag van jullie weten of dit helpt of niet:

- Klepseals vervangen
- Zuigers vervangen?
- ECU resetten

Ook heb ik gelezen met alle "sappen" en filters vervangen. Aangezien dit dit probleem nog bij niemand heeft opgelost ben ik hier nog niet aan begonnen, maar mijn olie in het blok is wel vers aangezien hij leeg was en opnieuw aangevuld is.

Geplaatst door

adpeters (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

TE veel olie is ook niet goed. Overtollige olie aftappen.
Lijkt erop dat je motor volledig versleten is. Reviseren of een ruilblok.

oldford 0
badge

14 jaar

dat is een oplossing waar ik liever nog niet aan wil denken. ik hoop dat er ook nog andere oplossingen zijn.

het is toch goed mogelijk dat de klepseals vast zitten?

en waardoor komt dit probleem meestal? cilinderkop of onderblok? anders is dit toch nog te vervangen?

adpeters 0

14 jaar

Toevallig dat ik ruilblok schreef en niet ruilmotor. Als je het onderblok vervangt dan gebruik je een ruilblok.
Vervangen van klepseals noem ik reviseren (van de kop).

Laat de compressie meten. Dan weet je meer.
Maar als je 40km topsnelheid te kort komt dan is het niet alleen een lekkende klepseal, dan is er meer aan de hand.

oldford 0
badge

14 jaar

Vandaag weer even getest. Olie stond gisteren dus extreem hoog. Nu stond hij net aan netjes op de peilstok onder het maximum bolletje. Kan verkeerd gegaan zijn tijdens het peilen. Wat ik wel constateerde is dat op de peilstok bij minimum erg donkere olie is en loopt over in lichte kleur olie tot aan maximum...ook rijdt hij een stukje beter en kon hij wel verder dan 180 km per uur. Niet dat ik hem continu aan het doortrappen ben maar nu liep hij wel door naar de 210. Dit was enkel even een test en verder dan dat vond ik het even mooi qua snelheid. Waarschijnlijk zal wanneer ik hem morgen weer peil het olie peil wederom gedaald zijn.

In de 5e versnelling als ik 150/160 continu rijdt (buiten de vtec 5500 toeren, of net er tegen aan) is hij ook behoorlijk aan het stinken wat je in de auto behoorlijk ruikt. Komende week zal ik eens een compressietest laten uitvoeren. Gelezen heb ik dat deze rond de 14,0 moet zitten op alle 4 de cilinders af-fabriek. Wat als dit hoger of lager is?

Tot slot heb ik vernomen van een ander oud topic hier dat op het moment de klepseals vast zitten, je ze eventueel kunt los weken d.m.v. op 1 volle tank benzine 3 á 4 liter diesel bij te doen en deze op lange afstanden oprijden. Dit schijnt een methode die vroeger ook gebruikt werd bij auto's die veel olie verbruikte. Wat denk jij van deze methode? En zelf ervaring mee met de werking hiervan?

Alvast bedankt.

adpeters 0

14 jaar

Klepseals horen vast te zitten. Als ze los zitten worden ze weg gedrukt en is er geen afsluiting meer, zodat er olie in de cylinder loopt.

Benzine-mengsel (met wat voor toevoeging dan ook) komt niet in de kop bij de klepseals. Lijkt me weinig nut te hebben.

oldford 0
badge

14 jaar

En? Hoe is het met het motortje?

oldford 0
badge

14 jaar

Auto is gesloopt probleen niet opgelost.

adpeters 0

10 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Honda Civic of stel zelf een nieuwe vraag.