Wij hebben een Honda Jazz CVT uit 2007 met 130000km op de teller.
Bij koud weer maakt de motor de eerste 2km binnen de bebouwde kom aardig wat lawaai.
Door de dealer is de diagnose gesteld dat het kantelende zuigers zijn, iets wat volgens de dealer vaker voorkomt bij de i-DSI motoren in zowel de Jazz als de Insight.
Nu hebben ze er bij de laatste beurt 10W40 in gedaan in plaats van 5W30 en het lijkt alleen maar erger te zijn geworden in plaats van minder. De dealer gaf aan dat het geluid minder zou moeten worden door het gebruik van 10W40, ik lees echter ook dat dikkere olie juist zorgt voor meer lawaai bij kantelende zuigers.
Ik vraag me nu af wat verstandig is, mijn gevoel is om er nu eerst gewoon weer 5W30 in te doen in plaats van 10W40. Klopt mijn gevoel?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hoe was het olie verbruik trouwens ?
Een auto die normaal op 5w30 vol-synth. hoort te staan , op 10w40 semi-synth zetten tja.
Nu weer terug op 5w30 ? het verschijnsel kantelende zuigers repareer je daar niet mee, het zou minder lawaai kunnen geven , maar ik heb niet de indruk dat dat hier het geval is.
Blok revisie is de enige adequate oplossing.
Het olieverbruik is nihil, in een jaar tijd niets bij hoeven te vullen. Het probleem doet zich alleen voor bij buitentemperaturen beneden de 5 graden en met koude motor.
Volgens de dealer kan het verder geen kwaad en zal de motor nog vele kilometers probleemloos moeten kunnen draaien (ik blijf enigzins wantrouwend...)
Heeft iemand een globaal idee wat een blokrevisie zal kosten voor een motor als deze?
11 jaar
Goede info van de dealer.... Alleen de eerste serie van de Jazz-en (2002) hadden hier soms last van, is ook een schrijven van. Maar dan ook warm nog steeds goed te horen. En het komt ook wel voor bij de Civic Hybrid, vooral als het onderhoud niet gerespecteerd wordt. Koud en ook warm. En bij een Insight? Nog nooit van gehoord. Maar goed, daar wordt het probleem niet opgelost. Maar is het ook werkelijk anders? Heb je vergelijkingsmateriaal? Superstil zijn ze niet. Kleppen moeten handmatig gesteld worden (staan ze goed?) en de injectoren kunnen ook goed tikken. En dikkere olie zou ik zeker niet gebruiken, 10W vinden Honda's echt niet fijn. Af-fabriek komen ze met 0W20.
11 jaar
Ik ga er dus eerst maar weer dunnere olie in doen. Ik lees alleen verschillende berichten, de een zegt 5W30 en de ander 0W20. De dealer heeft er in het verleden altijd 5W30 in gedaan, maar ik weet niet in hoeverre ik die daar nog in kan vertrouwen...
11 jaar
5w30 geen probleem.
Kantelende zuigers los je niet op met dikkere olie.
11 jaar
P11 zie #2
Maar je moet wat met een advies.
Feerie,je had er idd al op gewezen in je reactie.
In principe kan de auto er oud mee worden,mits je geen olie verbruik hebt,heb verschillende vw's gehad met dit verschijnsel.
Ik heb ook een peugeot gehad met dit verschijnsel,maar daar werd de boel vervangen onder garantie.
Maar daar was het zo erg dat het leek alsof de motor in elkaar liep,echt niet normaal rammelen.
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Honda Jazz of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar