Dag allemaal,
Ik heb een probleem met mijn auto.
Op een of andere manier zakt mijn koelvloeistof bijna exact een liter in de radiator ongeacht hoeveel km ik gereden heb. Niet na 10 km ofzo.. maar als ik nou 60 km rij, of 200 km. Ik kan steeds een liter koelvloeistof bijvullen. het pijl in het expansievatje blijft wel ongeveer gelijk. Het gaat zich alleen om de radiator.
Laatst merkte ik wel dat na een lange rit de koelvloeistof lichtjes uit de dop van het expansievatje spuit.. Ik merkte dit nadat ik een soort gezuis hoorde toen ik uit de auto stapte.
Als ik na een lange rit op de snelweg stil kom te staan bij een stoplicht. Hier weg rij en vervolgens na een paar meter weer voor een stoplicht kom stil te staan loopt de temp van de motor ook op.. (Dan zal de koelvloeistof ook lager zijn) Maar, als ik dan gas ga geven tot wat boven de 2000 toeren, dan zakt de temp weer.
Als ik wegrijd stijgt de temp ook heel snel, vervolgens na een aan meters zakt deze weer. Waarschijnlijk door de windkoeling.
Ook zakt en stijgt de temp redelijk snel.
Ik ben benieuwd of jullie enig idee hebben waardoor dit kan komen.
Groeten
Roy
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Beste Roy,
Het kan verschillende oorzaken hebben.
1. Controleer je thermostaat een of dat deze goed werkt.
2. Voel eens aan de radiateur slangen of dat deze alle even warm zijn ook de slangen welke naar de kachel lopen en wodt je kachel goed warm?
3. Zit er een orginele radiateur in met een orginele dop (let op het teken wat er op moet staan ND of TY
4. Wordt je radiareur overal even warm (onder en Boven?) (misschien half verstopt)
5. Lekt je gasverdamper geen koelvloeistof als je de plug eronder uit draai om de sluts af te tappen.
6. Heb je geen lekke koppakking waardoor er koelvloeistof via de cilinders lekt (draai de bougies eruit en bekijk deze op kleur of dat deze gelijk zijn.
Ik hoor het graag van je .
vr.gr.
honda-men
Bedankt voor de reactie! :D
Komend weekend ben ik op vakantie. Dus dinsdag zal ik gaan kijken :) het liefste doe ik het nu nog, maar de moter is niet meer warm :P
16 jaar
Beetje late reactie.. weinig tijd gehad..
Heb ondertussen doorgereden met mn auto..Als hij warm werdt heb ik gevoeld, ik meende dat de onderste slang kouder was dan de bovenste, maar er zat niet heel veel verschil in
Maar gister is er van alles gebeurt.. ik was het rijden, en hij werd weer heet, heel erg heet, hij liep zelfs boven het rode uit.. Ik kon echt nergens stoppen, dus moest wel even doorrijden.. Op een gegeven moment had ik de kans en ben ik direct gestopt. Onder het rijden had ik mn verwarming vol open gezet in de hoop dat hij nog wat kon koelen.. Opeens werd de lucht uit mn verwarming louw :S
spoot de koelvloeistof damp onder de dop van mn expansievaatje uit. het rookte flink.. Heb vervolgens anderhalf uur de auto af laten koelen.. Op een gegeven moment gingen de leidingen vacuum trekken.. Dus heb ik de dop los gedraaid van de radiator zodat er weer lucht ik kon.. Dit gad dus aan dat mijn koelvloeistof vrijwel op was... Toevallig had ik nog een hele kan vloeistof achterin liggen, dit heb ik erbij gegoten. er kon wel 4 liter in, als het niet meer was.
Vandaag ben ik heel rustig naar huis naar de garage gereden, Hier dachten ze dat de termostaat kapot is. dat die het vloeistof dan wel en dan niet doorliet.
Dus deze hebben ze er tussenuit gehaald.. eenmaal eruit zag hij er ook slecht uit.. een soort plastic rand brokkelde er zowat vanaf.
Ik hoop dat het hiermee opgelost is.
Heeft iemand een andere mening wat het kan zijn misschien nog? Ik ben benieuwd!
16 jaar
Beste roy,
DE mogelijkheid bestaat dat het idd de thermostaat is, ik hoop voor je dat het nu over is en hoor het graag als het anders mocht zijn
vr.gr.
honda-men
Net heb ik weer een stuk gereden.. Termostaat was het schijnbaar niet dus.. Hij werd weer warm. Niet zo warm als van de week, maar tegen het rode aan.. Dit doet hij vooral als ik weg rij bij een stoplicht na een relatief lange rit.
Als ik eenmaal niet meer optrek en op een snelheid blijf rijden zakt de temp heel snel, wat ik ook vreemd vind, kan een motor zo snel afkoelen?
16 jaar
De lauwe bovenste slang icm lauwe kachel betekent slechte circulatie. Waterpompen gaan nooit stuk bij Honda dus ik gok op een lekke gasverdamper. Rijd maar eens op benzine.
Toen hij zo warm werd reed ik op benzine.. Dus dat het probleem niet zijn.
16 jaar
Heb je wel circulatie in je koelsysteem?
Zit er geen lucht in?
16 jaar
Beste Roy,
IK denk dat je een lekke koppaking of een gescheurde cilinderkop hij bouwd n.l. druk op en kan deze alleen kwijt via het koelsysteem.
Laat je koelsysteem maar eens afpersen, waarschijlijk verliest hij druk.
vr.gr.
honda-men
Dag allemaal,
Vandaag naar een garage geweest die gespecialiseerd zijn in gas systemen.. Op gas deed mijn auto gek, ze hebben hier de gas computer vervangen. hiermee bleek het later niet opgelost te zijn..
Toen dachten ze dat de verdamper bevroor doordat de koelvloeistof leeg was..
Ik heb toen laten afpersen bij een honda dealer.. en zo bleek er een lek te zijn bij de aftakking naar de verdamper..
Deze vervangen, in de hoop dat het gas probleem opgelost is..
Op de terug weg werdt hij mij toch weer wat warm.. En moest ik bijna een liter koelvloeistof bij gieten.
Ze zeiden in de garage dat het koelvloeistof pijl de eerste keer wel kan zakken als de moter weer afgekoeld is.. ivm met lucht e.d. kan dat zoveel zijn?
Over een lekke koppaking of gescheurde kop hebben ze het niet gehad..
16 jaar
ja dat kan niets om je zorgen
over te maken
tenzij het elke dag moet
mvg willem2
16 jaar
voordat die lek gemaakt was moest ik elke dag wel bijvullen:P maar ik rij ook minstens 120 km per dag naar het werk.. ben benieuwd wat hij nu doet..
16 jaar
[quote=honda-men]Beste Roy,
IK denk dat je een lekke koppaking of een gescheurde cilinderkop hij bouwd n.l. druk op en kan deze alleen kwijt via het koelsysteem.
Laat je koelsysteem maar eens afpersen, waarschijlijk verliest hij druk.
vr.gr.
honda-men[/quote]
Dat denk ik ook. Laat de boel maar is afpersen.
Vandaag heb ik weer 120 km gereden.. Op de terugweg heb ik hem volgegooid, en toen ik eenmaal thuis was weer gekeken, en ik kon er toch wel weer wat in gooien.. geen liter meer.. maar volgens mij wel teveel...Of kan het evengoed nog lucht zijn?
Ik ga zaterdag naar de garage, kijken of ze hem weer kunnen afpersen en kijken of de kop of de koppakking dan toch echt kapot is..
Ik heb trouwens nog een vraag, mijn auto heeft een katalysator vervanger, zo heb ik hem gekocht. Komt die zomaar de apk door? De vorige eigenaar zei van wel.. mja, schijnbaar heeft die wel meer gezegd wat niet klopt.
16 jaar
ben heel benieuwt wat het is/was.
herken er wat van met mij hondatje.
lees het graag
groet yvo.
kat:moet werken vanaf bouwjaar jan:1991.....ik geloof
15 jaar
bij mij is het voor 90% de dop....ook al past niet de dop die ik vandaag binnen kreeg.
en een schuimende radiateur pil.
15 jaar
Kat:
Voor benzineversies met een cilinderinhoud van meer dan twee liter, bestaat die verplichting sinds oktober 1989. Andere wagens met benzinemotor moeten sinds 1 januari 1993 met deze voorziening uitgerust zijn.
heb bij mij de kop er afgehad.
en toch was het de koppakking en de kop moeten vlaken.
schijnbaar was de lek heel klein....
15 jaar
met mijn net aangeschafte prelude :( hetzelfde probleem.
waarschijnlijk lekke koppakking volgens verschillende.
binnenkort ook de naar de garage :(
...helaas erg duur...
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Honda Civic of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar