Beste leden,
Ik heb een honda civic van 1990 en ik was van plan de 4 ton ermee te halen. Het zou moeten kunnen. Altijd zoveel mogelijk zelf het onderhoud gedaan en originele onderdelen gemonteerd. Ik zit nu op 320.000 en helaas, plotseling is het oliegebruik fors gestegen en blauwe rook. Nu dacht ik dat het de olieschraapveren zouden zijn, van oudsher een probleem van oude jappen. Nu sprak ik iemand die zei dat dat tot de 12 kleppers wel zo was maar bij de 16 kleppers niet meer en dat ik eerder naar de klepseals zou moeten kijken. Ik moet er wel bij zeggen dat er bij vermogensvraag bij laag toerental een rinkelend rammeltje in zit, maar dat zit er al 10 jaar in. Het lijkt nu wel iets erger te zijn geworden.
Nu overweeg ik een landcruiser erbij te kopen, omdat dat bedrijfsmatig verstandiger is. Helaas voert Honda in NL geen echte terreinauto's. Ik zou de civic er echter prive wel bij kunnen houden. Mijn zoon gaat ook zijn rijbewijs halen. De carrosserie is nog behoorlijk goed.
Hoe kom ik er achter of de veren nog goed zijn? Compressie meten? Zijn goedkope compressiemeters betrouwbaar genoeg? kan de compressie goed zijn terwijl de olieschraapveer toch niet goed functioneert? Anders toch de cilinderkop (laten) reviseren. Is dat als hobbyist goed te doen of uitbesteden. Is er nog een ander oorzaak van hoog olieverbruik?
Alvast bedankt voor raad en tips.
Marco
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Compressie kan goed zijn , en toch de olieschraapveren defect.
Klepsteelrubbers vervangen is het simpelste , als je geluk hebt hoeft daar de kop er niet eens voor af.
Ik begrijp de situatie , heb zelf een zoon van 21 met een handvol civics.
Bij elke reparatie boven de prijs van een kratje bier zijn ze eigenlijk economisch totaalos.
Wij repareren ook tegen beter weten in , leuk om tedoen voor je kinderen !
Als je de auto s morgens start geeft hij dan even een blauwe pluim ? zoja klepsteelrubbers de oorzaak.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Honda Civic of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar