Hoi,
Ik heb een ratelend geluid in de motor zitten. eerst even dit, de auto was goed warm gereden en daarna was er een stuk op de snelweg doorgetrokken tot topsnelheid van de auto. daarna toen ik weer van de snelweg af was viel me een ratel op uit de motor.
Ik weet niet 100% zeker of deze ratel er van tevoren ook was of misschien in mindere maten was.
Maargoed.. eerste instantie dacht ik aan kleppen stellen, deze heb ik gesteld maar de ratel is er nog steeds net zo erg.
Nou verdenk ik misschien een kantelende zuiger. ik zal het geluid omschrijven:
stationair is het hoorbaar maar niet heel erg, als ik het toerental in zijn vrij op laat lopen hoor je het steeds beter. Als de motor koud is hoor je de ratel het beste, hoe warmer hoe minder. het blijft echter wel aanwezig..
Verder hoor je het geluid het beste als je op aan het trekken bent, en dan vooral met koude motor. hoe warmer hoe minder, maar het blijft wel.
Wat me ook opviel is als ik de carterdop er af draai dat er dan best wel wat carter dampen uit komen, kan zijn dat het meevalt maar dat viel me op. ik weet niet of zuigerveren een ratelend geluid kunnen veroorzaken?
Het geluid lijkt trouwens ook ergens bij het midden van het blok te komen, maar is wel lastig om dit zeker te zeggen.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Kan ook zijn dat je krukaslagers het aan het begeven zijn. Kantelende zuigers is lastig te bepalen. Welke olie zit er in de motor?
Hmm.. maar dan is het met warme motor toch niet minder? er zit 10w40 in van valvoline. maar ga deze week wel een keer olie verversen.
heb trouwens ook geluisterd met een schroevendraaier op het blok, en dan hoor ik het geluid van het middenblok komen.. ook als ik hem op het uitlaatspruitstuk houd maargoed dat zit er mee in verbinding..
13 jaar
Dit is meestal kantelende zuigers omdat hetgeluid bij warme motor minder is.of gescheurde zuigers
Hmm.. ja maar hij loopt verder nog goed, blok ligt mooi stil als hij stationair loopt. bij gescheurde zuigers zal hij ook minder goed lopen verwacht ik?
13 jaar
Krukaslager is makkelijk te horen door gas te geven en hij begint te tikken / kloppen in de motor, stationair hoor je het niet en loopt hij perfect. Kantelende zuigers komt eigenlijk niet voor. Drijfstanglagers om de haverklap met zulke autos.
Dus onder belasting hoor je de kapotte drujfstang lagers.
Je krukas zal ook kapot zijn en je drijfstang. En meestal cilinder 3.
Gr,
[quote=Greefhorst]Krukaslager is makkelijk te horen door gas te geven en hij begint te tikken / kloppen in de motor, stationair hoor je het niet en loopt hij perfect. Kantelende zuigers komt eigenlijk niet voor. Drijfstanglagers om de haverklap met zulke autos.
Dus onder belasting hoor je de kapotte drujfstang lagers.
Je krukas zal ook kapot zijn en je drijfstang. En meestal cilinder 3.
Gr,[/quote]
Volledig mee eens. 100% zeker de drijfstanglagers!
Een kantelende zuiger die geluid maakt heb ik nog nooit van gehoord????
13 jaar
Zijn gewoon de zuigers die je hoort, (zuigerspeling en niet de zuigerveren) hoe warmer hoe minder (lagers hoe warmer hoe meer je ze hoort)
het koud knokkelen van zuigers komt wel vaker voor, zeker als de crx wat kilometers heeft
Bij verschillende belastingen blijft het geluid van de zuiger nagenoeg gelijk. Bij een uitgelopen drijfstanglager zal het geluid toenemen naarmate je de motor meer belast..
ook zal de zuiger meer geluid maken bij een extra laag toerental. Doe eens een cilinderlektest. Dan kun je de zuiger uitsluiten. En soms kun je de speling op het drijfstanglager gewoon zien door het bougiegat. de krukas heen en weer halen in een stand waar je de zuiger net nog kan zien. onderling vergelijken.
door het uitzetten van de zuiger zal het kantelen ervan bij warme motor minder zijn.
Nogmaals komt eigenlijk niet voor bij Honda.. ik heb hier zoveel van die dingen, en altijd vliegen de lagers eruit. Als het even kan vervang ik de lagers na 2ton.
Laat de topicstarter maar een filmpje maken.
Mvg,
Frappant dat iedereen het over lagers heeft en kantelende zuigers.Wat dacht je van een uitgelopen of gebroken zuiger-pen.Komt nooit voor of nooit meegemaakt hoor ik mijn hele leven al, maar wat niet kan is nog nooit gebeurd.Dus hoe je het ook wendt of keert, bij alle suggesties moet de cartepan eraf en ik denk dat je dan heel veel wijzer wordt.
Succes.
Na de eerste keer dat ik een drijfstanglager heb horen gaan vergeet ik de diagnose nooit meer haha, vandaar dat ik om het filmpje vroeg ;)
Maar je hebt gelijk dat iig er vieze handen gemaakt moeten worden voor een uiteindelijke oorzaak.
Mvg ,
Hmm.. bedankt voor de reacties, zal eens kijken wat ik er mee kan doen. ik zal morgen eens een filmpje maken!
13 jaar
Vandaag een filmpje gemaakt. hier is de link: http://www.youtube.com/watch?v=VWNkFeWwa...
Nog een vraag, hoe kan ik controleren of er speling op de drijfstanglagers zit. en zijn deze te vervangen zonder de motor te demonteren?
13 jaar
Je hebt of je nokkenassen heeeeeeel erg kapot en anders je drijfstanglagers. Ik denk eerder dat je lagers eruit liggen..
Opkrikken --> uitlaat eraf --> Carterpan weghalen en dan even heel en weer wiebelen met de drijfstangen in de richting zoals ze draaien.
Klinkt iig niet goed!
nokkenas
moest je een klep veel meer stellen dan de anderen?
Ik moet zeggen het geluid klinkt op het filmpje wel wat harder als in het echt. of ik een klep meer moest stellen als een ander weet ik zo niet echt meer eigenlijk.. volgens mij viel dat wel mee, geluid werd ook niks anders na het stellen.
Maar ik heb ook nog geluisterd met "de schroevendraaier methode" schroevendraaier op het onderblok gezet en oor op de schroevendraaier. dan hoor ik dat het geluid daar vandaan komt.
13 jaar
De motor loopt ook niet goed op 4 cilinders. Het geluid lijkt op een beschadigde nokkenas of klepstoter, Deze moeten volkomen gaaf zijn. en geen krassen vertonen. misschien is er een nok half afgesleten. Ook kan er een klepveer gebroken zijn.
Hoezo loopt hij niet goed op 4 cilinders dan?
blok ligt mooi stil en loopt goed stationair. op het filmpje is de motor nog koud en loopt hij dus iets hoger stationair.
Er is geen klepveer gebroken dat heb ik al gecontroleerd. Maar hoe kan het dan dat ik met de schroevendraaier het geluid bij het onderblok hoor als het de nokkenas oid zou zijn..
en als hij warm is hoor je het geluid minder, in de auto zelf bijna niet meer zelfs
13 jaar
Ik heb het filmpje net gezien en geluisterd. Er zit een veel te harde tik in na mijn idee een krukaslager maar dat is van hier uit moeilijk te beoordelen.
Hmm.. ik heb nu ook de bougie's eruit gehaald. van de 1e 3e en 4e cilinder zijn de bougie's mooi van kleur. van de 2e cilinder is de bougie zwart. ik heb door het bougie gat van de 3e cilinder een schroevendraaier gestoken en op de zuiger gedrukt. ik haalde schroevendraaier er uit en nou zat er wat olie op de schroevendraaier. dit was bij de andere cilinders niet.
foto van bougie:
http://img97.imageshack.us/img97/7895/im...
nou heb ik voordat de ratel er was de bougies al vervangen en toen zag 1 van de 4 bougie's er ook wat minder uit. maar toen was die wel minder zwart als dat die nu is.
misschien dat dit er mee te maken heeft, of is het misschien "een ander probleem"?
olie verbruikte die al wel voor het probleem.
13 jaar
De tik kan meerdere oorzaken hebben... iedereen heeft gelijk hierboven maar je zult echt de boel moeten demonteren.
Ik vrees ook dat er meer aan de hand is dan een lager, die zwarte bougie en duidelijk olie op de zuiger is niet goed.
Doe idd eens een compressiemeting want je kunt zelfs wel een zuiger kapot hebben of een zuigerveer(en) in stukken .
Idd nooit meegemaakt en het is een Honda is natuurlijk flauwekul alles kan stuk en je hebt hem flink lopen belasten terwijl het al een wat ouder blok was dus dit was net even te veel voor het blokje.
Heb het filmpje van#14 gehoord en het klinkt inderdaad als een drijfstanglager maar ook als een zuigerpen of gebroken zuiger ("hoed" losgescheurd op b.v. zuigergroef). Welke cillinder het is is eenvoudig te controleren.
Verwijder de bougie`s. Torn de motor terwijl je met een lampje in het bougiegat kijkt.Torn totdat de zuiger een paar centimeter naar beneden is gegaan.Neem nu een wat lagere schroevendraaier en druk met gevoel recht op de zuiger.Zakt deze iets of hoor je een klik dan weet je in ieder geval welke cillnder het is. Is dit het geval, dan wordt het sleutelen en de carterpan verwijderen.Je kunt cillinder 1-4 en 2-3 zonder tussendoor te tornen controleren.
Succes.
M.V.G.
Het trucje met de zuiger omlaag drukken heb ik al geprobeerd (toen kwam ik er dus ook achter dat er op 1 zuiger olie lag). maar ik merk bij geen cilinder dat hij omlaag zakt of klikt.
Maarja, zaterdag ga ik de compressie meten en een lektest doen.. kijken wat het resultaat is.
Maar ik betwijfel een drijfstanglanger, aangezien je daar niet lang meer mee door rijd. en de tik zit er toch al 2 weken in ofzo. maar ook dat de tik minder is als de motor warm is.
13 jaar
Ik heb er al veel langer dan 2 weken weten rondrijden met een tik hoor!
Blijf het op een drijfstanglager houden en aangezien je wat olie op één van uw zuigers hebt mischien best heel het blokje reviseren.
13 jaar
omdat ik er achter ben wat de tik was wou ik het topic even omhoog halen.
uiteindelijk had ik een ander blok gekocht.
Maar nu heb ik de kop eraf gehaald, en wat blijkt.. er is een klein stuk uit de zuiger gebroken! en hij heeft ook nog eens kantelende zuigers, vooral degene waarbij het stuk uit de zuiger is gebroken.
Foto's:
[img]http://img843.imageshack.us/img843/9590/...[/img]
[img]http://img818.imageshack.us/img818/2989/...[/img]
12 jaar
Hmmmm Lekker Fried Piston Rings .
Ja en toch, hij liep netjes! Ondanks de harde ratel die niet normaal was. Cilinderlektest en compressietest waren goed..
Maar ik ga het onderblok eens helemaal uit elkaar halen.
12 jaar
Ik heb pas nu eens naar het fimpje gekeken en vooral geluisterd!
Duidelijk een krukas probleem of een uitgesleten pen v/d zuiger dus haal dat onderblok maar eens uit elkaar en laat weten wat je daar gevonden hebt!
12 jaar
En toch; op de foto is te zien dat de 2e cylinder het duidelijk niet naar z'n zin had. Toch benieuwd wat je nog meer tegenkomt.
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Honda CRX of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar