close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Honda Civic: Roken en olie verbruik

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8 VTI VTEC

Hallo mensen ik heb het volgende probleem met mijn auto ik heb sinds kort een honda civic 1.8 vti vtec aangeschafd en hij rijd prima. Alleen na 5.000 tot aan de begrenzer komt er blauwe rook naar buiten via de uitlaat weet iemand wat het is. En bij normaal rijden verbruikt die helemaal geen olie. Zijn het de klepseals of de zuigerveren.

Alvast bedankt

Vtec freak

Geplaatst door

vtec freak 557 (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

lijkt meer op zuigerveren
als je olie verbruik bij stationaar hoog ligt dan is het eerder de klepseals
door de onderdruk in de inlaat wordt de olie langs de klepseals gezogen

je zult in ieder geval een compressie, cilinderlektest en de hele meut moeten doen.
als de zuigerveren het zijn dan zal hij met de cilinderlektest via de olie lucht wegblazen. met een apparaat kun je zelf ook meten hoeveel procent lucht er wegstroomt.
frabikant geeft namelijk ook op hoeveel ze normaal vinden
dit ligt meestal niet hoger dan 10% als ik het goed heb

Ohh oke bedankt voor je reactie. Maar bij mij vorige auto had ik veel onderdruk waardoor de kleppedeksel werd wegeblazen om de zuigerveren op waren. En je merkte het ook omdat hij niet stationaar liep maar zat tussen de 900 en 3500 toeren op en neer te gaan. Mijn vorige auto was een peugeot 106 rallye daar waren de zuiger veren wel van kapot. Maar lijkt me sterk dat bij deze de zuigerveren kapot zijn de km-stand is pas 128.000. En hij rijd normaal geen overdreven benzine verbruik geen stank niks. hij rookt wel lichtjes. maar als ik dan schakel en door trek in de volgende versnelling is het weg.

gr.

zoals gezegt het klinkt niet ernstig

het komt alleen bij hoge toeren
wat het verder ook kan zijn (schiet in een keer in mij)
is dat de bougies het niet bij kunnen houden
het zou kunnen dat de vonk te zwak is om een goei vonk te geven
zodoende gaat er onverbrande benzine door de uitlaat
in sommige gevallen is dit ook blauw

Ohh ok. maar als ik hem wel doortrek dan is mijn motor olie wel minder geworden. Maar hij trekt gewoon nog normaal alsof er niks aan de hand is. Ik heb wel eens vaker zo'n auto gereden. Maar ik merk het verschil niet als het de zuigerveren waren dan had ik het wel gemerkt. Maar hij stinkt niet niks dat is het rare ervan.

gr

je hebt een klasse-auto met prachtige techniek,maar bedenk wel dat je dit in stand houdt met goeie onderdelen en smeermiddelen.Wat ik bedoel is,zit er een goede olie in met de juiste specs?

maybe 0
badge

15 jaar

Ja een honda freak heeft de zelfde motor net als de mijne en ik heb zijn olie erin gedaan valvoline 10w40 maxlife. bij hem kan je m gewoon doortrekken zonder zorgen te maken dat je olie opgaat en bij mij 4 keer trappen en dan kijken of er nog genoeg olie in zit. dat vind ik vreemd. We horen ook geen rare geluiden niks. Compressie is goed. bougies ook alles. dat vind ik vreemd. vandaar dat ik op deze forum ben gekomen.

bedankt alvast.

zou het ook kunnen liggen dat ik mijn kleppen moet stellen. maar dan zou je het horen of merken toch???

O.K. je hebt dus ook een erg hoog olieverbruik? rijdt de auto eens op bedrijfstemperatuur,laat hem stationair draaien totdat koelfan is aangegaan,motor uit,start weer na ong. 4 minuten,laat iemand achter de auto controleren of er DAN ook rook komt,zo ja dan zit t in je klepkeerringen of je klepgeleiders(te ruim of gezakt).zuigerveren komt me vreemd voor.probeer na te gaan hoe de auto is bereden door de vorige eigenaar en waarom hij hem heeft weggedaan....alle info is welkom en van belang misschien.....groeten G

maybe 0
badge

15 jaar

Hmm ok
ik zal eens gaan kijken hoop dat het dat is. En dan nog een kort vraagje de vorige eigennaar had er een vtec controller inzitten die er mee heeft liggen te kloten. Nu heeft hij m eruit gehaald. En ik heb het gevoel dat mijn auto niet meer op fabrieks instellingen staat. Weet mischien iemand hoe je de computer moet resetten. Mij vader zei accu klemmen los maken voor best wel lang (halve dag).

back-up zekering eruit voor een halve minuut

(zit in zek.kast onder de motorkap) nadien motor warm stationair draaien tot fan 2 keer heet gedraaid ,zonder stroomverbruikers aan (stationair inleerprocedure)

G

maybe 0
badge

15 jaar

Ik zie zelf geen back-up zekering in zitten wel een ECU en daar langs of onder nog 1. De honda zei dat ik 10 sec de accu klem los moest maken zodat die gereset werd:S. En ik heb bij de honda dealer gevraagd wat de compressie zou moeten zijn van mijn auto. Die zei vervolgens tussen de 15bar en 9 bar. Ik heb 14.2 bar op alle 4 de cilinders. Dus lijkt me sterk dat mijn zuigerveren op zijn. Dus heb ik vervolgens gevraagd hoe duur de klepseals zijn die zei ongeveer 125 euro 16stuks. Is dat goedkoop? En zou mijn olie verbruik trouwens iets te maken hebben dat ik mijn kleppen moet stellen?

B.V.D

Yep,haal de ecu-zekering er maar uit voor een halve minuut
prijs van klepseals zal wel kloppen,of t goedkoop is da s persoonlijk natuurlijk,maar je moet toch ook nog (laten) controleren of je geleiders niet te ruim of gezakt zijn,anders helpt het nog niet...
kleppen stellen heeft geen inv
loed op t olieverbruik,hoogstens op t mooi ''rond'' lopen van de motor
gr, G

maybe 0
badge

15 jaar

Ok bedankt.
Kan je zelf ook kijken of je geleider gezakt zijn zo ja hoe?
De ecu eruit halen op warme motor en draaiende motor voor een halve min? En daarna weer terug erin doen. Dat is wat ik heb begrepen.

Bedankt.

zekering eruit hoeft niet bij warme motor,kan ten allen tijde
klepdeksel afhalen en dan kun je door de klepveren de hoogte van je geleiders waarnemen,,is moeilijk te zien hoor,als je de seals wilt vern .kan dat ook alleen door de cil.kop te demonterenen de kleppen eruit te halen,aan de onderkant van de cil.kop kun je duidelijker zien of ze gezakt zijn,ook dan pas kun je constateren of ze ruim zijn

maybe 0
badge

15 jaar

hallo,

wat betreft ecu reset, hier een link http://www.hondahookup.com/forums/showth...
gegroet

elmee 0

15 jaar

ok bedankt. Ik heb het gedaan het heeft geholpen. Ik heb er een middeltje ingedaan en hij verbruikt aanzienelijk minder. Maar een monteur zei dat mijn olie schraapveer vast zit. Maar dat kan toch niet. Want dat zou je horen toch??

bedankt

wat voor middeltje, er zijn er honderden van. Heb je iets bij de olie gegooid, of in de brandstof.

Als het in de olie is ( oil treatment) dan kan het zijn dat de koolaanslag in de zuigerveergroeven los is gekomen, en dat je daarom minder olieverbruik hebt.

Raadzaam is nu om er nieuwe olie op te doen ( huidige olie is nu zwaar vervuild) en een oil booster erin te gooien, deze zorgt even voor wat extra smerende werking. Deze kun je dan weer gewoon tot de volgende beurt laten zitten.

Groeten Marcel

hellbat 0
badge

15 jaar

Hallo ik heb er inderdaad oil treatment erin gedaan hij verbruikt zeker minder olie. Olie ga ik binnenkort verversen. Maar die monteur zei dat mijn olieschraap veer vast zat maar dat kan toch niet?? of wel??

bedankt.

schraapveer kan wel degelijk vastzitten IN de zuiger. dat hoor of zie je niet, maar merk je enkel aan een verhoogd olieverbruik.

Omdat je nu die olietreatment erin hebt gegooid, lost de aanslag in de groef waarin deze veer zit op, en kan dus weer zijn werk ( beter) doen, vandaar dat je nu ook zult merken dat hij minder verbruikt. Met andere woorden, de schraapveer loopt weer netjes langs de cilinderwand zoals het hoort.

Zaak is nu de olie ( en vuiligheid ) af te tappen, en even voor wat extra smering te zorgen door middel van een booster. Komende tijd even rustig aandoen ( goed warm laten worden, niet teveel planken ) om de zaak weer even te laten inlopen.

Groeten Marcel

hellbat 0
badge

15 jaar

hmm oke bedankt voor je informatie ik plank zowiezo niet veel dat was alleen in het begin om te testen. Maar met booster bedoel je zeker slick50 of niet. En is het raadzaam om er FORTE engine flush in te gooien en 3kwartier stagionair laten lopen en dan aftappen?

Bedankt ;)

NEEE, GEEN slick 50, dit is een lapmiddel om oude rotte knarren nog enigsinds verkoopbaar te maken.

Als je op de site van Forté kijkt, zie je dat er ook een middel is wat je NA engine flush kan gebruiken, DAT spul moet je hebben. Die engine flush, zoiets zul je nu al in je olie hebben denk ik.

Groeten Marcel

hellbat 0
badge

15 jaar

hmmm ok ik zal eens gaan kijken bedank voor jullie info

bedankt

Kishan

Ik lees vanalles over je olieverbruik,maar wat is veel,hoeveel verbruikt hij ongeveer ?

1 liter op ...km ?

Gr Stefan

stefan84 0

15 jaar

Als hij in 1 maand tijd het olieverbruik merkbaar ziet kelderen( bericht #14 - #17 ) dan zal het echt een fiks verbruik zijn geweest.

Groeten Marcel

hellbat 0
badge

15 jaar

hallo ik heb mijn olie ververst maar het probleem is nog niet opgelost. Hij reageert nou wel feller maar als ik doortrek dan verbruikt die alleen de motor olie en als ik normaal rij dan helemaal niks. er komt geen blauwe rook maar witte :S bij 5.500 wanneer de vtec inslaat en bij nog een keer bij 8.000 toeren. maar onder de 5.500 verbruikt die helemaal niks. En weet iemand trouwens of dat normaal is bij deze motor dat de vtec bij 5.500 inslaat? En mijn olie verbruik is als ik normaal rij 0,0. Maar ik m ff paar keer flink door trek in 50km is het 2 liter bij vullen. Er zit 5w40 in

2 liter bijvullen op 50 km ...... je zult wel geen hand meer voor ogen zien..

dit zul je met een lap middel zelfs niet meer kunnen verhelpen..

Ik denk dan ook niet dat het probleem in je klepsteelrubbers zit..

Heb je al eens gekeken,als je stevig gereden hebt,en dan de bougies eruit draait,of de zuigerbodem niet vol olie hangt ?

Stefan

stefan84 0

15 jaar

Ja ik heb al gekeken is gewoon normaal en al mijn bougies zijn droog. Maar zoals ik al zei mijn compressie op alle 4 de cilinders zijn 14,2. En als ik door trek komt er geen blauwe rook. er komt juist een witte of grijze rook uit. En ik heb mijn olie al eruit gehaald en nieuwe olie erin gedaan. Ik had 'm wel geflusht. en nieuwe olie erin met oil threadment. heb er nu inmiddels 1.500 km mee gereden en heb al 1 liter moeten bijvullen(toen had ik 1000km gereden). Maar toen ik die 1 liter heb bijgevuld had flink liggen te trappen. en toen ben ik ergens stil gaan en een liter erbij gegooid. Maar er kwam wel een stank geur uit de motor ruimte. Maar sinds dien heb ik m niet hoeven bij te vullen. en ik heb er nog een paar keer doorgetrokken. en is nu nog op de maximum. En mijn olie is nu een beetje zwart.

hoop dat jullie mij meer kunnen vertellen
MVG

Dat je olie zwart wordt is normaal. Dat hij wat sneller dan gemiddeld zwart wordt id waarschijnlijk te wijten aan de flush, er wordt nu nog steeds rommel afgebroken die in de olie opgenomen wordt. Indien je nu merkbaar minder olieverbruik hebt, zo blijven rijden, en je olie in de gaten houden. Indien deze weer pikzwart gaat worden, gelijk vervangen, er zit dan weer een hoop rommel in.

Hopelijk heb je geluk, en blijft het bij een keer extra verversen om er weer een monster van te maken.

Groeten Marcel

hellbat 0
badge

15 jaar

ahhh hehe eindelijk dus ik heb rommel in me motor. maar zou die dan niet schuimen in dop??
en ik heb net op deze forum gelezen dat bij iemand de olie snel zwart word en iemand heeft dan gezegd dat het de zuigerveertjes zijn maar zoals jij dat zegt is dat niet het geval of wel??

mvg.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Honda Civic of stel zelf een nieuwe vraag.