Honda Accord 1999: Startonderbreker probleem

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6

Omdat ik mijn contactsleutel niet verder kan draaien heb ik het contactslot gedemonteerd (Dit met het doel de cilinder te laten repareren). Nu heb ik een probleem.

Tijdens het ontkoppelen kwam ik erachter dat opeens de ontstekingsknop geen effect meer geeft. Het is geen defect in de ontstekingsknop, maar een gevolg van het loskoppelen van een kabel van de startblokkeerder. Tijdens het loskoppelen van de contactslotbehuizing heb ik 'n 5-pins stekker van de startblokkeerder losgehaald terwijl de ontstekingsknop nog in stand twee stond (dus aan). Ik dacht eigenlijk dat dit geen probleem zou zijn en dat ik eea weer terug zou kunnen klikken en er niets aan de hand zou zijn. Maar nee, na het terugplaatsen van de 5-pins stekker in de startblokkeerder en de ontstekingsknop weer uit stand nul naar twee te draaien gaan nu opeens de dashboard lampjes niet meer aan.

Ik begrijp er niets van, want alles is hetzelfde als aan het begin van het klusje. Het enige wat ik heb gedaan is de genoemde 5-pins stekker even ontkoppelt terwijl er spanning op het systeem stond. Als er een probleem zou zijn, dan zou ik verwachten dat het zou gaan om de contactsleutel die niet herkent wordt, waardoor het sleutellampje blijft knipperen en ik de motor niet aan krijg. Maar nee, de hele ontstekingsknop geeft geen effect meer.

Nu heb ik de spanning van de accu eraf en erop gezet, geen resultaat. Ik heb alle zekering gecontroleerd: onder motorkap, links vd bestuurderszijde, onderkant vd passagierszijde, allen in orde. De verlichting werkt gewoon normaal, het piepje wanneer de verlichting aan staat en de deur open, verder het gevarenlicht inclusief het knipperde lampje op het dashboard.

Wat kan ik doen om dit probleem op te lossen?

MindfluX

Geplaatst door MindfluX (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Honda Accord? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

14 Reacties

thienan (0), 14 jaar geleden

brandt er helemaal niks ? dan hebt je de slot cilindre niet goed gemonteerdt .

MindfluX (0), 14 jaar geleden

[quote=thienan]brandt er helemaal niks ? dan hebt je de slot cilindre niet goed gemonteerdt .[/quote]
hartelijk dank voor je reply thienan

er brand inderdaad helemaal niets in het dashboard wanneer ik de starter omdraai, naar wat ik me kan herinneren gaan altijd eerst alle controlelampjes even aan: accu, olie, sleutel, motor, srs, abs. nu brand er niets

de hele startonderbreker inclusief cilinderbehuizing heb ik er nu uit gehaald, wanneer ik nu de starter omdraai gaan de dashboardlampjes ook niet branden, maar dat lijkt me normaal omdat deze onderdelen niet aangesloten zijn?

momenteel ligt de cilinder met behuizing bij de sleutelmaker, dus testen gaat nu stukke lastiger, ik heb alleen de printplaat en het kapje van de startonderbreker, en nog een vaag buisje met een stalenpin van 2cm; iets om een cirquit te creeeren.

ik heb gezien dat de ring van de startonderbreker best ingenieus in elkaar zit, er zitten twee kleine knopjes aan de binnenzijde die ingedrukt raken wanneer je ze over de cilinderbehuizing heenschuift. het ene knopje is maar de 2 bij 2 millimeter en de ander iets van 3 bij 3. dit laatste knopje komt ook nog eens tegen een klein los stalen onderdeeltje, dat in een gaatje van de cilinderbehuizing zit, het lijkt op een heel klein spijkertje van een paar millimeter hoog. het lijkt me dus zaak om alles heel precies erin te zetten, want als ik het goed begrijp gaat het dashboard anders niet branden?

MindfluX (0), 14 jaar geleden

Het is me niet gelukt om de boel aan de praat te krijgen; het dashboard gaat niet branden als ik de starter omdraai met een schroevendraaier.

Ik weet zo goed als zeker dat ik het contactslot inclusief startonderbreker goed heb teruggezet.

Iemand nog een idee? Misschien waar ik op moet letten bij het terugzetten, of kan ik nog contactpunten doormeten van de starter of startonderbreker om iets te controleren?

thienan (0), 14 jaar geleden

achter de cilindre slot hebt je een blokje met dikke kabels , die zijn vast op de cilindreslot met 2 vijsjes .Als je die vijsjes los maken dan hebt je dit blokje in de hand , en met een schroevendraaier dit blokje te verdraaien ., als je nog niks hebt dan komt er geen spanning op .

MindfluX (0), 14 jaar geleden

ja precies, als ik dit blokje verdraai met een schroevendraaier dan moeten er wat dashboard lampjes gaan branden, maar dat doet hij dus niet.

waarom er geen spanning op komt begrijp ik niet

thienan (0), 14 jaar geleden

dan is de probleem aan de batterij of zekering , Ik ga even checken aan de hand van een schema .( een domme vraag nog : is de batterij niet plat ? )

MindfluX (0), 14 jaar geleden

Ik heb de batterij en alle zekeringen gecontroleerd: allemaal in orde. Het dimlicht, licht, grootlicht, mislamp, gevarenlicht doen het allemaal. Het dashboard icoontje van het gevarenlicht en grootlicht gaan ook gewoon branden.

Het is alsof de starter los zit, maar deze zit niet los. De starter ziet er nog als nieuw uit, alle contactpunten zien er uitstekend uit en de draden zitten heel goed gesoldeerd.

MindfluX (0), 14 jaar geleden

Ik kan er geen vinden voor de starter zelf.

Als je de starter draait, dan moet toch gewoon het dashboard aan gaan, zonder dat de sleutel erin zit. Dat was eerst bij mij gewoon.

thienan (0), 14 jaar geleden

de start blokkering systeem belet dat men met een ongecodeerdt sleutel de auto starten en weg rijden .maar dit systeem heeft niks te maken met de verlichting van de dashboard . zoals oliedruk lampje , batterij lampje enz..en als je deze controlelampjes niet hebt dan moet je de spanning meten aan de witte draad achter de contac schakelaar en de andere draden moet spanning hebben als je de schakelaar verdraait . anders is de schakelaar zelf die kapot is . De probleem zit niet in de startblokkering systeem .

honda-men (0) PRO, 14 jaar geleden

Beste Mindflux,

Zie je mail

gr
honda-men

MindfluX (0), 14 jaar geleden

Bedankt voor honda-men voor het document. Ik heb je een e-mail teruggestuurd.

@thienan: bedanktg voor je reactie. Het lijkt mij ook dat als de startonderbreker eraf is, dat wanneer ik handmatig draai met een schroevendraaier aan de electrische startschakelaar, dat dan in ieder geval het dashboard moet gaan branden.

Overigens lijkt de witte kabel electrische startschakelaar na 30 centimeter vanaf de schakelaar opnieuw gesoldeerd te zijn. Deze soldering ligt gewoon open zonder dat er isolatiemateriaal omheen is gedaan; een wit plakbandje lijkt te zijn verschoven vanaf dit soldeerpunt. Misschien heeft het wel iets geraakt.

MindfluX (0), 14 jaar geleden

[quote=thienan]de start blokkering systeem belet dat men met een ongecodeerdt sleutel de auto starten en weg rijden .maar dit systeem heeft niks te maken met de verlichting van de dashboard . zoals oliedruk lampje , batterij lampje enz..en als je deze controlelampjes niet hebt dan moet je de spanning meten aan de witte draad achter de contac schakelaar en de andere draden moet spanning hebben als je de schakelaar verdraait . anders is de schakelaar zelf die kapot is . De probleem zit niet in de startblokkering systeem .[/quote]
De contactschakelaar is niet defect. Ik heb deze vandaag adv de werkplaatshandleiding gecontroleerd.

Het enige logische wat ik me nu nog kan bedenken is dat de PCM gewist is.

MindfluX (0), 14 jaar geleden

Ik heb het probleem gevonden. 1 van de hoofdzekeringen was gedeeltelijk defect, namelijk de 50 ampere Nr. 42. De rechterkant was kaduk. Vreemd genoeg deed alle verlichting het nog wel, maar als ik de kapotte zekering eruit haalde, dan functioneerde de verlichting niet meer. Op de linkerkant mat ik +/- 12v op de rechterkant +/- 0.76 en deze daalde langzaam naar 0.00 tijdens meten.

Nadat ik deze zekering had vervanging ging het display weer aan. Bedankt voor alle hulp forumleden en sorry voor deze newbie-aktie!

Overigens heb ik ook de oorzaak gevonden. De dealer heeft bij aanschaf van de auto een LPG installatie ingebouwd, de twee draadjes van de AG schakelaar op de dashboard is hierbij verbonden met de starter. De contactpunten hingen open doordat er wat plakband was afgevallen. Bij het demonteren van de starter en contactslot moeten deze twee punten tegen elkaar gekomen zijn. Jammer dat de dealer niet netjes krimpkous heeft gebruikt. Anyways: opgelost!!

honda-men (0) PRO, 14 jaar geleden

Bedankt voor je mededelig

gr
hondamen

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Honda Accord of stel zelf een nieuwe vraag.