close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Honda Accord: Stuurbekrachtiging valt weg

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6

De stuurbekrachtiging viel vandaag voor het eerst even weg.

Ik startte de auto (uit koude toestand, stationair, nadat deze een nacht had stilgestaan) en vervolgens hoorde ik even vloeistof borrelen onder mijn stuurhuis en direct daarna een hoge piep die binnen 10 seconde weer verdween. Ik begon te rijden en toen ik mijn stuur draaide viel de bekrachtiging weg. Vervolgens met wat komen en gaan kwam hij weer terug na 100 meter gereden te hebben.

Het opborrelen van vloeistof kort na het starten hoor ik nu een paar weken. Tijdens de rit en bij het sturen hoor ik dit niet. Remmen geen bijzonderheden. Vier maanden geleden is de v-snaar vernieuwd door een Honda dealer. Ook zijn toen de distributieriem en koppelingsset vervangen.

De v-snaar is nog heel en draait mooi mee. Het vloeistofpeil van de koppelingsolie hangt net onder het maximum. Gewoon naar beneden kijkend onder de motor kap, zie ik geen lekkages in de leidingen vanaf de pomp en het peilreservoir.

Ik heb net nog even testritje gemaakt: net na het starten, uit koude toestand, borrelt de olie voor 5 seconde, daarna geen bijzonderheden.

Ik heb hier geen verstand van, maar het doet mij vermoeden dat de v-snaar slipte door het vochtige weer, vervolgens de druk wegviel en bij het sturen de bekrachtiging daarmee weg viel.

Het borrelen van de vloeistof kan ik niet verklaren. Zit er een lekkage, omdat ik het hoor op borrelen onder het stuurhuis na het starten? Kan ik iets ontluchten of iets anders hiervoor doen? Of beter direct naar de dealer ter inspectie?

Graag jullie advies.

Geplaatst door

MindfluX (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Oliepeil van de koppelingsolie ????
Er zit toch een apart reservoir voor de stuurbekrachtigingsolie ?
Het klinkt in ieder geval als te weinig olie .
Gezien het verhaal en je eigen conclusie , lijkt me een bezoekje aan de dealer her verstandigs.

kaleido 1 6875
badge vip badge

11 jaar

Dank voor je reactie ferrie. In het reservoir staat de stuurbekrachtingsolie net een paar millimeter onder MAX, zeg 90% tussen MIN en MAX.

MindfluX 0

11 jaar

Dan is het geen olie tekort , kan het borrelen niet helemaal verklaren , is dit niet van de koelvloeistof , die door de kachel stroomt.
Koelvloeistof wel op niveau.

kaleido 1 6875
badge vip badge

11 jaar

Hallo ferrie e.a. Ik heb de dealer gebeld en deze dacht v.w.b. het borrelen ook aan een tekort aan koelvloeistof (goeie tip van je, hartelijk dank!), omdat het reservoir van de stuurbekrachtingsolie vol zit.

Het wegvallen van de stuurbekrachtiging zou mogelijk worden veroorzaakt door een te lage spanning op de v-snaar, een bout van de stuurbekrachtingspomp die kapot is gegaan, of de pomp die zelf aan het begeven is.

Ik zal vanavond even controleren op bovengenoemde punten. Als ik het opgelost krijg, dan rapporteer dat weer terug op dit forum.

MindfluX 0

11 jaar

Is er een relatie tussen bekrachtiging / motortoerental? Wellicht als je rijdt en hij schakeld over na LPG of hij draait op lpg kan het motortoerental behoorlijk dalen waardoor je bekrachtiging afneemt. Het borrelen van de stuurbekrachtigings olie ken ik niet. wat voor olie zit in het systeem. ATF of PSF-2 van Honda?

JohanZwiers 0
badge

11 jaar

Ik heb nog geen relatie gemerkt tussen de bekrachtiging en motortoerental. Op de momenten dat de bekrachtiging wegviel was ik op benzine aan het rijden. Ik heb nog niet gekeken naar het type olie, maar...

Ik heb 0.5 liter koelvloeistof bijgevuld en het borrelen heb ik niet meer gehoord.

De bekrachtigingspomp lijkt goed te functioneren, de bouten niet kapot en de v-snaar lijkt niet extreem gespannen. Als ik halverwege op de v-snaar duw, dan kan ik hem wel een paar centimeter naar beneden duwen. Ik weet niet of dat te licht gespannen is.

MindfluX 0

11 jaar

Een paar cm , lijkt me iets te slap , de V snaar ligt nog wel mooi in de poulie , en niet onderin ?

kaleido 1 6875
badge vip badge

11 jaar

Hij ligt er nog mooi in. Waarschijnlijk te slap afgesteld door de dealer of hij moet nog een keer nagesteld worden. Nu het niet meer sneeuwt piept hij niet meer en valt ook de bekrachtiging niet meer weg.

MindfluX 0

11 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Honda Accord of stel zelf een nieuwe vraag.