auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Hyundai H200: Accu versus startten

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.5TD

Beste mensen,

Ik heb een vraag over een startprobleem van een H200.
Gisteren kon m'n bus niet meer startten.
Het leek net alsof de accu leeg was, de startmotor draaid niet of nauwelijks meer rond.
Ik heb de startmotor er onderuit gehaald en gecontroleerd op werking en eventueel koolborstels.
Gelukkig is er met de startmotor niets aan de hand, deze weer gemonteerd.

Helaas nog steeds niet startten, vervolgens een andere accu gemonteerd.
Toen startte de bus prima, kortom te weinig stroom.
Gek genoeg is de accu pas 1 jaar oud,.....

Wat mij nu alleen ineens opvalt is dat op m'n dashboard het accu lampje niet gaat branden.
Als je het contact aanzet gaan op je dashboard een aantal lampjes branden, waaronder de olie en het check engine lampje etc. etc.
Nu ben ik van mening dat dan het accu lampje ook zou moeten branden, echter doet ie dat niet.
Kan het dan wellicht zo zijn dat het lampje van het dashboard defect is?
Zo ja, hoe moet ik dat vervangen? Lijkt mij een lastige klus.

Nu denk ik dan ook dat als dat accu lampje niet gaat branden, deze misschien tijdens het rijden misschien wel zou moeten branden maar dat ie dat nu dus niet kan.
Dan zou mijn accu niet opgeladen worden.
Dat verklaard dan wel waarom mijn nieuwe accu niet meer voldoende stroom levert.

Effin, lang verhaal maar wie heeft er tips en ideeen?
Graag zie ik jullie reactie's.

Tim.

Geplaatst door

TimTheToolman (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

De dynamo is kapot gebeurd regelmatig . Waarschijnlijk de spanningsregelaar in de dynamo.

Hans

Hans4037 0
badge

17 jaar

Het lijkt me verstandig om de laadstroom van de dynamo eens te meten. Met draaiende motor moet deze ongeveer tussen de 13 en 14,5 volt zijn. Als het rond de 12 volt of er onder is, ligt het dus aan de dynamo. Inderdaad moet het lampje branden bij ingeschakeld contact.
Achter aan de dynamo zitten meestal 2 draden: 1 dikke ( B+) en 'n dunne ( D+).
Leg de dunne aan massa en kijk of het lampje gaat branden. Zo niet, lampje stuk.
Verder is het van groot belang dat de massaverbinding tussen motor en accu goed is. Dit kan ook via de carrosserie gaan. Dus: van motor naar carrosserie en van carrosserie naar accu.

Gr.

Petje57 0
badge

17 jaar

Okee, ik ga inderdaad even testen met die + draden om te kijken of dat lampje op het dashboard wel of niet gaat branden.
Mocht de dynamo inderdaad defect zijn, heeft iemand een idee wat die moet kosten, een gereviseerde?

TimTheToolman 0

17 jaar

Kijk maar op: www.hbase.nl

Gr.

Petje57 0
badge

17 jaar

Daar kan ik alleen de startmotor vinden voor mijn auto, geen dynamo's.
Onder het item laden, staan er geen dynamo's.
Hmmm, evenwel zal 't best 2 a 250 Euro's gaan kosten zonder manuren..... :-(

TimTheToolman 0

17 jaar

Achterop de dynamo is bij de H200 ook de pomp gemonteerd voor de stuurbekrachtiging, tussen de dynamo en pomp zit een oliekeerring welke wel wil gaan lekken, daardoor zal de dynamo vol met olie gaan zitten en ook niet meer weken, zelf gehad bij mijn H200.

Als je geluk hebt is na een goede reiniging de dynamo nog heel, en moet er een nieuwe olie keerring in.
Maar soms gaat de spanningsregelaar er daardoor ook kapot.

Klusje koste mij nog geen 200 eurie inclusief demontage/montage.

Cor1822 0
badge

17 jaar

is het mogelijk om zelf de dynamo te demonteren en weer te monteren?
Dit omdat er 2 riemen overheen lopen.
En achterop zit nog de stuurpomp.

Moet de stuurpomp dan dusdanig los dat ook alle olie eruit loopt?
Of kan deze los gemaakt worden maar dat wel het vloeistof systeem dicht blijft zitten?

En hoe te werk met die 2 riemen?
Zit dat met een spanrol of iets dergelijks?

Effin, wie heeft er wellicht een idee of tips om het zelf te doen?

TimTheToolman 0

17 jaar

Heb even het dashboard eruit gehaald.
Lastig klus maar tis gelukt.
Vervolgens heb ik alle lampjes nagelopen met een 12 volt adapter.
Wat blijkt, alle lampjes werken prima, dus het lampje is niet defect.
Vervolgens alles weer in elkaar gezet.

Als ik het contact draai tot de stand net voor het startten, dan branden alle lampjes behalve dat accu lampje.
Volgens mij moet ie toch ook branden, weet iemand dat misschien?

En wie of wat cq welk onderdeel zorgt er nou voor dat het accu lampje wel of niet brand op het dashboard?
Misschien dat ik daar eens moet kijken.
Of wordt het lampje echt direct vanaf de dynamo aangestuurd ofzo?
Effin, wie weet hoe dit werkt, en waarom het accu lampje nu helemaal niet aangestuurd wordt.....

TimTheToolman 0

17 jaar

lampje toch kapot ? Of ergens een slecht contact / massa

sjaak10918 0
badge

17 jaar

Het onderdeel wat verantwoordelijk is voor het wel of niet branden van het lampje, is de spanningsregelaar van de dynamo.

Op een kant van het lampje staat 12 volt, als je het contact aanzet, op de andere kant komt massa als de dynamo NIET laad. Indien de lamp helemaal niet gaat branden, leg dan de D+ draad ( Dus de dunne draad, zoals Petje al zei ) direct aan massa, en kijk of de lamp dan WEL gaat branden.

Indien de lamp dan gaat branden, kun je dashboard en bekabeling uitsluiten, en weet je dus zeker dast het probleem in je dynamo zit.

Groeten Marcel

hellbat 0
badge

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Hyundai H200 of stel zelf een nieuwe vraag.