Hyundai Lantra: Al mijn lichten knipperen (binnen,dashboard en dimlichten et

Bouwjaar: 1993

Hallo,

De verlichting van mijn hele Lantra 1.6 16v GLS knippert als de motor loopt.
Ik heb er een nieuwe 62Ah accu inzitten, en de dynamo laadt ruim 4 volt bij.

Wat kan dat zijn? Spanningregelaartje of zo?

BvD

Ivo4692

Geplaatst door Ivo4692 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Hyundai Lantra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

michaelluijendijk (0), 18 jaar geleden

begin eens bij het begin.start hij wel ,slaat wel aan?
Als de motor loopt zonder dat er startkabels aan zitten.Meet dan eens hoeveel volt de dynamo bijlaad.Als je de laadspanning weet ga je eens meten wat de laadstroom is..
Als je daar nog een waarde meet van ongveer 30-40 amp.
dan weet je dat de dynamo nog iets doet.
Als je dat gemeten moet je maar even melden en nog even wachten met gelijk een nieuwe accu kopen.

Groeten

michael

Ivo4692 (0), 18 jaar geleden

Hey michael, bedankt voor je reactie. Auto start altijd perfect. Die nieuwe accu hebben ze er in gezet ik hem kocht 2 weken geleden. Mijn dynamo laad ruim 4 volt bij, en de laadstroom is ook in orde. Dus mijn dynamo zou dan gewoon goed moeten zijn.

Groeten ivo

skippyonline (0), 18 jaar geleden

Ivo, je dynamo laad 4 volt bij zeg je. Wat bedoel je met die 4 volt, welke accuspanning meet je bij MOTOR UIT en welke accuspanning meet je bij draaiende motor? Bovendien, als je verlichting knippert bij lopende motor, zie je deze spanningsvariatie ook terug op je spanningsmetertje?

michaelluijendijk (0), 18 jaar geleden

Meet nou eerst eens je laadspanning.
Dit doe je door je voltmeter aan te sluiten op je accu.
starrt je motor ,en lees de waarde af .
Bij een goede dynamo zal deze waarde ergens liggen tussen 13,5 en 14,4 volt,
Als jij daar echt 4 volt meet, houd dat in dat je dynamo niet bijlaad en je accu ook leeg is.En inderdaad wat Skip zegt als je motor loopt en je verlichting knippert moet je dat terug zien op je voltmeter.Misschien een domme opmerking maar zet wel je dimlicht aan en niet je richtingaanwijzers.....

Als je dat gedaan hebt laat het dan even weten.

groeten
michael

a

Ivo4692 (0), 18 jaar geleden

Beste mensen,

Ik heb nog eens gemeten, en als ik doe wat jullie zeggen, dan meet ik bij een draaiende motor een waarde van 16 volt ( ik dacht 16 -12 = 4 volt zo bedoelde ik dat, maar ik ben geen automonteur )

Groeten ivo

michaelluijendijk (0), 18 jaar geleden

goed nu weet je dus ook wat er aan de hand is.
De afgeregelde spanning van je bynamo is te hoog.
Dat houd weer in dat je dynamo stuk is.Je zegt dat je net je accu vervangen hebt,blijf je hierme rijden zullen al je accu's snel stuk gaan.Je zal je dynamo moeten vervangen en dan moeten kijken of alles weer normaal werkt.

Groeten en succes

michael

skippyonline (0), 18 jaar geleden

Ivo, de spanningsregelaar is gewoon helemaal stuk. Van afregelen is bij huidige auto's geen sprake meer. De regelaar is een blokje elektronica op de dynamo die de bekrachtiging van de dynamo regelt. Hoe meer bekrachtiging hoe hoger de uitgangsspanning van de dynamo. Het blokje kan op twee manieren stuk gaan:
Optie 1: Geen bekrachtiging meer, je dynamo laadt dan niet meer bij. Op een gegeven moment sta je dan stil omdat je op je accu maar een paar keer kunt starten.
Optie 2: Voluit bekrachtiging. De dynamo gaat dan maximale spanning maken, dit ligt meestal rond de 30 a 40 volt. Gelukkig zit de accu er nog als buffer tussen, die zorgt er altijd wel voor dat de spanning zo'n 16 a 17 volt blijft. Als jij nu de accu zou loshalen bij draaiende motor(NIET DOEN NATUURLIJK)gaan je lampen heel fel branden en brandt er meestal ergens elektronica door. Blijven rijden op die 16 a 17 volt is erg slecht voor de accu (levensduur vliegt achteruit) en je regelelectronica van de benzineinspuiting is er ook niet blij mee, die geeft meestal al vrij snel de geest. Ik zou de motor zo min mogelijk laten draaien, want kapotte inspuitcomputer kost je een hoop centen.
Regelaar van de dynamo is apart te vervangen, daar hoef je niet de hele dynamo voor te vervangen. Schroef je dynamo uit de auto, dan kun je zo zelf. Op de dynamo zit een metaalkleurig of zwart blokje, meestal direct onder de kap met sleuven. Bij een autozaak kun je voor zo'n 20 Euro een nieuwe halen. Neem wel origineel, dummymerken gaan vaak snel stuk... Je kunt natuurlijk ook op de sloop een andere dynamo halen, ben je met 30 Euro helemaal vlug klaar.

Succes!

Ivo4692 (0), 18 jaar geleden

Beste Skip & Michael,

Ik heb een nieuwe dynamo in m'n Lantra gezet, niet alleen spanningsregelaar was kapot maar hij was helemaal versleten had zijn beste tijd gehad.
Auto rijd perfect nu en motor loopt als een zonnetje, alle problemen in één keer weg.

Bedankt voor jullie reactie en hulp.

Groeten Ivo

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Hyundai Lantra of stel zelf een nieuwe vraag.