Heb een Atos uit 2000 met automaat.
Na vervangen van de stofhoes, waarbij de aandrijfas uit- en ingebouwd moest worden, lekte de bak olie.
Heb wederom de as uitgbouwd en wil een nieuwe oliekeerring plaatsen.
Vraag is dat het niet duidelijk is hoe deze te plaatsen. De sparing waar de ring in past is dieper dan de ring zelf dus tot hoever moet je de ring in de sparing tikken? Tot deze niet meer verder kan en dus tot einde sparing of moet de ring gelijk buitenkant sparing zijn? Vraagbaak biedt geen duidelijkheid. Wie kan mij helpen met deze specifieke vraag?
Bij voorbaat dank.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Nèt voorbij het schuine kantje, rechtstandig erin monteren.
Ralf, dank je. Heb je een tekeningtje? Uitgaande as van de versnellingsbak is zit dus niet in gat van oliekeerring maar de aandrijfas dus wel?
11 jaar
[quote=Eemnes53]........... Uitgaande as van de versnellingsbak is zit dus niet in gat van oliekeerring maar de aandrijfas dus wel?[/quote]
Hoi, ik heb geen tekening hiervan. En die laatste zin van je begrijp ik niet.
Maar ik bedoel; de opening waar de aandrijfas IN de bak wordt geschoven. Hier is een schuin kantje zichtbaar. De nieuwe keerring zover erin monteren zodat dit schuine kantje dus weer geheel zichtbaar wordt.!
Succes
Beste Ralf,
nieuwe oliekeerring aangebracht en exact volgens jouw beschrijving. Dus schuine randje geheel zichtbaar. Olie bijgevuld, proefrit en tot zover blijft vrij van lekkage. Waarom de oude ring ineens ging lekken is me nog een raadsel. Kan niet echt beschdigingen vinden. Hartelijk bedant voor je advies.
11 jaar
Atos uit 2000 met automaat.
Na vervangen van de stofhoes, waarbij de aandrijfas uit- en ingebouwd moest worden, lekte de bak olie.
Heb wederom de as uitgbouwd en wil een nieuwe oliekeerring plaatsen.
Vraag is dat het niet duidelijk is hoe deze te plaatsen. De sparing waar de ring in past is dieper dan de ring zelf dus tot hoever moet je de ring in de sparing tikken? Tot deze niet meer verder kan en dus tot einde sparing of moet de ring gelijk buitenkant sparing zijn?
Oplossing is dat de ring zover in de uitsparing getikt moet worden tot het schuine kantje weer zichtbaar wordt.
Een andere mogelijkheid waarop ik gewezen werd, is dat de veer in de oliekeerring losgedraaid kan worden, ingekort en weer gemonteerd. Hierdoor is de ring wat strakker. Kijk uit bij losnemen en monteren van de aandrijas want de vertanding is zo scherp dat deze makkelijk de oliekeerring kan beschadigen.
11 jaar
Pas op met die veerring strakker zetten; de keerring slijt zo veel sneller.
Beter is het om de keerring 2 mm verder in de bak te tikken dan de vorige lokatie, want de as is ingesleten op de oude plek.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Hyundai Atos of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar