auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Hyundai Tucson 2005: Ecm voedingsspanning Tucson 2005

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: D4EA, Motorinhoud (cc): 2000, Vermogen (kw): 83

https://youtu.be/1KhembE425Q
Dit is de link waar het filmpje te zien is.
Oorspronkelijk probleem is geen communicatie met ecm. Dit was een gebroken draad van het hoofdrelais in de zekeringbox in de motorruimte. Dit is gerepareerd en de auto start terug.
Alle codes kunnen resetten en geen terug gekomen. Maar ik stel me vragen bij de gemeten voedingsspanning na reparatie.
Met vriendelijke groeten
Dennis

Geplaatst door

Dennis F (0)

al 4 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Zoals ik al eerder gezegd heb:

Ik vindt het maar een heel vreemd verhaal.
Als je bij contact aan slechts 0,4 volt op de voeding van de motor-computer hebt, dan zal de computer totaal niet werken - er is gewoon niet genoeg voltage aanwezig. De motor zal dus ook nooit aanslaan.
Als je 17 volt meet als voedingsspanning, terwijl je op de accu slechts 14 volt meet, dan klopt er ook iets niet.
Er worden onderweg geen volts bij gemaakt. En bij een voedingsspanning van 17 volt begint de motor-computer in doodsnood rooksignalen uit te sturen om je te waarschuwen dat er iets kapot gaat.

Ik denk dat je op een verkeerde draad gemeten hebt en/of verkeerd gemeten hebt.
En ik snap niet dat je leraar je niet op deze tegenstrijdigheden gewezen heeft.

oldford 0
badge

4 jaar

Heb je het filmpje bekeken?

Dennis F 0

4 jaar

Ja, en ik heb nog steeds dezelfde mening. Dit is niet de voeding voor de motor-computer.
Wat ik zie is dat je tijdens het starten ook maar 1 tot 5 volt hebt. Veel te weinig om de computer te laten werken. Stel dat dit echt de voeding was: Dan verwacht ik minstens 2 foutcodes op de systeemspanning.
Eentje dat de spanning veel te laag is (contact aan, starten)
en een tweede dat de spanning veel te hoog is (tijdens gas geven).
Maar die staan niet in het het foutcode geheugen, toch?

Aan het eind van het fiilmpje zet je de motor uit (met contact uit?).
Een voeding zou gelijk weer 0 volt aangeven. Hier heb je nog een rest-spanning die langzaam terug loopt.
Ik denk dat je een condensator in de computer meet. Mogenlijk die van de voeding voor de injectoren.

oldford 0
badge

4 jaar

Hey, bedankt voor je reactie. Ik heb ook geen toegang tot gedetailleerde schema's. Ik had op het internet één gevonden van een Santa fe met hetzelfde bouwjaar en dat waren de pin nummers die daar op aangegeven waren. Ik heb tijdens de diagnose gezocht op alle pins van de 2 connectoren naar voeding en niets gevonden, maar na reparatie heb ik enkel op de pins van het schema gemeten. Daar heb ik dan wat gemist denk ik. Mijn leerkracht heeft ook niet gewezen op die rariteit. Daarom dat ik hier m'n kans waagde. Bedankt voor je inzichten. Ik weet niet of ik nog de kans krijg om verder aan de wagen te werken, die is van mijn ex en ik heb haar enkele weken geleden "tegen de borst gestoten"
Met vriendelijke groeten
Dennis

Dennis F 0

4 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Hyundai Tucson of stel zelf een nieuwe vraag.