Hyundai Kona 2019: EV hulpbatterij leeg

Bouwjaar: 2019

Hyundai Kona EV full electric na ongeveer 10.000 km met de auto gereden te hebben was de hulpbatterij ineens plat zonder specifieke reden. Omdat dit thuis was had ik hem gestart met startkabels dit ging vlot, een toertje gereden en het probleem leek eenmalig en voorbij. Enkele weken erna terug zonder aanleiding hulpbatterij plat. Weer gemakkelijk kunnen starten met startkabels. De dag na het onderhoud van 15.0000 km terug platte hulp batterij op verplaatsing. Het was dicht bij de dealer dus dealer gebeld en er werd mij gemeld dat de hulp batterij tijdens het onderhoud van de dag ervoor vermoedelijk te diep ontladen was omdat het contact lang had aangebleven. Toen ik melde dat ik na 15.000 km reeds 3x in panne hadden gestaan en ik een nieuwe hulp batterij wenste kreeg ik deze niet omdat de originele na uitmeten niet stuk leek. Een update en de hulp batterij eens goed opladen zou alles oplossen. Omdat ik hier geen vertrouwen in had vroeg ik naar specificaties van de update en of deze überhaupt iets aan het laadproces van de hulpbatterij zou veranderen maar de dealer kon hier geen antwoord op geven. Zoals ik al vreesde stond mijn vrouw de dag erna op de parking van de winkel in panne. Gelukkig ook in de buurt van de dealer. Helaas was de dealer nu in eerste instantie niet bereid mij te helpen, ik moest maar een takelwagen bellen. De auto had mijn baas in de buurt van de maatschappelijke zetel aangekocht en ik ging op onderhoud bij de dealer in mijn buurt. Hij wist mij te zeggen dat ik niet op hun service moest rekenen omdat de auto niet van bij hun kwam en ik alleen maar met mijn problemen hij hun aankwam. Na een lang gesprek waarin ik melde dat ik wel garantie van Hyundai had melde ze dat ze er te weinig op verdienden en geen winst hadden op de aankoop van de wagen. Dat is dus iets wat je als klant met een nieuwe auto met 15.000 km op de teller en al 4x in panne te hadden gestaan niet wens te horen ! Na enig aandringen hebben ze met het nodige gezucht toch een technieker gestuurd met een normale batterij van 44 Ah dewelke merkelijk zwaarder is dan de standaard kleine hulp batterij. Ze vonden het zelf stom van Hyundai dat ze er standaard zo'n kleine batterij in steken, de wagens in de toonzaal zijn ook regelmatig plat. Bij dit type batterij is het niet goed dat ze volledig ontladen geraken en geeft mogelijks aanleiding tot deze problemen. De dealer vond het ook stom van Hyundai dat de Kona niet is uitgerust met een schakelaar om de hoofdbatterij te gebruiken om de hulpbatterij bij te laden zoals dit met de Ionic kan.

Kona driver

Geplaatst door Kona driver , lid sinds 3 maanden geleden

1 Reactie

kaleido 1 PRO, 3 maanden geleden

Om te beginnen zou ik u het advies willen geven NOOIT zelf een auto starthulp te geven als deze nog met dit soort problemen in de garantie stil komt te staan , er kan veel fout gaan , en dan vervalt zondermeer de garantie. Nu met de andere accu geen problemen meer ?

    Momenteel geen problemen meer. Ga binnen 2 maand nog update plaatsen met bevestiging of het definitief is opgelost. - Kona driver, 3 maanden geleden

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Hyundai Kona of stel zelf een nieuwe vraag.