Hallo!
ik vraag de hulp van jullie experts!
wij hebben een rolstoelbus nodig voor het vervoeren van de scootmobiel en elektrische rolstoel van mijn vrouw.
Nu staat er hier in de buurt 1 te koop (H100) voor een goede prijs. Probleem is, kopen of niet?
Het is een bus uit 1995, waar een nieuw motorblok in ligt (100.000 km gelopen).
Nu lees ik bij de professionals hier, dat je met het aanpassen van je weggedrag al een heel eind op weg bent met deze bussen. We willen volgende week (of morgen als het kan) eigenlijk eens gaan kijken naar deze bus. Heeft iemand nog tips waar op te letten bij deze bussen?
Graag jullie reacties.
Bedankt! Mark
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Een 12 jaar oud busje kopen voor rolstoelvervoer...
Ik zou voor een nieuwere gaan voor de betrouwbarheid, en nieuw blok of niet, en met een ton op de teller voor het nieuwe blok is ie niet zo nieuw meer.
Ben je en zelfsleutelaar zoals ik en heb je een plaats waar je ook over een brug kan beschikken, dan kan je erover denken, zeker als de prijs LAAG is van deze bus.
Ik heb de H200 met hetzelfde blok maar met turbo.
Wat van nieuw blok zit erin?, de Hyundai D4BF of de Mitsubishi L200 blok, deze is hetzelfde, maar beter van kwaliteit, de Hyundai blokken zijn een kopie in eigen fabriek gemaakt van deze blokken, de H200 is een complete kopie van de Mitsubishi L400.
De versnellingsbakken schakelen stroef koud in de 1/2 na warm draaien wordt het beter.
Distributie riem vervangen met looprolllen etc?
Algemene kwaliteit, roest vorming, onderhouds toestand, banden etc.
Brandt binnenverlichting goed? diode in kabelboom wil wel eens sneuvelen.
Modellen met airco geven een extra belasting op de krukas poulie, deze is een zwak punt bij deze blokken.
Hoe loopt het blok? garantie?
Maar het blijft een 12 jaar oude bus, waarvan je de onderhouds en gebruiks story niet kent.
Met aangepast rijgedrag en een blok in goede staat kun je lang rijden, mits je een diesel bent gewend, rustig warmdraaien tot het blok echt warm is en dan normaal rijden.
Regelmatig olie verversen, liever eerder als aangegeven als later.
Met deze 70/80er jaren techniek ook de onderhoud plegen wat erbij hoort, regelmatig zelf controleren, vloeistoffen, eventueele lekkage, etc.
Oliekoeler slangen, en de metalen pijp onder de radiator controleren op roest, als deze lekken gaat brand het olie lampje te laat en is het blok al stuk.
Succes,
Cor
Hoi Cor,
Heel erg bedankt voor je reactie!
Ik weet dat het al een oude bus is. Hij moet zo'n 1500 Euro opleveren. De voorkeur gaat mij juist naar deze bus uit, omdat het al een rolstoelbus is.
Ik ben zelf niet zo'n sleutelaar, een vriend van mij is wel een sleutelaar en heeft de beschikking over een brug.
Alle punten die je zo beschrijft zullen we navragen. Ik hoop er eigenlijk op dat de onderhoudshistorie wel bekend is, omdat het een rolstoelbus is. Er zit geen airco in de bus en garantie, nou ja, via een particulier, dus niet.
Ik ben altijd al dieseltjes gewend. Ik hou mijn bestaande oude zx'je 1.9d er naast als de koop door gaat, omdat ik de betrouwbaarheid van de hyundai h100 niet kan in schatten.
Mark
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Hyundai H100 of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar