close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Hyundai H200: H200 trekvermogen

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.5 td

Hallo

Ik heb pas een H200 bouwjaar 2000 gekocht met het idee ruime auto en paardentrailer trekken.
Bij de adv stond dat hij 2000 kg geremd mocht trekken dus kopen die auto. Maar na betaald te hebben
en thuis gekomen staat op de papieren dat hij maar 1500 kg geremd mag trekken.
Bij de garage (Bovag) is er niemand thuis natuurlijk.
Hoe kan een auto van dik 1750 kg maar 1500 kg mogen trekken ? mijn ingeruilde SantaFe van rond de 1500
kg mocht wel 2000 kg geremd trekken.
Ik heb een auto gekocht waar ik eigenlijk niks aan heb want ik moet twee paarden meenemen.
Ligt het aan de trekhaak? ik heb gezien dat er trekhaken zijn die meer mogen hebben.

Geplaatst door

Handige-Harry-H200 (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

die santa fe was denk ik een 4wd
een daihatsu taft vroeger woog 8oo kg en mocht volgens specs 3000 kg trekken
en een andere trekhaak met meer kg zal de technische eisen specs in nederland van deze auto niet veranderen
wrange grap
laat de paarden de auto trekken
die hebben geen andere beperking dan hun kracht
een auto heeft met wettelijke en technische eisen te maken
je kan proberen om met een aangepast remsysteem op de aanhanger(hydroulisch bediend door de voetrem)een spankeuring te krijgen
dan mag je met die auto die aanhanger trekken
kan je dus geen andere auto gebruiken voor die aanhanger auto combinatie
anders even bellen met de rdw

CARS&MOTORS 0
badge

15 jaar

Probleem zit hem ook vaak in de koppelingsplaat, en de kracht die in totaal overgedragen kan en mag worden.

Een auto mag in elk geval NOOIT lichter zijn dan het getrokken voertuig, wat dat betreft ga je dan al de fout in.DUS, weegt de auto 1500 Kg, mag de aanhangwagen ook NOOIT zwaarder zijn dan 1500 Kg. Verder zit je met het prob;leem, dat als je bus 1750 weegt en je een kar gaat trekken van 1750, je aan de 3500 Kg zit, en je dus een vrachtwagenrijbewijs nodig hebt.

Allemaal puntjes in de wet die het niet leuker, maar wel veiliger maken. Ik zie nog die Fiat Punto voor me, met een dubbelasser caravan, die in de vangrail op een hoopje lag na een noodstop.

Groeten Marcel

hellbat 0
badge

15 jaar

en niet alleen een vrachtwagen rijbewijs maar ook je E achter C

CARS&MOTORS 0
badge

15 jaar

De SantaFe was voorwiel aangedreven en benziene 2.0
Daar hing een trailer achter met 2 paarden dat woog toch rond de 2000 kg en dat stond ook op kenteken
dat ik dat mocht trekken terwijl de auto 1500 kg weegt.
Maar ja als het niet anders is dan moet het maar.

bedankt voor jullie reacties gr Harry

Als je een BE rijbewijs hebt mag je met de totale combinatie meer dan 3500kg wegen. denk maar aan de BE trailers, die mogen tot 5000kg

B zonder E mag je tot 3500kg mits het trekkend voertuig zwaarder is dan de aanhanger. dat is met BE anders. denk dat jullie daar mee in de war zijn.

mbt de H200. even een dealer raadplegen en eventueel RDW. en mischien dat Bosal of Brink (trekhakenproducenten) je verder kunnen helpen.

Mausx 0

15 jaar

Nee, de BE combinaties zijn een maas in de wet, omdat op deze combinaties een aanzienlijk deel van de belading van de aanhangwagen door het trekkend voertuig wordt gedragen.

Een combinatie trekkend voertuig met autonome aanhangwagen of wipkar mag met BE niet meer dan 3500kg wegen.

Ten alle tijden, mag het trekkend voertuig niet lichter zijn dan de aanhangwagen, behalve dus een trekker/opleggercombinatie, omdat hiermee de achteras door de lading in het getrokken materieel belast wordt.

B zonder E mag je tot 750 Kg een aanhanger erachterknopen, dus automatisch een aanhangwagen zonder eigen kenteken. Boven de 750 Kg is een E achter B verplicht.

Groeten Marcel

hellbat 0
badge

15 jaar

Rijbewijs B
Rijbewijs B geeft de bevoegdheid tot het besturen van een personenauto met een aanhangwagen die, inclusief laadvermogen, niet meer weegt dan 750 kg.

In bepaalde gevallen is met alleen het rijbewijs B een zwaardere aanhangwagen toegestaan dan 750 kg. Dat kan alleen op twee voorwaarden:

De aanhangwagen mag, inclusief laadvermogen, niet meer wegen dan de ledige massa van het motorvoertuig dat de aanhangwagen trekt.
en
de toegestane maximum massa van de totale combinatie mag niet meer bedragen dan 3500 kg.
Rijbewijs BE
Met rijbewijs BE bent U niet beperkt in het gewicht van de aanhangwagen die U mag trekken. Let wel op de technische mogelijkheden van het trekkend motorvoertuig (maximale trekhaaklast). Deze maximale trekhaaklast staat vermeld op het kentekenbewijs.

Ook het gewicht van de totale combinatie is niet van belang. Deze mag meer dan 3500 kg bedragen. Alleen voor het trekkende voertuig geldt, dat de toegestane maximum massa niet meer dan 3500 kg mag bedragen.

In de rijbewijzen, die tot en met 31 mei 1996 zijn afgegeven, staan nog de begrippen ledig gewicht en ledig gewicht + laadvermogen. Sinds 1 juni 1996 heten deze begrippen ledige massa en toegestane maximum massa.

van: http://www.infopolitie.nl/index.php?opti...

Staat helaas niet bij hoe het zit met technische eisen van de auto

Mausx 0

15 jaar

en dan blijft toch overeind dat met E achte B de totale massa van de combinatie niet meer dan 3500 kg mag zijn
want enkel b is tot max 3500 kg
met e krijg je wat marcel aangeeft een andere verhouding maar de totale massa zal nooit meer als 3500 kg mogen zijn omdat b daar niet boven gaat

CARS&MOTORS 0
badge

15 jaar

ik kom inderdaad overal in de technische specificaties tegen dat het trekvermogen 1500kg is. pas de modellen vanaf 2003 mogen 2000kg trekken.

enne, Jerry. even Goed het verhaaltje lezen. er staat namelijk, Ook het gewicht van de totale combinatie is niet van belang. Deze mag meer dan 3500 kg bedragen. Alleen voor het trekkende voertuig geldt, dat de toegestane maximum massa niet meer dan 3500 kg mag bedragen.

Mausx 0

15 jaar

hoi hoi ik heb ook een h 200 van bouw jaar 2000 maar ik mag wel 2000 kg trekken maar ik heb wel de 100 pk uitvoering dus het is niet dat die vanaf bouwjaar 2003 dat pas mogen trekken ik denk dat het ook aan het vermogen ligt of je 2000 kg mag trekken wij hebben hem ook nodig voor een twee paards trailer maar om nu te zeggen had je maar beter moeten na kijken nee dat is niet zo je gaat ook op vertrouwen uit zeker bij een garage heb je ook wel eens op rdw.nl gekeken bij je kenteken daaqr staat alles op over je auto bj pk`s trekkracht misschien staat daar wat anders maar ik zelf denk dat jij de de 70 of 80 pk uitvoering hebt die mogen minder trekken groetjes henrie

lompie 0

15 jaar

[quote=lompie]hoi hoi ik heb ook een h 200 van bouw jaar 2000 maar ik mag wel 2000 kg trekken maar ik heb wel de 100 pk uitvoering dus het is niet dat die vanaf bouwjaar 2003 dat pas mogen trekken ik denk dat het ook aan het vermogen ligt of je 2000 kg mag trekken wij hebben hem ook nodig voor een twee paards trailer maar om nu te zeggen had je maar beter moeten na kijken nee dat is niet zo je gaat ook op vertrouwen uit zeker bij een garage[/quote]
Daar ga je dan dus mooi de bietenberg mee op! De koper had idd BETER uit zijn ogen moeten kijken. Waarom?
Omdat er bij advertenties altijd disclaimers bestaan EN omdat de consument bij aankoop van een produkt ten allen tijde een ONDERZOEKSPLICHT heeft. De kentekenbewijzen van de Hyundai hadden door de koper gewoon even gecheckt moeten worden, heel simpel. Dat is wel het MINSTE wat je er zelf aan kunt doen om niet een zeperd op te lopen....
Jezelf verweren door te zeggen dat je JUIST BIJ DE GARAGE op vertrouwen uitgaat is een zeer zwak verweer. Je zou bijna zeggen een "DSB-verweer"......

Aan de andere kant heeft de VERKOPENDE partij ook een "MELD"-verplichting en dat is hier het cruciale punt:
Heeft Handige Harry VOOR de aankoop DUIDELIJK aangegeven dat er een zware trailer met twee paarden met die auto getrokken dient te worden, dan had de VERKOPER de KOPER erop moeten wijzen dat deze auto dat niet mocht doen! Je zou denken dat de term "dwaling" hier wat boven komt drijven.
De hele discussie over rijbewijzen is natuurlijk heel interessant, maar Harry zit nog steeds met een auto waar hij dus niks mee kan....

Heeft Harry de verkoper schriftelijk aansprakelijk gesteld?
Harry kan naar de Geschillencommissie Bovag of naar de rechter stappen.

Maar goed, we komen weer in niet-technische raadgevingen en -oplossingen en dat heeft men liever niet op deze site. Zouden ze dan liever omschreven zien hoe je technisch de Hyundai aanpast zodat hij 2 ton mag trekken of zou Harry gewoon liever een andere auto hebben die de kar gewoon mag trekken...?

Ouwe Santa zou het wel weten.........

Santa 0

15 jaar

of 2 lichtere paarden
of wat ik eerder GEINTJE) opmerkte
de paarden de kar laten trekken
ik zou even contact met de rdw opnemen voor een combinatie keuring(als dat nog is)

CARS&MOTORS 0
badge

15 jaar

Beste,


Ik heb ook een voertuig nodig dat veel moet kunnen trekken. Ik heb reeds ondervonden dat het de beste optie is om een voertuig te kopen met gemonteerde en gekeurde trekhaak, dan kan je op de voertuigpapieren verifiëren hoeveel hij mag trekken. Het is namelijk heel ingewikkeld geworden en hangt af van vrijgave fabrikant voor voertuig en trekhaak. Het kan ook van land tot land verschillend zijn, dus je kan niet verder gaan op de technische specificaties van de fabrikant. Mijn BMW 518 mag bijv. in Duitsland 1300 kg trekken en in Belgie is hij maar vrijgegeven voor 1200 kg.

Een indicatie vind je ook op www.caravantrekker.nl En als je daar gaat kijken naar een H200 td met 85 pk, vind je inderdaad 1500 kg. En dat is met 85 pk reeds een hoop. Ik trek 2.000 kg met 125 pk en onder ongunstige omstandigheden heb ik op een vlakke autosnelweg moeite om 90 te blijven rijden (In Belgie mag dat). Voor de veiligheid is het toch leuk dat niet alle vrachtwagens je gaan inhalen.

Dus inderdaad, probeer de H200 terug te geven en dan beter uitkijken bij de volgende aankoop.

Harald4118 0

15 jaar

Dat zou best is kunnen dat het aan de pk's ligt zal wel even langs gaan bij onze hyunday garage.
En ja mijn SantaFe was 136 pk en die had ook moeite met 2 paarden maar die reed op benzine
en dan is de koppel ff anders als bij een diesel.
Ik heb er vandaag 2200 kg achter gehad op mijn werk ambulance met een dikke machine
en hij had er totaal geen moeite mee.
gedane zaken nemen geen keer of zo ik doe het er maar mee.
Hij rijd goed en misschien is er ergens nog wat de regelen.
De garage waar hij vandaan komt laat niets van zich horen en ik ga er niet heen want dan gebeuren er ongelukken.
De Bovag laat ook niets van zich horen (had ook niet anders verwacht) dus ik maak er maar het beste van.
Iedereen bedankt voor de zinnige en onzinnige antwoorden je moet de lol er maar van in zien kan er weinig aan doen.
(misschien 100 pk blok in bouwen :)

je kan eens informeren wat de overbrengingin de 1e 3 versnellingen vaneen benzine bak is en of dat past /om te bouwen is
als je wat kortere versnellingen hebt rijdt ie minder hard
maar met 2 pk dr achter is 80 toch hard genoeg

CARS&MOTORS 0
badge

15 jaar

Iets technisch veranderen helpt niet.

Hij kan nu ook meer trekken dan 1500 kg, maar het mag niet.

Hyundai zal nooit de wagen willen vrijgeven om meer te trekken, want dan zijn zij mee verantwoordelijk als het mis gaat. De enige oplossing is dan de wagen verkopen en een andere kopen met het juiste trekvermogen.

Ofwel zo blijven rijden met het risico dat je gepakt wordt en dan boete moet betalen.

Harald4118 0

15 jaar

ja het is een risico zo rijden dat ze je aan houden maar die is een stuk kleiner dat dat je eer een kleinere auto voor hebt deze auto oogt al een stuk zwaarder en groter dus aan houden zullen ze dan niet zo snel doen en trekken zal die dat zeer zeker kunnen groetjes henrie

lompie 0

15 jaar

Hoezo "de Bovag laat niks van zich horen...?"
Heb je ze in kennis gesteld dan?
Je hebt gewoon 2 opties:
OF je gaat de strijd aan tegen die garage

OF je "pakt" je verlies.

Het klinkt wat als mosterd na de maaltijd, maar wees nou eens eerlijk: van een 136 pk benzine motor overstappen naar een 85 pk dieselmotor en je dan zelf wijsmaken dat het koppel van de dieselmotor alles wel "goed" gaat maken getuigt nou niet echt van kennis van zaken en juist die kennis van zaken verwacht je nou juist WEL bij paardenliefhebbers die hun speeltjes regelmatig zelf vervoeren.............

IK zou de strijd aan gaan. Nooit geschoten is altijd mis.

Santa 0

15 jaar

En handige Harry, hoe staat het ermee...???
Wat is de "tussenstand"....???

Santa 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Hyundai H200 of stel zelf een nieuwe vraag.