Hyundai I 10 : Hoge toerentallen valt auto stil (ESP)

Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: G3LA, Vermogen (kw): 49

Beste,

Ik heb sinds enkele weken een probleem met mijn Hyundai i10 . Als ik optrek en veel gas daarbij geef (rond 4500 rpm), dan blokkeert de gastoevoer naar de motor en gaat het toerental van 4500 rpm naar 0 rpm. Het gaspedaal druk ik in, maar het toerental stijgt niet maar daalt juist constant naar 0 toe. De auto komt dan stil te staan. Als de auto weer gestart wordt dan slaat het niet aan en blijft de startmotor licht draaien. Het lijkt alsof er geen brandstof dan naar de motor toe komt. Vervolgens na een paar keer proberen te starten, start de motor weer na enkele minuten. Dan gaat het ESP lampje branden.

Ik heb de auto vervolgens naar mijn monteur gebracht en die heeft de auto uitgelezen. Er zijn toen deze foutmeldingen gevonden:

C1613/actief: CAN Wrong message
C1623/actief: CAN Time-out stuurhoeksensor

Heeft iemand enig idee wat de oplossing kan zijn van dit probleem?

JJ123

Geplaatst door JJ123 , lid sinds 6 jaar geleden

5 Reacties

oldford PRO, 7 maanden geleden

Je hebt 5 jaar garantie op deze auto.
Ik zou de auto naar de dealer brengen en daar de boel onder garantie laten repareren.

JJ123, 7 maanden geleden

Dat klopt. De auto heeft inderdaad 5 jaar garantie en ik heb al contact opgenomen met dealer. Helaas heeft de dealer verteld dat omdat de auto door een vakgarage is onderhouden in 2019, er een grote kans bestaat dat de importeur de aanvraag voor garantie afkeurd. Ook moet ik voorafgaand aan de garantieaanvraag diagnosekosten betalen die minimaal rond de 250 euro zijn en die hoe dan ook voor rekening zijn voor mij. In 2018 is de auto wel door de dealer onderhouden door de vorige eigenaar maar ik heb in 2019 het onderhoud laten door een vakgarage.

oldford PRO, 7 maanden geleden

Er is een Europese wet die dit soort praktijken verbiedt.
Ook als de auto door een niet-dealer is onderhouden blijft de fabrieks-garantie behouden.
Zolang het een gerenommeerde garage is die kwaliteits onderdelen gebruikte voor dat onderhoud en dat onderhoud gebeurde volgens de regels van de fabrikant.
Ook onderzoekskosten vallen onder die fabrieksgarantie.
Misschien kun je de dealer daar vast even fijntjes op wijzen.
Zie: https://www.europa-nu.nl/id/vifjdxdj8jzv...

JJ123, 7 maanden geleden

Bedankt voor je reactie. Ik zal nog een keer contact opnemen met de dealer en spreken over de onderzoekskosten.

Heeft iemand nog een idee wat de oplossing kan zijn van dit probleem? Als het namelijk iets kleins is, kan ik het door mijn bekende garage laten doen. Zij hebben geen idee wat het kan zijn aangezien ze niet gespecialiseerd zijn in de elektronica, maar alleen onderdelen vernieuwen.

oldford PRO, 7 maanden geleden

Heb je al overwogen om eens een andere dealer te proberen?
Je kunt ook contact opnemen rechtstreeks met de importeur.
Je zal wel moeten opkomen voor de rechten die je hebt en een ander schrijftelijk vastleggen.
Ik zou het feit dat je garage niet gespecialiseerd is in elektronika maar even niet vermelden.
Dat is koren op de molen als men per se de garantie claim wil afwijzen.
Wat voor onderhoud is er door niet-dealers gedaan? Alleen standaard dingen als olie verversen e.d.?

Ik ben bang dat je garage hier niet gaat uitkomen.
Er is een of ander probleem met de canbus. In ieder geval met de stuurhoeksensor.
Mogelijk is er nog een ander probleem, want de tekst bij C1613 is erg summier.

Of dat ook de oorzaak is van het stilvallen bij 4500 rpm? Ik denk van niet.
Het is niet gebruikelijk dat een motor zomaar afslaat en dan ook nog zonder foutcodes.
Dat zou ook wel eens een probleem met de krukaspositie sensor of diens bedrading kunnen zijn.
Maar daar heb je een scope voor nodig om daar iets aan te zien.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Hyundai I 10 of stel zelf een nieuwe vraag.