close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Hyundai Coupe: Hyundai coupe 2001 valt stil

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0 DOHC 16v

Goedemiddag,

Ik was gisteravond van alphen a/d rijn naar leiderdorp (+/- 20 km) gereden, en reed daar achteruit door de straat van een vriend van mij, opeens hoorde ik de antenne naar beneden gaan en ging de radio uit. ik vond dat wat vreemd en keek even rond, prompt zag ik dat mijn ABS lichtje aanging en vervolgens ook het AIR BAG lichtje. Daarna dimde de verlichting op een manier dat het voor mij raar leek en na gauw een dot gas gegeven te hebben stond ik stil in het parkeervak voor het toerental naar beneden viel en de motor uit ging. aangezien de radio als eerste uit ging, en deze nog los in de sleuf zit gauw eruit gehaald en opnieuw proberen te starten. dit lukte niet en ik hoorde een 'Krrrk' geluid (zegt waarschijnlijk niets maar ik weet niet goed hoe ik het moet beschrijven.) Ik wachtte een aantal minuten en startte de auto. die deed het, echter na een aantal minuten (bij stilstand met verlichting aan) weer ABS lampje, AIR BAG lampje, dimmende verlichting en motor die uitging.
Het is me nog een keer gelukt de auto te starten en er ongeveer 1.5 km mee te rijden (van het huis van de vriend, naar vlak voor mijn vader's huis) Daar op een parkeerplaats de accu een jump gegeven met startkabels, en 500 meter gereden zonder verlichting naar het huis van mijn vader. echter, nu brand het "CHECK ENGINE" lampje ook en blijft branden.

Dingen die ik gedaan heb:

-radio afgekoppeld
-accu met multimeter gemeten auto uit: 12volt, 30 ampere auto aan: 12volt 30 ampere.
-100 ampere zekering nagekeken, lijkt goed te zijn.


Heeft iemand misschien suggesties/een oplossing ?

Bedankt!
Groeten
Robin

Geplaatst door

Robinluining (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Accu slecht, dynamo laadt niet goed, accuklemmen geen goed contact of aarde strips geen goed contact.

Hoeveel volt heb je met draaiende motor op de accu? En met licht en achterruitverwarming aan?

oldford 0
badge

14 jaar

Oldford, bedankt voor je suggesties.

Met draaiende motor had ik gisteravond nogsteeds 12v 30 ampere op de accu staan.
echter vanmorgen heeft mijn vader geprobeerd de auto te starten en dit werkte niet (startmotorgeluid wel gehoord) accu geeft nu ook een waarde onder de 12volt aan 11 en een beetje.

Vanmiddag na werk even proberen om grote stroomzuipers aan te zetten (achterruitverwarming/groot licht etc.) met een andere accu.

Dynamo gemeten: geeft constant 14 volt uit (geen grote stroomzuipers aan)

Gedaan:
-radio afgekoppeld
-accu met multimeter gemeten auto uit: 12volt, 30 ampere.
-100 ampere zekering nagekeken, lijkt goed te zijn.
-accu doorgemeten met motor aan 12volt 30 ampere


Vanmiddag controleren:
-spanning vsnaar controleren
-100 ampere zekering helemaal doormeten
-dynamo doormeten met grote stroomzuipers aan.

Groeten,
Robin

Robinluining 0

14 jaar

"accu doorgemeten met motor aan 12volt 30 ampere" en "Dynamo gemeten: geeft constant 14 volt uit".
Die 2 uitspraken zijn in tegenspraak. Als je dynamo 14 volt geeft moet je ook 14 volt op de accu-polen meten.
Anders heb je een probleem in de bekabeling, accuklemmen of aarde strips.

Wat bedoel je nu met "12 volt 30 ampere". 12 volt snap ik, maar waar haal je die 30 ampere van daan?

oldford 0
badge

14 jaar

Ja, vertel eens.....ik ben ook wel benieuwd waar je die 30 Ampere vandaan haald...

Hans4040 1315
badge vip badge

14 jaar

30 Ampere klopt niet, waarschijnlijk een meetfoutje danwel een aanname.
(ik heb de eerste metingen namelijk niet zelf verricht, gisteren wel, resultaten hieronder.)


Ik weet inmiddels denk ik ook al wat het probleem is:

auto aan met nieuwe accu:
-dynamo: 14 volt
-accu: 14 volt
-boutjes bij 100 amp zekering: 14 volt

Auto aan met nieuwe accu EN airco, achterruitverwarming, volledige verlichting en radio aan:
Dynamo: 10 volt
accu: 10 volt
boutjes bij 100 amp zekering: 10 volt

En dan loopt de accu langzaam leeg, en valt uiteindelijk de motor stil.

Ik denk dat de conclusie moet zijn dat het de dynamo is die niet genoeg stroom levert.. en deze dus stuk is..

kan iemand dit verifieren ?
Bedankt!
Groeten,
Robin

Robinluining 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Hyundai Coupe of stel zelf een nieuwe vraag.